Kvinna föll av häst och blev påkörd – allvarligt skadad

Jag kopierar ut det som är offentlig (men betalväggad) information. Jättetrist med betalväggar men jag tog och betalade en krona komma åt just den här nyheten.

Från NSD:

"Det är solig morgon i Sunderbyn och NSD är på olycksplatsen där en ung kvinna blev påkörd av en traktor under tisdagseftermiddagen. Boende i området är fåordiga om händelsen och hänvisar till polisens utredning.

Det var vid 17-tiden under tisdagen som två ryttare kom ridandes på varsin häst längs en grusväg i Sunderbyn. Den ena ryttarens häst ska ha blivit skrämd i samband med att en traktor passerade förbi. En av ryttarna, en kvinna i 20-årsåldern, ramlade av den skrämda hästen och hamnade under ett av traktorhjulen. Den unga kvinnan fördes till Sunderby sjukhus. Enligt Region Norrbotten skadades hon allvarligt i olyckan och flyttades till intensivvårdsavdelningen under tisdagskvällen.

En anmälan angående vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada har upprättats. Jourhavande förundersökningsledare Mats Ekman uppger att det finns en del att komplettera i utredningen, där bland annat ska vittnen höras."
 
Har det någonstans stått om vad det var för traktor, eller är det ett antagande här att det var en stor traktor som tog upp mer eller mindre hela vägens bredd? Jag har nämligen inte sett något annat än "en traktor". Har inte heller sett något om att hästen/hästarna skulle ha blivit stressade och rädda redan långt innan mötet med traktorn.

Det är möjligt att det var en väldigt stor och högljudd traktor, och väldigt stressade hästar - jag vet inte, och därför undrar jag om det går att läsa någonstans (som inte är bakom betalvägg).

Annars, utifrån den information som länkas här, finns väl inget som säger att traktorföraren körde över ryttaren med uppsåt att skada henne. Och en utredning är ju startad, för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.

Utifrån den begränsade informationen tycker jag inte heller att man kan säga att traktorföraren borde ha gjort si eller så. Går jag till mig själv, så skulle jag absolut föredra att traktorn inte stängdes av vid möte. Många startar nämligen traktorn (bilen/motorcykeln/fordonet) direkt efter man passerat, vilket blir ett plötsligt och högt ljud alldeles bakom hästen. Det kan till och med jaga upp min dam en aning, men att passera en högljudd traktor har hon inga som helst problem med.
Man måste alltid ha koll på hästarna under tiden man kör förbi och alltid alltid alltid ha bromsberedskap och stanna om man ser hästen bli rädd. Man måste inte stänga av, det räcker att stanna för att just inte riskera att köra på någon.

Huruvida att stänga av eller inte är ju väldigt individuellt och det gäller att kommunicera med ryttarna för att se vad dom föredrar.
 
Man måste alltid ha koll på hästarna under tiden man kör förbi och alltid alltid alltid ha bromsberedskap och stanna om man ser hästen bli rädd. Man måste inte stänga av, det räcker att stanna för att just inte riskera att köra på någon.

Huruvida att stänga av eller inte är ju väldigt individuellt och det gäller att kommunicera med ryttarna för att se vad dom föredrar.
Håller med, att inte stanna när någon håller på att falla av och dessutom gör det känns direkt vårdslöst.
 
Låter som något gammalt groll som har gått över styr. Man får vara glad att man har trevliga bönder som grannar!
 
Vi får hoppas att åtalet stannar vid vållande av kroppsskada, det låter allvarligt när tjejen hamnat på intensiven.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En avramling kan ju ske blixtsnabbt, har själv haft fullblod som gick från skritt till explosion och det kunde ske jämsides med stillastående fordon, och om traktorn hade större och bredare hjul bak och hon ramlade av jämsides med traktorn behöver den inte ha kört fort eller vårdslöst för att inte ha hunnit stanna innan överkörning var ett faktum.

Nu har jag noll insider info om platsen, situationen eller de inblandade men tycker inte artikeln säger något som nödvändigtvis betyder ett aggressivt möte.
 
En avramling kan ju ske blixtsnabbt, har själv haft fullblod som gick från skritt till explosion och det kunde ske jämsides med stillastående fordon, och om traktorn hade större och bredare hjul bak och hon ramlade av jämsides med traktorn behöver den inte ha kört fort eller vårdslöst för att inte ha hunnit stanna innan överkörning var ett faktum.
Vad jag förstod kastades hon av framför traktorn och hon blev överkörd av traktorn framifrån. Är det så , så ja jag tycker faktiskt det är dåligt att köra över någon i det läget.
 
Vad jag förstod kastades hon av framför traktorn och hon blev överkörd av traktorn framifrån. Är det så , så ja jag tycker faktiskt det är dåligt att köra över någon i det läget.
Kanske fick föraren panik och råkade gasa istället för att bromsa? Jag tänker att precis allt kan hända i en extremt stressig situation!
 
Vad jag förstod kastades hon av framför traktorn och hon blev överkörd av traktorn framifrån. Är det så , så ja jag tycker faktiskt det är dåligt att köra över någon i det läget.
Sen kan ju saker ha hänt oerhört snabbt här. Behöver väl verkligen inte vara uppsåt att köra vidare över kroppen? Sånt är ju bara makabert.

De möter varandra och det ser lugnt ut först, hästen blir plötsligt rädd strax jämsides och ryttaren trillar olyckligt av framför ett hjul. Kan lika gärna vara ett bakhjul.
Kan ju mycket väl vara att varken förare eller ryttare riktigt hann med att reagera.

Hästar är snabba djur. Min flyttar sej från en sida till en annan på en millisekund utan att blinka.
 
Vad jag förstod kastades hon av framför traktorn och hon blev överkörd av traktorn framifrån. Är det så , så ja jag tycker faktiskt det är dåligt att köra över någon i det läget.
Jag missade isåfall att det stod att hon kastades av framför traktorn
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Uppdatering (källa NSD):

"Fler förhör är inplanerade för att få en klar bild av händelseförloppet vid ridolyckan i Sunderbyn. Det uppger Erik Lampinen, förundersökningsledare vid polisen.

Olyckan inträffade vid femtiden på tisdagseftermiddagen. De initilala uppgifterna var att en ung kvinna hade fallit av sin häst efter att den blivit skrämd av en traktor.

Polisen uppgav initialt att det fanns vittnen till händelsen där kvinnan ska ha hamnat under ett av traktorns hjul.

Hon fördes med ambulans till Sunderby sjukhus och flyttades till intensivvårdsavdelningen samma kväll.

Enligt Erik Lampinen har kvinnan nu flyttats till Uppsala för fortsatt vård. Hon är ännu inte hörd av polisen.

– Nej, det är inte möjligt att höra henne ännu."
 
Uppdatering (källa NSD):

"Fler förhör är inplanerade för att få en klar bild av händelseförloppet vid ridolyckan i Sunderbyn. Det uppger Erik Lampinen, förundersökningsledare vid polisen.

Olyckan inträffade vid femtiden på tisdagseftermiddagen. De initilala uppgifterna var att en ung kvinna hade fallit av sin häst efter att den blivit skrämd av en traktor.

Polisen uppgav initialt att det fanns vittnen till händelsen där kvinnan ska ha hamnat under ett av traktorns hjul.

Hon fördes med ambulans till Sunderby sjukhus och flyttades till intensivvårdsavdelningen samma kväll.

Enligt Erik Lampinen har kvinnan nu flyttats till Uppsala för fortsatt vård. Hon är ännu inte hörd av polisen.

– Nej, det är inte möjligt att höra henne ännu."
Stackars människa :( !
 
Bilar ja, speciellt moderna bilar och elbilar låter ju knappt någonting.

Men en riktigt stor traktor? Snälla stäng av. Fruktansvärt högljudd. Luktar enormt mycket. Skrammel och pling, och så tar den ju upp hela vägen.

Det är betydligt lättare att få en häst förbi en avstängd traktor i trångt utrymme än en som vrålar och rör på sig.

Och med samtliga mina har det varit tvärtom, de har haft mycket lättare att passera alla typer av fordon i rörelse än stillastående.
Min nuvarande går obekymrat förbi en tröska på grusväg, stillastående och avstängd däremot 😱😱😱
Då går hon på tvären.
 
Uppdatering (källa NSD):

"Fler förhör är inplanerade för att få en klar bild av händelseförloppet vid ridolyckan i Sunderbyn. Det uppger Erik Lampinen, förundersökningsledare vid polisen.

Olyckan inträffade vid femtiden på tisdagseftermiddagen. De initilala uppgifterna var att en ung kvinna hade fallit av sin häst efter att den blivit skrämd av en traktor.

Polisen uppgav initialt att det fanns vittnen till händelsen där kvinnan ska ha hamnat under ett av traktorns hjul.

Hon fördes med ambulans till Sunderby sjukhus och flyttades till intensivvårdsavdelningen samma kväll.

Enligt Erik Lampinen har kvinnan nu flyttats till Uppsala för fortsatt vård. Hon är ännu inte hörd av polisen.

– Nej, det är inte möjligt att höra henne ännu."

Så fruktansvärt! :( Jag hoppas så att hon återhämtar sig helt, och att även den andra ryttaren (för visst var det två ryttare som varit ute tillsammans?) får all tänkbar hjälp och stöd nu. Kan tänka mig att det var en hemsk olycka att bevittna.

Jag tänker även på traktorföraren. Om hen inte uppsåtligen körde på den unga kvinnan, vilket jag inte kan tänka mig att någon gör, behöver nog hen också mycket stöd för att hantera det här. Tänk att ha en sådan olycka på sitt samvete, även om det var en ren olyckshändelse från alla inblandade :(
 
Delvis KL
När jag flyttade till byn där jag bor var det första jag fick höra att jag skulle akta mig för en traktor av en viss färg och märke om jag var ute med min häst på vägen.
Han var vållande till väldigt många avfallningar och skenturer; han sänkte skopan och gasade emot de hästar han mötte efter vägen, oavsett om folk red eller körde. 🤬
En god vän missade sin provdag till polishögskolan pga. att hon ramlade av och fick hjärnskakning när gubben jagade henne när hon red... Fanns inga vittnen till själva händelsen mer än att folk sett hästen komma hem ensam i fullt sken och traktorn en bit bakom på vägen och kompisen hittades avsvimmad i diket.

Han blev av med körkortet av medicinska skäl, men fortsatte köra traktor ändå och polisen lyckades aldrig ta honom.
Nu tror jag att gubben lagt näbben i vädret, men hans betydligt yngre fru kör likadant med personbilen och skulle hellre dö än att sakta ner eller väja för en häst på vägen...
 
Delvis KL
När jag flyttade till byn där jag bor var det första jag fick höra att jag skulle akta mig för en traktor av en viss färg och märke om jag var ute med min häst på vägen.
Han var vållande till väldigt många avfallningar och skenturer; han sänkte skopan och gasade emot de hästar han mötte efter vägen, oavsett om folk red eller körde. 🤬
En god vän missade sin provdag till polishögskolan pga. att hon ramlade av och fick hjärnskakning när gubben jagade henne när hon red... Fanns inga vittnen till själva händelsen mer än att folk sett hästen komma hem ensam i fullt sken och traktorn en bit bakom på vägen och kompisen hittades avsvimmad i diket.

Han blev av med körkortet av medicinska skäl, men fortsatte köra traktor ändå och polisen lyckades aldrig ta honom.
Nu tror jag att gubben lagt näbben i vädret, men hans betydligt yngre fru kör likadant med personbilen och skulle hellre dö än att sakta ner eller väja för en häst på vägen...
Hade en sån karl nära ett stall jag stod i, fast han körde lastbil..Han gasade rejält med lastbilen när han såg en häst. Råkade i sken med vagnen tack vare honom. Lyckades tillslut styra in i djupsnön för att få stopp på min vanligtvis väldigt stabila häst.
 
Bilar ja, speciellt moderna bilar och elbilar låter ju knappt någonting.

Men en riktigt stor traktor? Snälla stäng av. Fruktansvärt högljudd. Luktar enormt mycket. Skrammel och pling, och så tar den ju upp hela vägen.

Det är betydligt lättare att få en häst förbi en avstängd traktor i trångt utrymme än en som vrålar och rör på sig.
Alltså jag bor på gård och vi kör traktor runt hästarna mest jämnt.

Det körs timmerbilar i skytteltrafik på "vår" grusväg periodvis, när någon "granne" avverkat.

Ingen av hästarna är speciellt "rädd för traktorn", och de låter ju bara som vanliga traktorer, nog för att de låter mer än en personbil men de varken skramlar eller luktar speciellt mycket.

Ju modernare traktor, desto tystare är de.

De har stora reningskrav runt sig numera, så de luktar inte heller..

Vad är en stor traktor menar du? Vad är det som låter och luktar?
 
Jag tänker även på traktorföraren. Om hen inte uppsåtligen körde på den unga kvinnan, vilket jag inte kan tänka mig att någon gör, behöver nog hen också mycket stöd för att hantera det här. Tänk att ha en sådan olycka på sitt samvete, även om det var en ren olyckshändelse från alla inblandade :(
Du får nog krasst tänka om, jo det har varit händelser med både bilister och bönder i traktorer som med berått mod siktat, tagit sats och medvetet kört på ryttare- bara info till dig då du inte kan tänka dig att någon gör så, behöver inte betyda att det var så i just detta fall men .... är det så att han har sett ryttaren framför sig och hon blivit avslängd framför traktorn då har han kört för fort om han inte hunnit stanna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst blev påkörd av en personbil på tisdagsmorgonen. Hästen avlivades sedan på platsen på grund av sina skador.
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det finns många risker med att äga en häst, och det kan bli väldigt dyrt. Men ibland finns mer ersättning att få, till exempel om någon...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Kungsbacka kommun har åtalats misstänkt för djurplågeri sedan hon låtit bli att sköta om en häst.
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En jakthund ska ha bitit en häst under hösten 2023. Hästen skadade sig och ryttaren ramlade av i samband med händelsen. Länsstyrelsen...
Svar
9
· Visningar
975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp