Kvällsfundering

N

neferra

Åter igen, tråd om att sälja häst.

Det finns enormt många fina, om man jämför likvärdig med tidigare år billiga hästar ute till salu nu.

Köper ingen?
Är tillgången större än efterfrågan?
"Produceras" det för många hästar?
Har hästintresset minskat?
Eller hänger det ihop med den befarade lågkonjunkturen?
Har attraktiva stammar blivit så vanliga och ´missbrukade´att köpare blir avskräckta?

Många frågor. Har unghäst med bra stam och bra pris till salu. Nästan ingen hör av sig. Varför?
Vad krävs för att en häst ska vara attraktiv för marknaden nu?

Säljs det fler billiga (<30 000) än dyra (>90 000) hästar?

Hösten är ju den segaste tiden för hästförsäljning, värre denna höst än innan?

Sv: Kvällsfundering

När tidningar och TV talar om bankkriser, lågkonjunktur och höjda boendekostnader så är nog "lyxkonsumtion" som hästköp det första som drabbas. För den som måste låna till hästköpet så har ju räntorna stigit så det blir högre kapitalkostnad för hästen. Lägger man sedan till att foderpriserna gått upp så inser man att det är färre som har råd att äga häst.

Rimligen borde "mellanhästen" sjunka i pris när efterfrågan sjunker. De billigaste unghästarna/fölen säljs redan till knappt självkostnadspris om man räknar in språngavgifter, foder, veterinärkostander mm. Svårt att se att dessa kan säljas under produktionspris i större omfattning.
De riktigt bra hästarna, för avel eller tävling, hittar alltid sin köpare.

Jag tycker det känns som om hästpriserna stigit markant under denna högkonjunktur, och folk har vant sig vid priserna och tycker att de är rimliga.

Men nu är vi på väg in i lågkonjunktur och även om folk anser att priserna är rimliga så har de inte råd. Eller jo, de kanske har råd precis just nu men inte om ett år. Och förhoppningsvis tänker folk lite långsiktigt.

Jag själv som letat häst nu har kunnat botanisera friskt, det är verkligen hur mkt hästar som helst på marknaden och det gynnar såklart mig som köpare men inte säljarna.

ja man kan ju undra, jag hade min unghäst ute till försäljning för några veckor sedan, och visst fick jag svar, via mail trots att jag bad dom ringa i annonsen, och 9 av 10 frågade om jag lånade/lämnade ut honom på foder osv.
Sen de som ringde, verkade hyfsat seriösa till en början, sen börjades det, ombokning av provridning, nån timme innan bara, sen igen, och igen.
Vad är det för fel på folk? När jag letat hst har jag noga valt ut de häestar som jag tror kan vara något för mig, kollat tidsmässigt när jag kan, och avtalat tid med säljaren, REPSPEKTERAT tidsbokningen och om jag mot förmodan blev sen så RINGDE jag, inte skickade sms.
Så efter den 5 personen som betett sig på det viset tog jag bort anonnsen, jag säljer inte min fina kille till oseriösa människor.
Och det var ett lågt pris jag satt ut, då han inte var i full kondis samt rå i utbildningen.

Att sälja häst är inte kul alls, på fler än ett sätt.

Jag tittade på skoj på halvblodspriserna, och det var inte lite vad de stigit! Nuförtiden måste man ju betala 50000 kr för ett välstammat föl, om ens det räcker. Jag förstår att ridskolor och vanliga hobbyryttare ( dvs majoriteten) kollar efter billiga importer och andra billigare raser. Men jag tror att priserna kommer att gå ned. Om det är bra eller dåligt, vet jag däremot inte. Om halvblodspriserna fortsätter att skjuta i höjden kommer det att bli ett gyllene tillfälle för de som föder upp andra billigare raser, t ex ponnyraser.

Fast ska man räkna realistiskt på vad ett föl kostar innan det är "säljbart" så ser man att det inte är stora pengar i avel. Vi har islandshästar som inte är så dyra i drift. Om man gör ett snabbt överslag vad dräktighetsperioden och tiden fram till ett år kostar:

språngavgift inkl ultraljud: 8 000 - 16 000
försäkring (foster+föl): 3 500 (islandshästar är billiga att försäkra!)
foder+strö (500:-/mån): 6 000:-
veterinär (vaccinationer): 1 500:-
verkningar: 2 500:-
registrering: 1 500:- (nya DNA-regler = 800:- extra)

Har inte räknat med kostnader för att köpa och äga stoet!!!

Alltså blir självkostnadpriset enligt ovanstående kalkyl minst 23 000:- och troligen närmare 30 000:-, då måste allt gå bra (inga sjukdomar eller andra problem). Självklart har uppfödaren då inte fått någon ersättning för arbetstiden!

Bensin till och från hingt/ seminstation kostar också om det är långt.

Ja, jag vet, det är därför som jag skrev att jag inte vet om det är bra eller dåligt att priserna stiger. Men faktum är att det verkar inte som folk vill betala det? Och det är ju marknaden som styr priserna, och det är trist att uppfödare går med förlust, men det struntar nog köpare i, de vill nog bara ha en häst så billigt som möjligt.

Hösten är ju den segaste tiden för hästförsäljning,

Men samtidigt den årstid som det finns flest hästar till salu. Det är när det blir dags att stalla in efter sommarbetet som många plötsligt förstår att de har fler hästar än boxar.

Immer

Jag tittade på skoj på halvblodspriserna, och det var inte lite vad de stigit! Nuförtiden måste man ju betala 50000 kr för ett välstammat föl, om ens det räcker. Jag förstår att ridskolor och vanliga hobbyryttare ( dvs majoriteten) kollar efter billiga importer och andra billigare raser. Men jag tror att priserna kommer att gå ned. Om det är bra eller dåligt, vet jag däremot inte. Om halvblodspriserna fortsätter att skjuta i höjden kommer det att bli ett gyllene tillfälle för de som föder upp andra billigare raser, t ex ponnyraser.

Det är det jag menar, är det såna "billiga" hästar som säljs nu? Vill inte folk ha halvblod längre?
Fortfarande är ju inköpspriset egentligen inte den största kostnaden. Att hålla en gratishäst ä lika dyrt som en dyr häst.

Är hästmarknaden mättad?

Det är svårt att sälja häst för tillfället, det säger "alla" (och jag håller nog med). Anledningen tror jag är det som Strajder skrev om...

Men samtidigt så är det många säljare (oavsett ras) som har orimligt höga priser på sina hästar, ridhästfolk har en tendens till att övervärdera sina hästar;).

Det är det jag menar, är det såna "billiga" hästar som säljs nu? Vill inte folk ha halvblod längre?
Fortfarande är ju inköpspriset egentligen inte den största kostnaden. Att hålla en gratishäst ä lika dyrt som en dyr häst.

Är hästmarknaden mättad?

Ja jag tycker de känns som den är mättad, de finns för många hästar..
Jag fick sälja mitt fina tvåårs sto till ett mycket lågt pris bara för att bli av med henne, men hon kom till en bra ägare i alla fall:D

Har själv aldrig haft några problem at få sålt någon häst. Kan faktiskt säga att jag aldrig har haft kvar en häst mer en max två veckor efter att annonsen kommit ut. Inte nu heller. Men jag tror precis som Break _a_leg att många övervärderar sina egna hästar. Samt fokuserar på "fel" saker. Man måste se till varje individs EGNA förutsättningar och sedan rikta sig till DEN köparen.

Ja, jag vet, det är därför som jag skrev att jag inte vet om det är bra eller dåligt att priserna stiger. Men faktum är att det verkar inte som folk vill betala det? Och det är ju marknaden som styr priserna, och det är trist att uppfödare går med förlust, men det struntar nog köpare i, de vill nog bara ha en häst så billigt som möjligt.

Ja, det är verkligen dyrt att producera hästar.

Jag har en liten dålig magkänsla för avelns framtid, då det inte lönar sig det minsta att föda upp och sälja, så länge det inte är riktiga topphästar. Fler föder upp hemma på ren hobbybasis och det är väl bra, men var finns kunskapen (säger verkligen inte att alla är okunniga nu.) och allt det som behövs för att faktiskt föda upp hållbara och trevliga individer som bidrar till rasens framtid antingen genom sporten eller aveln?
Nu är ju dessutom buskaveln helt frisläppt.

Köpare borde förstå att man får ju (förhoppningsvis) det man betalt för, iaf om man köper unghäst av uppfödare.
Eller?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 294
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·
Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: Zephira
·
Hästmänniskan Hur upplever ni marknaden för att köpa och sälja häst just nu? När jag tittar på annonser ser det ut som att många hästar ligger väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
2 590
Senast: Cicci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar