Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vilka sviter kan en häst få av att ha haft kvarka ?
Har försökt Googla men hittar inget .
Jag menar flera år efter insjuknandet .
I detta fall gäller det en häst som då var föl/åring
Eller blir dom friska ( dom som inte hostar i hjäl sig ) Helt och hållet ?
Såvitt jag känner till så är kvarka en sjukdom som inte ger biverkningar i framtiden, när den har läkt ut och hästen är friskförklarad så är den det. Får man då några andra problem en tid efter kvarkan så torde orskerna vara av annan natur.
Alltså flera år efter ett kvarka utbrott så är jag rätt säker på att det inte finns någon risk för några sviter så att säga. Är det något speciellt du tänker på?
De komplikationer som kan uppstå efter kvarka ses oftast rätt så snabbt efter infektionen. Det kan vara suppurativ nekrotisk bronchopneumoni (helt enkelt lunginflammation med varproduktion) eller spridning till luftpåsarna t.ex.
Kastad kvarka förekommer ju också och kan ju ta ett tag innan en det upptäcks och hästen har då ofta ospecifika symptom som feber lite då och då och kronisk viktnedgång. Men det handlar inte om flera år.
Det kan också vara så att en kraftig infektion i de retropharyngeala lymfkörtlarna sprider sig till n. laryngeus recurrens som i sin tur medför förlamning av en del av strupen och evt. uppstår struppipning. Detta är dock ovanligt och upptäcks rätt så snabbt efter en diagnostiserad kvarka infektion.
I ovanliga tillfällen kan musklerna påverkas och rhabdomyolys (korsförlamning) och muskelatrofi kan uppstå. Man misstänker att det beror på kryssreaktion mellan antikropparna mot Streptococcus Equi spp. equi (kvarka bakterien) och myosin (som har stor betydelse i musklernas förmåga att kontrahera sig). Detta uppstår dock samtidigt eller precis efter en kvarka infektion och är heller inte något som kan ses flera år efter. Det skulle i så fall vara att njurarna påverkas av korsförlamningen.
Min häst hade kvarka som liten innan jag köpte honom. Har inte märkt några som helst besvär med lugnor, andning eller andra organ som skulle kunnat påverkas. Tvärt om har han en grymt bra kondition och även tränades hårt inom monté innan jag köpte honom. Det enda som avslöjar att han haft kvarka är ett ärr som han har på halsen efter infektionen.
Ärrbildningen kan härröra från en böld som spruckit under tiden som kvarkan pågick, bölder bildas mellan ganascherna främst och dessa kan spricka. Halsen kanske var fel ord.
De retropharyngeala (bakom ganascherna) och submandibulära lymfkörtlarna (under ganascherna) är de som oftast bli infekterade, så där är ingen riktig kontakt till gommen. Möjligen om det uppstår spridning till luftpåsarna och ingen behandling sätts in så skulle en fistelgång kanske kunna bildas längst bak i halsen, i den mjuka delen av gommen eller infektera den pharyngeale öppning av det Eustasiske rör. Men har varken hört eller läst om det..
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.