G

Geasey

Jag undrar hur långvarig sjukdomen "kvarka" brukar vara c:a?
Hur många veckor tar det för [ en ]häst att bli frisk?
Jag vet att sjukdomen brukar spridas mellan hästar och att de kan få den om igen.

Vår häst har haft hosta väldigt länge (c:a 7 veckor) fått medicin en gång av vet. men är fortfarande inte bra. Alla hästar i stallet har varit sjuka men nu är nästan alla friska utan vår. Bör jag ta kontakt med vetrinär igen eller ska jag vänta någon vecka till? Förra gången sa vet. att det var virus som är smittsamt. Jag antar då att han menar kvarka? Tacksam för svar!
 
Sv: kvarka?

Jag undrar hur långvarig sjukdomen "kvarka" brukar vara c:a?
Hur många veckor tar det för [ en ]häst att bli frisk?
Jag vet att sjukdomen brukar spridas mellan hästar och att de kan få den om igen.

Vår häst har haft hosta väldigt länge (c:a 7 veckor) fått medicin en gång av vet. men är fortfarande inte bra. Alla hästar i stallet har varit sjuka men nu är nästan alla friska utan vår. Bör jag ta kontakt med vetrinär igen eller ska jag vänta någon vecka till? Förra gången sa vet. att det var virus som är smittsamt. Jag antar då att han menar kvarka? Tacksam för svar!


Hej

Vi hade också kvarka i stallet för några år sen jag tycker mig minnas att det tog väldigt lång tid innan stallet vart frisk förklarat.
Min häst vart aldrig än sjuk.
Det är ju väldigt viktigt att man är noga med att inte röra eller på något sätt ha kontakt med andras hästar även om alla är sjuka
var också jätte noga med att tvätta kläder ofta och tvätta händer både efter och före man varit i stallet och under inga omständigheter besöka ett annat stall under tiden.
Jag är inget proffs men jag minns att det sprids väldigt lätt bara genom luften har jag för mig, det kan räcka med att man går in i stall så kan man har fått på sig bakterier.
Jag tycker att du ska ringa vet och fråga lite man kan aldrig ringa för många gånger.. :#)
 
Sv: kvarka?

Är det kvarka så måste stallet sättas i karantän och det skall rapporteras via veterinär till jordbruksverket. Karantänen gäller förutom under sjukdomstiden 20 dagar efter att sista hästen slutat visa symptom... Veterinär måste ta blodprov för att fastställa att det är kvarka virus. Veterinären är också skyldig att följa sjukdomsförloppet. Så hade det varit kvarka så hade ni definitivt vetat om d.

Symptomen på kvarka är inte bara hosta. De tydliga tecknen är uppsvullna lymfkörtlar som så småningom spricker och varar, kraftigt gult nosflöde, feber och även hosta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
544
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
33
· Visningar
2 052
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
808
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbur bil
  • Renrasig katt - Tica
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp