Kvickdrag...

MaRomer

Trådstartare
En häst i stallet fick igår diagnosen: "Jävligt nära kvickdrag" för att tala rakt ut. Men jag vet inte så mycket om detta. Hästen får nu massa medicin och bästa veterinär vård!

MEN hur stor är dödligheten? Och kna ni berätta lite om konvalecenttiden? Något extra bra foder man kan ge till hästen?

OBS!!! Det är inte min häst!

Hästen är en 12 årigt varmblod, som har gått som ridhäst nästan hela sitt liv. Han kom till den nya ägaren för ca 3 månader sedan och blev då kastrerad. Han var i normal kondition när han började hosta. Har nu hostat ca 1 månad, men ägaren ringde veterinären först förra veckan, som alltså kom igår.

Alla tips e bra utom de dåliga.....

Ägaren har redan fått ta bort 2 hästar p.g.a Kvickdrag..... Hon har nu bytt stall med den tredje...

Sv: Kvickdrag...

Googla på kvickdrag COPD. Jag kom bl a till något som heter hästdoktorn. Där får jag informationen att kvickdrag beror på damm och mögel huvudsakligen och dessutom för lite utevistelse. Ägaren kanske ska se över sitt foder.

kort sagt så har man som bubblor i lungorna
dessa bubblor blir typ för stora så att hästen
har svårt att fylla och tömma lungorna på luft
vilket leder till att de måste ta i med magen... ju mer
de får ta i ju värre är sjukdomen på dessa.

Har erfarenhet av detta och det ända rätta enligt mig är att ge natur medicin: Alger och Bioferon... vanlig medicin är så starkt
osv osv.

Hoppas de blir bra och med natur medicinen förebygger man, dock
slutade det itne bra för min gammeltant :(

Hittade en jättebra artikel på http://www.hovtramp.se/kvickdrag.htm

Men där står det "sällan hos travhästar"....Är det bara travare i regel eller travtränade? För tjejen har bara haft travare....

Hon har bytt till mitt stall (godkänt av Stc) Men stod ca 1 v i det gamla....

Kan en häst överleva kviqdrag?

Det var precis den jag menade. Antar det menas varmblodiga travare. Förstår det så att det är själva rasen som avses. Såvitt jag vet kan hästar överleva, ja.

Hittade en jättebra artikel på http://www.hovtramp.se/kvickdrag.htm

Men där står det "sällan hos travhästar"....Är det bara travare i regel eller travtränade? För tjejen har bara haft travare....

Hon har bytt till mitt stall (godkänt av Stc) Men stod ca 1 v i det gamla....

Kan en häst överleva kviqdrag?

Vi har en gammal fd travare. Han fick vad jag minns diagnosen kvickdrag för några år sedan. Veterinären pratade om lungblåsorna som hade "gått sönder". Jag är inte så insatt i de olika stadierna av luftvägsproblem. Han fick ventipulmin (tror jag att det hette). Det fick han den första vintern och en kortare period den andra. Jag ändrade på det du nämner i början av tråden ensilage, vattnat hö, ej halm, dammfritt stall, mkt utevistelse osv. Det har nu gått några vintrar och det har inte kommit tillbaka. Nu är han av andra anledningar pensionerad från ridningen men han mår bra. Förra vintern fick han örter efter recept här på buke, anis och timjan avkok. Han fick också vitlök. Sedan har jag läst att en del av det ej är nyttigt i stora doser. Denna vintern har jag inte gett honom ngt för han har mått bättre än någonsin. När jag har läst i trådar här så har jag förstått det som att när det väl utvecklats till kvickdrag har det gått långt. Veterinären som vi hade då sa också att det var obotligt och det kan jag förstå. Är lungblåsorna förstörda så är de. Jag menat med detta att jag egentligen inte vet hur dålig han en gång var. Nu har han i alla fall blivit i stort sett bra.

Glömde : Han startades några gånger i sin ungdom men sprang inte in så mkt pengar. Då skolades han om till ridhäst och började vandra ...... tills han kom till ett turridningsstall där han reds mkt men ej fick mat. Han var helt nergången när vi tog hand om honom. Men det är en annan historia.

Senast ändrad:

Verkar alltså som om de borde ändra artiklen om att det inte brukar drabba travare...

Någon annan som har erfarenhet av Kvickdrag?

Jag är inte helt säker nu. Men jag pratade med en veterinär som sa att kvickdrag mer är som ett samlingsnamn på "lungsjukdomar".

Vi har en valack med lungproblem. Han har aldrig någonsin hostat. Han har spec när det är kallt ute, uppdragen buk och kan efter att han ansträngt sig liksom "väsa", han låter som en människa som kjedjerökt i hela sitt liv när han andas typ.

Han får ingen medecin men används inte heller till något. Utan går bara som sällskap. Han har haft fel på lungorna väldigt länge och det beror nog på att han tidigare stod i ett väldigt ofräscht stall och endast gick ute ca 4 timmar om dagen.

Råden vi har fått är MYCKET utevistelse allra helst utebox eller lösdrift och bra hygienisk kvalité på fodret.

Han är 23 år och har somsagt haft det här länge så visst överlever dom. Men det kan nog skilja väldigt mkt individuellt och jag vet ju inte hur hästar med kvickdrag kan fungera som rid/körhästar.

jag kan göra ett tillägg där... våran vet som vi pratade med hade för några år sen varit med vid en av SLUs studier på lungsjukdomar och där hade det varit en häst som varit riktigt dålig i sina lungor som iprincip skulle avlivas efterstudien. men hästen hade av någon anledning försvunnit från studien och när det var dags för den att avlivas några år senare hade vår vets kollega bett om att få obducera lungan och när han tittade i lungan syntes inte kvickdraget längre till! Vet menade att om en häst har kvickdrag och man ger den en dam och mögelfri levnadsmiljö försviner inte bara syntomen utan också sjukdomen.

jag är alltså Pacifics syster

Min shettis kille hade kvickdrags symtom när han var tre år gammal.
Fick ventipulmin som hjälpte honom då.
Höt det året var extremt dammigt och det var utav det som hostan kom. Vattnade både hö och havren som han fick då.
Hörde av en bekant att man inte får vattna höt för tidigt utan ganska snart börjat mögelporer att växa.

Har inte några symtom kvar att det nu 15 år gammal.

det är bara en häst den andra pga av annat... det är stallet där han stog innan som orsakat deta har vi fått reda på nu...

Verkar alltså som om de borde ändra artiklen om att det inte brukar drabba travare...

Någon annan som har erfarenhet av Kvickdrag?

Det stämmer nog väldigt bra trots allt, kvickdrag har ingen hög dödprocent hos travarna, aktiva tävlingshästar som pensionerade ridhästar

har aldrig varit med om det själv, bara på några ponnyer

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 780
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min 6-åring hade för 2 månader sedan en EVH-4 infektion, och stod isolerad i 2 månader. När hon fick det hade jag ändats haft henne i 1...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: mackan
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 040
Senast: Egonson_
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 158
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka