Kvarnbys lucern?

E

Eliza77

Vad tycker ni som använder Kvarnbys Lucern?

Märker ni någon skillnad på dem och Kraffts Lucern?
Bättre/sämre?
Gillar hästarna det?
Krångligt med blötläggning/förvaring?

Det skiljer ju en hel del i pris och enligt innehållsförteckningen så är de väldigt lika förutom att Kvarnbys innehåller mer protein, vilket är endast possitivt.

Någon som köpt i Uppsala? Vet ni vad återförsäljaren här tar?

Sv: Kvarnbys lucern?

Hola,
Jag tycker den är bättre än Kraffts av tre anledningar. Billigare, mera protein och sväller/suger i sig vattnet MYCKET fortare. Krafts får man ju vänta i flera år på känns det som...

Jag köper min på Eko. Minns inte priset i skrivande stund men tror runt 125:-/säcken.

mvh Eva

Har gett min häst bägge två. Ger just nu Kvarnbys och enda anledningen till det är att den är melassfri. Min häst tål inte Krafft lucern, varken hackad strå eller pellets. Kvarnbys har jag gett i nästan en vecka och än så länge går det bra.

Ang om hästarna gillar det så lämnade min häst krafft och älskar kvarnbys...

Jag gav 145kr för en 30kg säck i göteborgsområdet...

En sak som jag gillar också med kvarnbys är att det är mindre pellets. Detta gör att jag bara häller på olja på dem och ger. Har inte blötlagt dem ännu. Ger bara ½dl ännu.... :)

Vet inte vad det kostar i Uppsala och inte heller vad det kostar om man köper en säck i taget. Men om jag köper en hel pall (720 kg) så kostar den hemkörd till mig 3,05 kg och hämtad hos Kvarnbyfoder kostar den 2,80 kg inkl moms.
Det är ju en väsentlig skillnad på vad Kraffts lucern kostar minst 5 kr/kg har jag fått ge under våren.

Har använt båda sorterna men det är ett bra tag sedan nu men det jag kommer ihåg att jag hade problem med var att kraffts lucern hade väldigt lätt för att mögla, jämnfört med dom flesta andra sorters lucern.

Camilla

JAG tycker bättre om Kvarnbys, då jag oftast använder lucern för att få upp proteinkvoten.

HÄSTEN tycker bättre om Kraffts, då den innehåller mer melass...

Min pålle äter Edel Lusern (Johan Hansson AB). Tål ej Krafft Lusern och dessutom är Edel billigare än Krafft. Kostar 2.52 kr/kg + moms här i Uppsala.:d

Även jag har haft kraffts lucern innan, men jag vart imponerad av priset och protein innehållet, och min häst äter ju allt, så...

Tyckte först att det luktade konstigt, det luktar inte lika "sött" som kraffts..

jag gick från karfft till kvarnaby av den enkla anledningen att det var billigare. Tycker att den smular ngt mer än kraffts men annars tuggar min pålle i sig den lika glatt. det gör ju nästan 30 kr/säck...

"LER STORT"
Ja, din häst äter allt!
Min börjar må bättre nu men vi kan höras närmare om det..
mvh Eva

Nån som vet värderna på kvarnbys förresten? Jag fattar inte de siffrorna där står. Står i procent.

Provade kvarnbys idag en 30kgs säck kostade 138:-. Tyckte dock det luktade lite skumt. Har använt kraffts innan som man måste blöta mkt och länge. Var ju van vid det så jag gjorde samma med dessa, vilket resulterade i en spann full med mjöl som hästen vägra äta. De suger åt sig jättefort.:crazy:
Men får väl prova imorrn med mkt lite vatten och se vad hästen tycker, men de verkar ju perfekta då det är tydligen mer protein än Kraffts.

jag blöter lite betfor med "för mkt." vatten fodringen innan och blandar ihop med lusernet (kvarnbyfoder) en kvart innan jag fodrar, då äter hästarna bättre. jag ger 115 kr/30 kg.

Jag blötlägger numera kvarnbys lite lite i hett vatten. Slår på vattnet så det täcker precis och ger direkt. De sväller på en gång och behöver inte stå och dra eller något. Mycket praktiskt.

15% = 150g SMRP btw.

*Kl*

Jag kan väl passa på att uppdatera tråden med att jag fortfarande är supernöjd med Kvarnbys när den ändå poppat upp igen... Har samma säck som förut och den har inte möglat eller någonting alls!!!

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 028
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Min 4 månadersvalp har hittils ätit Bosch junior maxi för stora hunraser. Av praktiska skäl måste jag nu byta till ett annat foder...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Estivuz
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 678
Senast: scizofren
·
Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 541
Senast: Annika_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V