Kvinna och häst omkom i explosion

Sv: Kvinna och häst omkom i explosion

Vad läskigt.
Visste inte ens att man botade hästar i tryckkammare, eller vilka skador den användes för.

Det ska tydligen snabba på läkningen av olika skador om jag fattat det rätt. Undrar om det hade varit godkänt här...

Har inte läst Risports artikel men hästen hade tydligen fått panik och sparkat sönder nåt aggregat med skodda hovar och det hade bildats en gnista....

Verkar riskabelt!

Det är en fantastiskt anläggning annars där detta hände :(

Hoppas denna tragiska olycka gör att man tänker extra på säkerheten och faktiskt kräver att man måste ta av skorna på hästarna.

Tvåbeningar som har trycksår o en del andra svårläkta sår läker fortare med behandling i tryckkammare, tack vare att luften är mer syremättad.

*kl*

Tydligen används tryckkammaren till lite allt möjligt, dummy foals, sår och brännskador, efter operationer och som jag förstår det även i förberedande syfte eftersom dom behandlar tävlingshästar från alla möjliga diciplicer mitt i deras träningsupplägg och innan tex stora löp. Därför är det heller inte standard att ta av skorna utan man sätter på något slags skydd.

Nu verkar det i detta fallet kunna vara så att det var något problem med trycket och att dom försökte stänga av det när explosionen skedde. Det tar tydligen 20 minuter innan man kan ta ut hästen utan att skada deras lungor. Men det verkar som att det smällde i samband med att man försökte stänga av.... (Andrahandsinfo såklart)

Som jag förstår det finns det flera sådana här tryckkammare för hästar i USA och de används mycket så sådana här händelser verkar ju vara ovanliga. Själv tycker jag att hela proceduren känns riskabel, att stänga in en häst i en lite kammare där man inte bara kan ta ut den direkt om något går fel :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En person omkom och flera skadades när en Piteåföretagares hästar skenade på Djurgården. Nu har åklagaren Anna Meyrowitsch slutpläderat...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna omkom i en ridolycka i Esbo på torsdagen. Det är Finlands ryttarförbund som informerar om händelsen.
Svar
0
· Visningar
634
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varför vill (kvinnliga) experter inom ridsporten alltid ha med en häst på bild, när de ska porträtteras i tidningen? Ridsports Hege...
Svar
0
· Visningar
105
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten fostrar morgondagens ledare och det är många chefer vars ledarskap en gång formats på stallbacken. För andra året i rad delar...
Svar
0
· Visningar
88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama