Kvickrot i hö/halm

H

harfager

Jag gör en ny tråd eftersom jag inte undrar om just lösa magar.

Undrar om det är många som har kvickrot i sitt hö eller halm, och hur mycket näring det brukar vara. Har hört ngn gång att man kan jämföra det med timotej, kan det stämma?
Vad jag förstår så räknas det mest som ogräs, men även medicinalväxt. Vissa få säger att det är ett utmärkt fodermedel??

Fler med erfarenhet?:bump:

Sv: Kvickrot i hö/halm

Kvickrot är ju ett gräs men räknas som ogräs. Eftersom man inte odlar kvickrot i renbestånd så skulle jag inte tro att det finns några analyser. Men jämför det med gräs. Jag har haft halm med kvickrot i och hästarna pillade i sig en del under natten. Bra terapi!

För länge sedan så gav man även rötterna till djuren när det var riktiga svältår. Men det var ju lääänge sedan alltså.

Kvickrot heter Elytrigia repens på latin och quackgrass på engelska. Så här star det I boken “Invasive Plants of Asian Origin Established in the US and Their Natural Enemies” s 71, USDA 2004

Because of its high protein and starch
content, Elytrigia repens is regarded as
one of the most valuable forage plants.
Quackgrass is favored by horses, sheep,
and especially cattle because of its low
fiber content and sweet taste prior to
heading. It is also planted for soil and
water conservation and to strengthen
dykes. However, it becomes a problem
weed when it invades crop fields[33].
E. repens, of itself, is not seriously
damaging; however, it is host to ergot
and rust fungi that are poisonous to
livestock[59][96].

HH

Kvickrot är rik på mineral, kalium, kiselsyra samt A- och B-vitamin.Ett utmärkt sätt att få hästen på våren att fälla pälsen snabbt och glänsande hårrem.Ett tips, är att när man harvar på våren så fastnar kvickroten i harven, att då tvätta och torka den och ge den i lagom mängd till hästarna. Många hästar letar själv upp kvickrot och skrapar fram rötterna på våren(kan då få i sig olämpliga gammla löv o dyl och kan då få obalans i magen)
Hästar är väldigt smarta djur och känner ofta själva vad de behöver i kroppen och letar ofta själva upp rätt ört till det problem de känner att de har om det finns möjlighet och olika örter finns tillgängliga ;)
Man kan testa tex att där det växer Älgört så rid/gå där med hästen med lösa tyglar , om hästen har ont någonstans gå den direkt dit och äter. Förmodligen pga att den är den är rik på C-vit allra helst i Maj månad. Och blommorna innehåller salicylsyra.:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·
S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 287
Senast: Angelique
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 494
Senast: TantEster
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar