Apollo 13

Trådstartare
Ett av våra grannstall har misstänkt kvarka.. svaren kommer på onsdag. Jag har frörsökt läsa i lite böcker om just kvarka, men jag tycker inte information om hur pass försiktig man måste vara eller hur pass farligt det är har vart tydlig. Problemet för oss, är att stallet som åkt på detta fall inte är de mest nogranna och tidigare har de slarvat med karenslagda stall (ridit över gårdsplanen på ett stall som låg i karens osv) Jag blir ju självklart super nojig över att de ska använda våra preparerade ridvägar som träcker sig längs alla stora anläggningar här i närheten och att de ska komma bort mor våra hagar "åå din häst är alltid så söt o ska alltid komma fram till staketet o hälsa" :grin:

Men... behöver jag ens vara nervös? Det står ju i böckerna att det smittar via krubbor, foder och närkontakt med andra hästar/människor.. Säg att dom skulle skita i karensen, dra till anläggningen/ridvägarna hur pass stor är risken att det kan smitta då? Även om man inte möter dem där?

Någon som har några erfarengeter?

Sv: Kvarka

Jag är så nojjig att jag inte ens skulle låta min häst nosa på annan hästs bajs när man är ute och rider i kvarkatider...
När vi hade hästinfluensa i stallet så isolerade vi det helt. Ingen häst fick lämna gården, oavsätt feber eller ej, dem som ville motionera sina hästar fick hålla sig till ridbanan tills alla hästar var friskförklarade. Så om jag fick veta att ett stall i sket i det så skulle jag knappt våga släppa ut hästarna...

Du menar lyckeby va? Jag är rädd att min häst ska bli smittad också :crazy: Jag red ovetande förbi lyckeby igår och förbi några människor , och dom sa inte någonting till mig:confused: Lite ansvar tycker jag man kan ta , man vill ju inte smitta fler än nödvändigt:mad:

jo det är dom jag pratar om.
jag fick reda på det eftersom jag stod där innan med mina och är fortfarande kompis med några. den ordningsammaste i högen ringde mig och meddelade... själv har jag meddelat så många som jag kunnat, dock mötte jag ägaren till den insjukna hästen som inte sa att ljud till mig, mycket konstigt. h*n vet kansker mer än mig får jag hoppas. det finns ju tack och lov några där som är ordningsamma, men jag har svårt o tro att dom lyckas tygla alla småttingar som rider där.

hur fick du reda på det? du kan ju pma så vi slipper hänga ut någon

/ Helen

ed: nej men oh, haha det är ju dig jag alltid brukar rida in i när vi möts på volten eftersom min kille inte behagar varken lyda eller inser att alla hästar inte gillar att bli påsprungna av andra ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka