QuickStar
Trådstartare
Flera av ridskolans hästar på anläggningen jag står misstänks ha fått kvarka, prover är tagna och svaren kommer i slutet på veckan.
De insjuknade hästarna är isolerade och ridskolan sköter det hela i mina ögon snyggt med att ha hästarna inne och motionerar lektionshästarna i angränsande ridhus etc.
Vi har fått information om att kvarka endast smittar via kontakt dvs genom redskap, kläder hud osv.
Men från tidigare har jag fått höra att det även är luftburet, stämmer detta?
Iså fall hur långt kan bakterierna färdas innan de dör eller blir oaktiva?
Min hästs hage ligger ca 15 meter i från ridskolans hage där deras hästar har gått t.o.m i fredags.
Har försökt få tag på min veterinär för att få svar på dessa frågor men det går inte att få tag på henne.
Känns inget kul alls..
De insjuknade hästarna är isolerade och ridskolan sköter det hela i mina ögon snyggt med att ha hästarna inne och motionerar lektionshästarna i angränsande ridhus etc.
Vi har fått information om att kvarka endast smittar via kontakt dvs genom redskap, kläder hud osv.
Men från tidigare har jag fått höra att det även är luftburet, stämmer detta?
Iså fall hur långt kan bakterierna färdas innan de dör eller blir oaktiva?
Min hästs hage ligger ca 15 meter i från ridskolans hage där deras hästar har gått t.o.m i fredags.
Har försökt få tag på min veterinär för att få svar på dessa frågor men det går inte att få tag på henne.
Känns inget kul alls..