Kvinnoanpassade saker vi kvinnfolk alltid saknat

Jag har faktiskt funderat på att skaffa en gogirl eller liknade. Jag har en överaktivt och mycket liten blåsa så det hade varit praktiskt ibland. Att kunna kissa i en flaska diskret. Det faller dock på att det ändå blir meck med att göra rent den och att förvara den innan den kan göras rent.

Rosa fitthår, någon? Eller ännu bättre: "Be a true blonde now!"
bettydye.jpg

För ingen vill ha en sovande rumpa.
slide_7762_103243_free.jpg

"Kush support breast separarator".
slide_7762_104584_free.jpg

"Rejuvinique Face Mask". De påstår att det är någon skönhetsgrej. Jag tror att det är för kvinnliga seriemördare (sådana som har mens och äter choklad, kanske?)
slide_7762_104890_free.jpg

Bonus: Grej som jag tyckte verkade ganska smart ändå.

gogirl.jpg

Hahah, alltså vilka grejer det finns! Var hittar ni allt detta skräp?

Det är reklam i samband med ett evenemang. Marknadsföring. Inte ett "bra att ha gratis kit efter loppet".

Fast problemet jag ser är att målgruppen för den här marknadsföringen tydligen var "kvinnor" istället för "löpare/motionärer" eller ens "kvinnliga löpare/motionärer". Vid ett utmärkt tillfälle att rikta marknadsföring mot en intressegrupp tänkte man kön istället.

Fast problemet jag ser är att målgruppen för den här marknadsföringen tydligen var "kvinnor" istället för "löpare/motionärer" eller ens "kvinnliga löpare/motionärer". Vid ett utmärkt tillfälle att rikta marknadsföring mot en intressegrupp tänkte man kön istället.

Men va? Jag tycker nog inte att man ska skåda given häst i mun på det sättet, även om det kanske finns vissa som vill erinra mot målgruppsundersökningen. Varför MÅSTE de vänd sig till kvinnliga motionärer? Det kanske inte fanns något intresse från någon sponsor att nå den gruppen?

Skulle de hellre uteslutit gåvorna ö h t? Vissa har ju faktiskt uppskattat dem. Ska några få göra sig till talespersoner för ALLA? De som hörs mest bestämmer?

Men va? Jag tycker nog inte att man ska skåda given häst i mun på det sättet, även om det kanske finns vissa som vill erinra mot målgruppsundersökningen. Varför MÅSTE de vänd sig till kvinnliga motionärer? Det kanske inte fanns något intresse från någon sponsor att nå den gruppen?

Skulle de hellre uteslutit gåvorna ö h t? Vissa har ju faktiskt uppskattat dem. Ska några få göra sig till talespersoner för ALLA? De som hörs mest bestämmer?

Jag har inte sagt något om att förbjuda gåvorna, men reagera kan man ju göra ändå?

Om det inte finns (sport)företag som är intresserade av att marknadsföra sig för en fix och färdig grupp (kvinnliga) löpare/motionärer så är det en del av problemet.

Man kan ju hoppas på att de som arbetar med vårruset har någon form av genustänk i sitt arbete och i det här fallet så hade det nog varit en god ide att se över om de sponsorer och de gåvor de förmedlade stämde överens med arrangemangets värdegrund. Kvinnor såväl som motionärer är ju en väldigt stark konsumentgrupp så det är ju en total miss av massor av företag att inte marknadsföra sina produkter här. Framförallt företag som riktar sig till målgruppen motionärer.

På allvar du vill ha 1 tampong, 1 trosskydd, en chokladpralin och en microfiberduk. Jag vill inte ha det ens om jag får det gratis. Något som hade varit fiffigt att få efter en maraton hade varit en liten handduk, ett par strumpor, någon matersättning att äta på vägen hem etc. Jag tror att det är få lopp man får en deodorant, en skruvmejsel eller en flaska motorolja efter.

Framförallt tycker jag visar på en väldigt trist syn på kvinnliga motionärer.
Det är rätt stor skillnad på ett maraton på 42 km och ett motionslopp på 5 km.

Det är frivilligt att ta emot goodiebagen. I den fanns för övrigt även banan och en flaska vitamin well i påsen också, och när man hämtade ut nummerlappen fick man ett par sportstrumport. Men dessa glömdes visst bort på facebook...

En goodiebag utgörs liksom av reklamgrejer. Istället för att gå runt till flera tält på området för att hämta varuprover själv så får man dom i en påse.
Om man nu springer för att man vill ha bra grejer till sin träning så kanske man ska ta sin startavgift, gå till en sportbutik, spendera samma summa där, ge sig ut och springa 5 km och sen ge sig själv den kassen i present för väl genomförd prestation.

Det är rätt stor skillnad på ett maraton på 42 km och ett motionslopp på 5 km.

Det är frivilligt att ta emot goodiebagen. I den fanns för övrigt även banan och en flaska vitamin well i påsen också, och när man hämtade ut nummerlappen fick man ett par sportstrumport. Men dessa glömdes visst bort på facebook...

En goodiebag utgörs liksom av reklamgrejer. Istället för att gå runt till flera tält på området för att hämta varuprover själv så får man dom i en påse.
Om man nu springer för att man vill ha bra grejer till sin träning så kanske man ska ta sin startavgift, gå till en sportbutik, spendera samma summa där, ge sig ut och springa 5 km och sen ge sig själv den kassen i present för väl genomförd prestation.
Man får anta att de värderingar som arrangemanget har visar sig i de sponsorer man har. Vill man aktivt arbeta med ett jämställt samhälle då får man även arbeta med att välja sina sponsorer och de produkter som hamnar i en goodiebag. Problemet är ju självklart inte om man vill ha produkterna eller ej utan hur de som satt samman goodiebagen tänker.

Men alltså varför ordnas det just såna här evenemang specifikt för kvinnor? Varför deltar man. Det är alltså en uppriktig fråga, eftersom jag aldrig deltagit eller varit intresserad.
Jag kan tänka mig att det känns lättare för vissa motionärer att ställa upp i ett lopp för enbart kvinnor. Det görs mycket reklam för det och det blir ett event man besöker ihop med vänner, där man kanske får ihop ett lag så man dessutom kan få en picnickasse att ha det trevligt över efter loppet. Att det är 5 km gör att man utan problem kan gå runt banan och man får en medalj att glädjas åt efteråt.
Jag deltar för att det är roligt. Men så springer jag även lopp där de startande är blandade män/kvinnor också. Just Vårruset upplever jag som ett välplanerat och trevligt lopp, där det är glad stämning och lagom långt för att motivera mig att komma igång lite lugnt med löpningen efter att ha dragit ner på den varan över vintern.

Man får anta att de värderingar som arrangemanget har visar sig i de sponsorer man har. Vill man aktivt arbeta med ett jämställt samhälle då får man även arbeta med att välja sina sponsorer och de produkter som hamnar i en goodiebag. Problemet är ju självklart inte om man vill ha produkterna eller ej utan hur de som satt samman goodiebagen tänker.
Men det är väl självklart att företag som Tena och OB vill sponsra ett lopp med 100 000 kvinnor i? Det är ju en perfekt kanal att nå ut till många potentiella köpare. Jag tror inte att det finns en tanke på att "nu måste vi bjuda in företag som kan bidra med tamponger och inkontinensskydd, för sånt passar kvinnor bäst". Som arrangör kan man inte alltid välja sina sponsorer.
Jag kan förstå om inte företag som gör proteinpulver vill gå in och satsa så mycket pengar i ett motionärslopp. För med handen på hjärtat, hur många av de där 100 000 tror du använder sådant?

Och vad är det med banan, en vitamin well och ett par sportstrumpor som är fel? Är bananen en för snuskig frukt? Är vatten nedsättande mot kvinnor? Är sportstrumpor något som får oss att känna oss sämre än män?

Vad ska dom stoppa i den där goodiebagen för att folk ska vara nöjda? Jag förstår faktiskt inte.

För kvinnan som skrev inlägget handlade det nog mer om vad goodiebagen förmedlade angående vad tjejer/kvinnor är intresserade och har nytta av; mensskydd, städprylar och choklad. Vilket jag faktiskt håller med om är väldigt trist.

Verkligen! Och hade man velat hålla sig till "underlivet" så borde det väl kunnat krängas fram rosa kondomer eller liknande trevligt istället :p Kanske ett rosa läppcerat, några rosa öronproppar till det eller så. En rosa penna ifall nån hade velat ha en autograf ;)

Eller så kanske det hade passat bättre med nåt som är mer motionsrelaterat. Kan jag tycka :)
En rosa vattenflaska vet jag att jag hade blivit gladare för än tamponger (som jag inte alls hade blivit glad för)

Vad ska dom stoppa i den där goodiebagen för att folk ska vara nöjda? Jag förstår faktiskt inte.

Ett par Nike-skor (där folk kan klaga på fel modell och fel färg), ett par löpartajts (där folk kan klaga på fel modell och färg), ett annat vattenmärke (där folk kan klaga på smak och märke) och en proteindryck (där folk kan klaga på att det insinuerar att kvinnor behöver hålla sig till dieter för att duga - trots att proteinpulver övervägande används av män).

Bara några förslag i all välmening till arrangörerna av nästa års Vårruset. Nä, förresten. Min rekommendation är att inte ge bort ett skit. Otack är världens lön.

Sportstrumpor, vatten och en banan var inte tillräckligt motionsrelaterat? Eller var det för billigt?

Billigt? Min poäng handlar inte om billigt eller inte billigt... Egentligen har jag nog ingen poäng... Det är nog mest att jag älskar rosa och inte skulle blivit glad för tamponger, städgrejs och choklad. Banan och vatten är bra i samband med motion, vilken som helst och sportstrumpor kan man inte få för många av.

Att ett tampongföretag vill sponsra är ju självklart. Där har de X personer i deras målgrupp samlade.
Det jag undrar är om loppet ska tacka nej till sponsorer som vill vara med? Med högre avgift som följd. Jag har själv jagat sponsorer till andra saker och jag gissar att det är betydligt svårare att få en sponsor som är tillverkare av motorolja än en tillverkare av tamponger till detta lopp.
Min kompis sprang och hon sa att hon också hade fått banan, vitamindryck och strumpor. Samt tamponger och duk.
Hade jag fått påsen hade jag inte tagit illa upp. Jag använder tamponger. Det är reklam från företaget. På samma sätt blir jag inte sur när en manlig vän fick reklam i form av ett pungskydd ge om den sport han håller på med. Vissa produkter används mestadels av ena könet.

Ett par Nike-skor (där folk kan klaga på fel modell och fel färg), ett par löpartajts (där folk kan klaga på fel modell och färg), ett annat vattenmärke (där folk kan klaga på smak och märke) och en proteindryck (där folk kan klaga på att det insinuerar att kvinnor behöver hålla sig till dieter för att duga - trots att proteinpulver övervägande används av män).

Bara några förslag i all välmening till arrangörerna av nästa års Vårruset. Nä, förresten. Min rekommendation är att inte ge bort ett skit. Otack är världens lön.

För mig handlar det verkligen inte om otacksamhet; det är ju naturligtvis omöjligt att tillfredsställa alla.
Det handlar hur man ser på de som deltar i loppet och vilka produkter som kan tänkas intressera dessa. Då finner jag det troligare att de skulle vara intresserade av de träningssaker du nämner (även om de verkar för dyra för den typen av goodiebag) än mensskydd och städdgrejer.

Billigt? Min poäng handlar inte om billigt eller inte billigt... Egentligen har jag nog ingen poäng... Det är nog mest att jag älskar rosa och inte skulle blivit glad för tamponger, städgrejs och choklad. Banan och vatten är bra i samband med motion, vilken som helst och sportstrumpor kan man inte få för många av.

Men är då kravet att alla måste älska alla produkterna, annars får man utstå publikt spe på Facebook? Vissa gillade ju att få varuprov på tamponger och bindor (själv tycker jag det är praktiskt eftersom jag inte köper själv men andra ibland behöver låna).

Det var ju faktiskt helt fel info som gick ut, att det BARA var (för vissa) förhatliga produkter, medan sanningen var att det var högst blandat och inte alls så illa mottaget som det försökte vinklas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka