Kvinnor ska respekteras för männens skull

Shaggy

Trådstartare
Så har det hänt igen.
En man ställer sig på scen och håller tal mot sexuella trakaserier på festivaler. Folk gillar och delar inlägget utan eftertanke på vad som faktiskt sägs. Jag tycker att tanken i grunden är skitbra MEN...
Återigen befästs ståndpunkten att kvinnan ska respekteras för mannens skull inte för sin egen. Hur ska vi ta oss ifrån den bibliska (eller kanske snarare Abrahamistiska) lärdomen att kvinnan inte är en fullvärdig människa? Varje gång jag hör eller läser något sådant här så tänker jag på Dommarboken 19. Ja det är långt ifrån detsamma men tankemönstret är detsamma.
Niclas gick upp på scenen innan sista akten lördag, innan Den svenska björnstammen skulle stänga PIP 2018 inför ett fullsmockat Norra fältet, och sade att det var fantastiskt att vara arrangör i Karlstad, att publiken var underbar men att det varit just tre fall av sexuellt ofredande som anmälts under fredagen.
- Det är inte okej. Ni killar måste fatta att det inte är okej och att vi har nolltolerans mot sådant.
- Och ni tjejer ska inte ta någon skit. Ni ska inte behöva acceptera sånt här. Upplever ni något som inte är okej så upp med händerna i luften. Våra vakter och vår personal ska ha stenkoll och ingripa om något händer.

Alla tjejer i publiken är någons dotter, någons syster.
Alla andra tjejer också.
Jag har tre döttrar.
När någon tjej – på en festival eller någon annanstans – attackeras är det en attack mot mina döttrar också.
För attacken i sig men också för att allt sådant skapar ett samhälle vi inte vill ha, för att det gör att tjejer blir otrygga, för att det begränsar deras frihet och rättigheter.
 
Jag gillar det inte heller. "När någon tjej – på en festival eller någon annanstans – attackeras är det en attack mot mina döttrar också. " Som om män utan döttrar inte behövde bry sig, som om män inte fattar kvinnofrid förrän de kommer att tänka på sina mammor/fruar/döttrar. Det vibbar lite patriarkalt att det är i relation till en man som kvinnan ska fredas.


@Shaggy källa på citatet vore bra.
 
Jag gillar det inte heller. Tycker The man who has it all (satir) på Facebook är spot on här:

IMG_7565.webp
 
Jag gillar det inte heller. "När någon tjej – på en festival eller någon annanstans – attackeras är det en attack mot mina döttrar också. " Som om män utan döttrar inte behövde bry sig, som om män inte fattar kvinnofrid förrän de kommer att tänka på sina mammor/fruar/döttrar. Det vibbar lite patriarkalt att det är i relation till en man som kvinnan ska fredas.


@Shaggy källa på citatet vore bra.
Hämtat från fb. Jag kan inte garantera att just "Niclas" har sagt detta men om inte annat så har denna Torbjörn Karlgren gjort det.
 
Det är precis det där jag syftar på. Kvinnor är någon i sig själv inte i förhållande till andra (vanligen då män).

Det är ju en lätt tankevurpa att göra verkar det som. Man vill väl göra kvinnor mer "relatable" för män med resonemanget men varje normalsmart människa borde ju inse bristen i detta ganska snabbt om det påtalas (kan man tycka).
 
Lite samma grej har jag sett att cyklister kör med. Det är ju tydligen inget som gör vissa bilförare argare eller farligare för sina medtrafikanter än landsvägscyklister. De kör om väldigt snabbt väldigt nära, de sprayar vindruterengöring på dem, tutar ilsket etc. En del cyklister har jag då sett ha T-shirtar med texten "Någons mamma" eller liknande på ryggen. För att humanisera sig själva inför dessa aggressiva bilförare. Lite samma grej?
 
Lite samma grej har jag sett att cyklister kör med. Det är ju tydligen inget som gör vissa bilförare argare eller farligare för sina medtrafikanter än landsvägscyklister. De kör om väldigt snabbt väldigt nära, de sprayar vindruterengöring på dem, tutar ilsket etc. En del cyklister har jag då sett ha T-shirtar med texten "Någons mamma" eller liknande på ryggen. För att humanisera sig själva inför dessa aggressiva bilförare. Lite samma grej?
Ja jag tror det är samma grej och där kan jag se något vettigt i det (även om det inte borde behövas). Man försöker humanisera en individ men i fallet jag nämner handlar det ju om att humanisera halva befolkningen i förhållande till den andra halvan. Där någonstans känns det som om man går vilse total
 
Men Människan fungerar väl så (tyvärr) att det är det vi kan relatera till, som ligger oss nära, som berör oss (mest). Av samma anledning blir där större rubriker i tidningarna när hemska saker sker nära oss, i vårt land, vår stad, på vår gata, än när det händer på andra sidan jordklotet. Det är väl delvis en naturlig reaktion, annars skulle det vara outhärdligt att existera på den här planeten med allt våld och elände.

Jag fattar resonemanget och håller med om allt ovan - samtidigt är jag, som förälder (mamma) till en dotter ohyggligt orolig för hennes skull och för alla dessa hemskheter som kvinnor råkar ut för. Jag är betydligt mindre orolig (knappast alls) för mig själv än för henne.
 
Men Människan fungerar väl så (tyvärr) att det är det vi kan relatera till, som ligger oss nära, som berör oss (mest). Av samma anledning blir där större rubriker i tidningarna när hemska saker sker nära oss, i vårt land, vår stad, på vår gata, än när det händer på andra sidan jordklotet. Det är väl delvis en naturlig reaktion, annars skulle det vara outhärdligt att existera på den här planeten med allt våld och elände.

Jag fattar resonemanget och håller med om allt ovan - samtidigt är jag, som förälder (mamma) till en dotter ohyggligt orolig för hennes skull och för alla dessa hemskheter som kvinnor råkar ut för. Jag är betydligt mindre orolig (knappast alls) för mig själv än för henne.
Fast det är ju inte alls oro för barn vi pratar om, utan om patriarkala synsätt på kvinnor, kvinnor som relateras som kvinnor enbart till män.
 
Ja jag tror det är samma grej och där kan jag se något vettigt i det (även om det inte borde behövas). Man försöker humanisera en individ men i fallet jag nämner handlar det ju om att humanisera halva befolkningen i förhållande till den andra halvan. Där någonstans känns det som om man går vilse total

Jag håller med dig! Men jag tänker att de flesta människor som använder detta argument ganska snabbt skulle inse bristen i det om det påtalades för dem. Eller jag hoppas det iaf :p
 
Fast det är ju inte alls oro för barn vi pratar om, utan om patriarkala synsätt på kvinnor, kvinnor som relateras som kvinnor enbart till män.
Jag skulle vilja modifiera det du skrev ett snäpp.
Fast det är ju inte alls oro för barn vi pratar om, utan om patriarkala synsätt på kvinnor, kvinnor som relateras som människor enbart till män.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp