Kvinna föll av häst och blev påkörd – allvarligt skadad

Jo det stod i NSD igår, att traktorn fortsatte köra fast kvinnan ramlat av.

Jag skulle också vilja ifrågasätta varför en traktor inte stannar och stänger av vid hästmöte på de små grusvägarna runt norra Sunderbyn, där jag antar att det hände (pga mängden stall där). Väldigt svårt att få en häst förbi en stor skördetraktor (höskörd häruppe just nu) på smal grusväg med smala diken och ofta tät skog bortom diket.

Personligen är min plan att hoppa av och leda min häst så långt ut på äng/skog/granntomt jag kan komma åt om jag skulle få ett sånt möte. Vettefan dock om jag skulle lyckas få någon av mina hästar förbi en stortraktor om vi bara hade 2-3m slydike att röra oss på och den inte är avstängd.

Vi har också en del problem i kommunen med folk som beter sig tyket runt häst, bara runtom i min lilla by varierar det hos bilförarna, där de värsta gasar förbi. Smal grusväg.

Fast det står ju absolut Ingenting utöver att kvinnan föll av och hamnade under traktorhjulet. Mordförsök känns lite överilat.
 
Jo det stod i NSD igår, att traktorn fortsatte köra fast kvinnan ramlat av.

Jag skulle också vilja ifrågasätta varför en traktor inte stannar och stänger av vid hästmöte på de små grusvägarna runt norra Sunderbyn, där jag antar att det hände (pga mängden stall där). Väldigt svårt att få en häst förbi en stor skördetraktor (höskörd häruppe just nu) på smal grusväg med smala diken och ofta tät skog bortom diket.

Personligen är min plan att hoppa av och leda min häst så långt ut på äng/skog/granntomt jag kan komma åt om jag skulle få ett sånt möte.
Det är ju lite mer information än det som stod i trådstarten. Jag tror inte heller alla är bekanta med hur det ser ut runt norra Sunderbyn. :)
Det kan ju helt enkelt vara så att både häst och traktorekipage var väldigt oaktsamma. Mordförsök är fortfarande att dra det till sin spets.
 
Det är ju lite mer information än det som stod i trådstarten. Jag tror inte heller alla är bekanta med hur det ser ut runt norra Sunderbyn. :)
Det kan ju helt enkelt vara så att både häst och traktorekipage var väldigt oaktsamma. Mordförsök är fortfarande att dra det till sin spets.

Den korrekta termen är väl vållande till annans död, och om jag förstod det rätt har dom startat en förundersökning för det.
 
@skiesabove oavsett reagerade jag på att antagandet var rätt orimligt utifrån artikeln i länken. Vet du mer om saken och har fler källor funderar du förstås från andra förutsättningar än oss andra.
 
@skiesabove oavsett reagerade jag på att antagandet var rätt orimligt utifrån artikeln i länken. Vet du mer om saken och har fler källor funderar du förstås från andra förutsättningar än oss andra.

Kolla NSDs artiklar så ser du förutsättningarna, bilderna syns utanför betalväggen. Tror SR också hade bilden.

Jag anser alltså, min personliga åsikt, att en traktorförare som möter häst på en sån plats och inte stannar och stänger av motorn, medvetet försöker skada ryttare och hästar.

Han lär ju ha sett hästarna skita knäck ganska många meter i förväg, en traktor tar upp i princip hela vägen när det är smal grusväg.
 
Eller så fungerade det jättebra tills de var precis intill varandra och ingen av dem hade en tanke på att hästen skulle bli rädd då.

Kan det inte vara läge att vara lite ödmjuk när vi inget vet. Jag antar att det kan vara så att polisen nästan alltid utreder om vållande till kroppsskada om någon skadats, precis som de brukar utreda om mordbrand när bostadshus börjar brinna när de inte vet varför det börjat brinna?
 
Eller så fungerade det jättebra tills de var precis intill varandra och ingen av dem hade en tanke på att hästen skulle bli rädd då.
Javisst , säkert men hursom ska den som sitter i traktorn alltid ha en tanke på vad som finns på vägen och att kunna stanna. Hästarna har ju synts innan, varit på vägen- då är det ett jättefel att "inte ha en tanke på att hästen kan bli rädd och som här bra köra på.

Nu ska jag inte peka ut någon men rent generellt, inte i detta fallet, så är det ett problem med vissa av bönderna som irriterar sig så till den grad att de mister all hänsynskänsla när de ser en häst på den väg de ämnar mena sig ha rätt att köra på utan något i vägen som stör.
 
Jag ser ingen ursäkt till att det där har kunnat hända om personen som körde traktorn hade lite koll. Bromsberedskap är någonting som man lär sig när man tar körkort och även traktorkort, alltid när man kör förbi folk eller djur eller där det kan dyka upp folk eller djur så ska man ha bromsberedskap. Man måste ha det och vara beredd på att stanna sålänge man är bakom och jämsides med hästarna.
 
Javisst , säkert men hursom ska den som sitter i traktorn alltid ha en tanke på vad som finns på vägen och att kunna stanna. Hästarna har ju synts innan, varit på vägen- då är det ett jättefel att "inte ha en tanke på att hästen kan bli rädd och som här bra köra på.

Nu ska jag inte peka ut någon men rent generellt, inte i detta fallet, så är det ett problem med vissa av bönderna som irriterar sig så till den grad att de mister all hänsynskänsla när de ser en häst på den väg de ämnar mena sig ha rätt att köra på utan något i vägen som stör.
Att som du och andra nästan förutsätta att bönder är arga och tycker illa om hästfolk känns rätt trist.
Jag vet inte hur det gått till denna gång och tycker därför det känns djupt olustigt att anklaga någon.

De kanske kände varandra och har passerat förbi varandra tidigare på vägen utan problem tidigare.
Kanske ryttaren ramlade av så det inte fanns en möjlighet att hinna stanna. Om det fanns något efter traktorn kanske det var under det hjulet det inträffade.
Men det känns inte som vi borde spekulera om det.

Personligen föredrar jag fordon som passerar sakta och inte stannar, vilket hästar kan finna mer konstigt om nu inte ryttaren ber om det.
 
Personligen föredrar jag fordon som passerar sakta och inte stannar, vilket hästar kan finna mer konstigt om nu inte ryttaren ber om det.

Bilar ja, speciellt moderna bilar och elbilar låter ju knappt någonting.

Men en riktigt stor traktor? Snälla stäng av. Fruktansvärt högljudd. Luktar enormt mycket. Skrammel och pling, och så tar den ju upp hela vägen.

Det är betydligt lättare att få en häst förbi en avstängd traktor i trångt utrymme än en som vrålar och rör på sig.
 
Att som du och andra nästan förutsätta att bönder är arga och tycker illa om hästfolk känns rätt trist.
Jag vet inte hur det gått till denna gång och tycker därför det känns djupt olustigt att anklaga någon.
Du anklagar ju mig när du drar in mig i ”att bönder är arga” när jag tydligt skrev vissa bönder.
 
Har det någonstans stått om vad det var för traktor, eller är det ett antagande här att det var en stor traktor som tog upp mer eller mindre hela vägens bredd? Jag har nämligen inte sett något annat än "en traktor". Har inte heller sett något om att hästen/hästarna skulle ha blivit stressade och rädda redan långt innan mötet med traktorn.

Det är möjligt att det var en väldigt stor och högljudd traktor, och väldigt stressade hästar - jag vet inte, och därför undrar jag om det går att läsa någonstans (som inte är bakom betalvägg).

Annars, utifrån den information som länkas här, finns väl inget som säger att traktorföraren körde över ryttaren med uppsåt att skada henne. Och en utredning är ju startad, för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.

Utifrån den begränsade informationen tycker jag inte heller att man kan säga att traktorföraren borde ha gjort si eller så. Går jag till mig själv, så skulle jag absolut föredra att traktorn inte stängdes av vid möte. Många startar nämligen traktorn (bilen/motorcykeln/fordonet) direkt efter man passerat, vilket blir ett plötsligt och högt ljud alldeles bakom hästen. Det kan till och med jaga upp min dam en aning, men att passera en högljudd traktor har hon inga som helst problem med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst blev påkörd av en personbil på tisdagsmorgonen. Hästen avlivades sedan på platsen på grund av sina skador.
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det finns många risker med att äga en häst, och det kan bli väldigt dyrt. Men ibland finns mer ersättning att få, till exempel om någon...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Kungsbacka kommun har åtalats misstänkt för djurplågeri sedan hon låtit bli att sköta om en häst.
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En jakthund ska ha bitit en häst under hösten 2023. Hästen skadade sig och ryttaren ramlade av i samband med händelsen. Länsstyrelsen...
Svar
9
· Visningar
975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp