Jo, jag har också funderat på om det är värt besväret och då jag är lagd åt det oroliga hållet lär jag nog ändå oroa mig för om jag verkligen kan eliminera smittrisken. Om jag lämnar ridkläderna i stallet och byter om till något annat i klubbstugan, innan jag åker hem, duschar och byter till helt rena kläder, finns det då t.ex. risk att jag med mellanbytet som jag då inte har på mig hos hästarna, tar med mig smittan i bilen?
Det är bara så jäkla trist att inte kunna rida några lektioner alls under hela hösten. Totalt 2 lektioner har det blivit hittills. Ibland funderar jag på att sluta rida då jag inte utvecklas och känner mig helt jävla obildbar. Det är inte kul att traggla.
Om jag ser i backspegeln så ser jag ju att jag på något sätt lyckats lära mig något, men samtidigt så tycker jag att jag borde kunna mer än jag gör.
Om du gör så som du beskriver här är risken minimal. När vi hade kvarka i vårt stall så tog jag hand om både den sjuka hästen och de friska. Jag började med de friska (de gick på bete tack o lov!) och gick sen till den sjuka och pysslade om honom. Spritade/tvättade händerna efteråt och doppade stövlarna (hade gummistövlar) i virkon - gick sedan direkt till duschen och slängde in alla kläder i tvättmaskinen och hoppade in i duschen.
Det blev många hårtvättar de första dagarna innan vi fick tag på smittskyddskläder.
Under dessa dagarna så var den dåliga hästen riktigt dålig snorade massor och det sprack en stor varböld som jag fick försöka hålla ren - det är i snoret och varet det är mest smitta.
När "måndräkterna" kom så slutade jag duscha emellan då dräkten hade luva och bara hade ett litet hål för ansiktet, jag bar den och gummistövlar och plasthandskar.
Efter behandling av den sjuka hästen så doppade jag stövlarna i virkon - hängde upp måndräkten på en krok i stallet och spritade händerna efter att jag var klar med avklädningen. Utöver detta bytte jag faktiskt kläderna jag hade under trots att detta egentligen var onödigt, då "måndräkten" är så tät att den inte släpper igenom virus som är mycket mindre än bakterier.
Det var en nyanländ häst som kom med kvarka och ingen annan häst blev smittad.
Detta inlägg är inte bara riktat till ts, utan till alla. Jag tycker det har blivit en sån hysteri kring kvarka och vill på detta sätt sprida information så att folk kan börja bli lite mer realistiska.
Smittan hoppar inte omkring - det är en kontaktsmitta. Det innebär att du måste ta på ett ställe där det finns smitta (bakterier) tex ett dörrhandtag och sen bära bakterierna vidare till en frisk häst för att den ska bli sjuk. Eller ta på ett ställe hästen kommer åt och via den vägen smitta hästen.
Bakterierna fastnar på allt, kläder, hår, skor, handtag, grimmor osv. Kvarkabakterien överlever väldigt länge utanför hästen och det krävs väldigt små mängder för att en frisk häst ska bli sjuk.