Kvällspigg bebis

Bubble

Trådstartare
Okej för att inte kapa hela sommarföräldrartråden med våra sömnproblem startar jag en egen tråd ;) Ni som har äldre barn kanske vet hur och när det kan tänkas vända :p

Min dotter är 6 månader och vi får aldrig till några riktiga rutiner kring det här med sömnen (om man nu kan ha rutiner när dom är så små). Hon har alltid varit en kvällsuggla och vill gärna somna SENT. Jag har provat olika saker för att få henne att sova i någorlunda tid på kvällen.
Låta henne styra sömntider helt = hon somnar för natten kring 01-02 :banghead: sover till kanske 9-10.
Natta henne i vagn vid 20-tiden = hon somnar i vagnen, sover till ungefär 00 sen är hon vaken 1-3 timmar :meh:somnar om och sover till 9-10.
Byta till pyjamas, släcka ner och ha det lugnt och tyst vara ganska "tråkig" från ca 19-tiden = hon somnar kring 23-tiden, sover till 8-9.

På dagen sover hon från ca 10.30/11 - 14/14.30 alltså ganska länge. Sen brukar hon också ta en liten sovstund vid ca 16-tiden (30 min-1 timme).

Ska jag korta ner första vilan (väcka henne)? Känns så drygt att det tar såå många timmar att natta på kvällen..Eller ska jag bara låta henne styra helt då känns det som att hon kommer vända på dygnet helt.

Någon som har några tips/hur hade ni gjort? :) Fortsatt försöka skapa rutiner eller bara ta det som det kommer?

Börja med att väcka henne tidigare. gå upp kl 7 varje dag. låt henne sova första gången vid 9-10 och andra gången vid 14....

(Med vetskap om att det är sjukt svårt att ändra på bebisar )

Okej för att inte kapa hela sommarföräldrartråden med våra sömnproblem startar jag en egen tråd ;) Ni som har äldre barn kanske vet hur och när det kan tänkas vända :p

Min dotter är 6 månader och vi får aldrig till några riktiga rutiner kring det här med sömnen (om man nu kan ha rutiner när dom är så små). Hon har alltid varit en kvällsuggla och vill gärna somna SENT. Jag har provat olika saker för att få henne att sova i någorlunda tid på kvällen.
Låta henne styra sömntider helt = hon somnar för natten kring 01-02 :banghead: sover till kanske 9-10.
Natta henne i vagn vid 20-tiden = hon somnar i vagnen, sover till ungefär 00 sen är hon vaken 1-3 timmar :meh:somnar om och sover till 9-10.
Byta till pyjamas, släcka ner och ha det lugnt och tyst vara ganska "tråkig" från ca 19-tiden = hon somnar kring 23-tiden, sover till 8-9.

På dagen sover hon från ca 10.30/11 - 14/14.30 alltså ganska länge. Sen brukar hon också ta en liten sovstund vid ca 16-tiden (30 min-1 timme).

Ska jag korta ner första vilan (väcka henne)? Känns så drygt att det tar såå många timmar att natta på kvällen..Eller ska jag bara låta henne styra helt då känns det som att hon kommer vända på dygnet helt.

Någon som har några tips/hur hade ni gjort? :) Fortsatt försöka skapa rutiner eller bara ta det som det kommer?

Båda mina är nattugglor... Äldsta är 6 år nu och det var först när hon började på dagis och tvingades upp klockan 6 på morgonen som sovtiderna faktiskt blev mer "normala". Yngsta är 8 veckor och får han välja ugglar han till 03-04 på morgonen och sover till 11-12 på dagen och så några vilor tills läggdags... lyckas jag få honom att somna för natten vid 00-01 är det bra!

Det jag märkt är att när man stör deras naturliga rytm med att försöka lägga tidigare än de vill så vaknar de och är vakna flera timmar på natten. Båda mina har gjort så iaf (äldsta sover ju såklart bra nu, men när hon var yngre).

Med yngsta försöker jag successivt lägga tidigare. När han var nyfödd somnade han vid 4 varje natt, nu går vi till sängen vid tolv på natten.

När de bara är 6 månader så vill jag helst inte väcka dem från vilan på dagen, men går den att lägga lite senare så barnet inte behöver vila på EM?

Jag låter min styra och krånglar inte. Han somnar ofta kring midnatt och sover till långt in på förmiddagen. Undrar hur många 10 månaders bebisar som var uppe och såg nyårsraketerna? :p. Jag försöker inte heller natta när han inte är trött och slipper därför (?) långa nattningar med bråk och stök. De gånger jag har försökt så slutar det oftast med att bebis blir frustrerad och då blir jag inte sällan biten i tutten = jag blir också frustrerad. Då är jag hellre uppe sent med en pigg och glad bebis.

Jag tror alltså inte att din bebis kommer vända helt på dygnet utan jag tror att hen somnar vid samma tid oavsett om du har försökt natta i 2 timmar eller 10 minuter.

Om jag vore du skulle jag försöka ta bort andra vilan och låta förmiddagsvilan vara som den är.
Det har funkat bäst med mina barn i alla fall. Då har jag fått dem i säng vid vettig tid på kvällen istället och de har vaknat vid en lite vettigare tid på morgonen också - innan halva förmiddagen hade gått.

Men, jag minns inte hur gamla de varit när jag tagit bort eftermiddagsvilan - min minsta är snart 8... :eek:

Min äldsta, snart 8ar var sa som bebis, en riktig nattuggla. Hon ville nog inte missa ngt pa kvällen. Vi gav upp försöken att styra sömnen, när hon började förskola och inte sov pa dagen blev det andra rutiner. Hon behöver inte sa mkt sömn och är gärna vaken länge pa kvällen om hon far men är den som vaknar först hos oss pa morgonen.
Barn 2 hade tidigt rutinen att somna kl 19 pa kvällen och vakna kl 5-6, var en omställning jämfört med storasyster. Nu är hon 6 ar och behöver sova mer men sover längre pa morgonen.
Barn 3 är svart att säga, hon blev mer eller mindre intvingad i syskonens rutiner, men hon är 2,5 ar nu och den av barnen som vill sova längst pa morgonen.

En del personer är nattmänniskor snarare än morgonmänniskor. Min son och även jag själv, enligt min mamma, var ungefär som ts bebis. Sömnmängden blir ju ok om man själv följer barnet.

Förskola och skola har inte hjälpt vare sig mig eller sonen nämnvärt. Vi är helt enkelt rätt trötta om vi måste upp tidigt. Skolan tar ingen hänsyn till det.

Min 8-åring var sådan som bebis, han somnade vid 1 på natten. Vi försökte ändra på det, men det skapade bara frustration så till slut bestämde vi att han får sova när han behöver. Livet blev lättare så.

Tack för svar! Jag kör på och låter henne ha sina rutiner hon får ju nog med sömn iallafall! Och jag är själv kvällsmänniska så det är skönt att få sova till 9 på morgonen :)

Våra barn har varit precis likadana och jag som själv är nattmänniska har tyckt det har varit perfekt med nöjda, kvällspigga barn som dessutom låter mig sova ut på morgonen. Jag hade inte gjort någonting. Tids nog kommer förskoletiden och då blir det en naturlig omstrukturering på dygnet.

jag skulle inte orka krångla utan följa bebis rytm bara. Men så är jag kvällsmänniska och skulle älska att ha samma dygnsrytm som din bebis.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 243
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar