kvalitetsbedömning va betyder alla förkortningar?

C

Chippen88

Ja har nu bestämt mig för att köpa en häst :) (om den går igenom besiktningen) som deltog i kvalitetsbedömningen på strömsholm förra året. ja har hittat en resultatlista men jag förstår inte vad allt betyder så ja skulle bli jätteglad om nån kunde hjälpa mig.

som lovande dressyrhäst hade han 10 o 9 vet, 8 på typ o ext sen hade han 8 på HHB vad är det? skr och trv 7´och 7 på GS och GT vad betyder det? och slutligen 8:or på GG och TG som ja inte heller vet va det är totalt blev det 7,99

som lovande hopphäst hade han 9 o 10 vet, 8 på typ, ext o HHB. 7 Skr o trv sen fanns det antingen LHT och LHA eller UHT och UHA antar att det är lös respektive uppsutten hoppning men vad Betyder T & A? Hade iaf 8 på UHT och UHA. totalt 8,25

en annan sak ja undrar över är att en annan häst hade i princip samma poäng ända skillnaden var at den hade 7 på ext å inte 8 men å andra sidan hade den 8 på skr å inte 7 dessutom hade den 10, 10 vet så sammanlagt tycker ja att den borde komma före "min" häst men den fick totalt 8,20 :confused: vad beror det på?

vore jättekul att få svar på dessa frågor är inte så insatt i sånt här :o

Sv: kvalitetsbedömning va betyder alla förkortningar?

HHB är huvud, hals och bål.

GS är skritt under ryttare, GT trav under ryttare, GG galopp under ryttare.
TG är temperament och utvecklingsbarhet som gångartshäst.

L och U är lös- respektive uppsutten hoppning, ja. T är teknik och förmåga, A är temperament och allmänt intryck.

Det sista kan jag faktiskt inte svara på... Kanske hade din häst bättre galoppbetyg än den? Det inverkar ju på hopppoängen. Kan inte komma på någon annan anledning.

okej tack så mycket. nu blev det lite klarare iaf!

Chippen88 skrev:
Ja har nu bestämt mig för att köpa en häst :) (om den går igenom besiktningen) som deltog i kvalitetsbedömningen på strömsholm förra året. ja har hittat en resultatlista men jag förstår inte vad allt betyder så ja skulle bli jätteglad om nån kunde hjälpa mig.

som lovande dressyrhäst hade han 10 o 9 vet, 8 på typ o ext sen hade han 8 på HHB vad är det? skr och trv 7´och 7 på GS och GT vad betyder det? och slutligen 8:or på GG och TG som ja inte heller vet va det är totalt blev det 7,99

som lovande hopphäst hade han 9 o 10 vet, 8 på typ, ext o HHB. 7 Skr o trv sen fanns det antingen LHT och LHA eller UHT och UHA antar att det är lös respektive uppsutten hoppning men vad Betyder T & A? Hade iaf 8 på UHT och UHA. totalt 8,25

en annan sak ja undrar över är att en annan häst hade i princip samma poäng ända skillnaden var at den hade 7 på ext å inte 8 men å andra sidan hade den 8 på skr å inte 7 dessutom hade den 10, 10 vet så sammanlagt tycker ja att den borde komma före "min" häst men den fick totalt 8,20 :confused: vad beror det på?

Resultaten från kvalitet presenteras enligt följande oavsett om det gäller som hopp häst eller som gångarts häst
Veterinärstation 1 (hovar slemhinnor tänder mm) (ges även ett temperamentsbetyg hur hästen uppfört sig vid besiktningen som ibland står uppräknat påverkar dock inte resultatet (samma på vet 2), Veterinärstation 2 (ortopedisk status tex gallor odyl samt även ett förkortat böjprov)
Exteriör (fembetyg) Typ (rastypisk) HHB (Kort sagt överlinjen Hals huvud bål), Extr (Benställning och rörelsernas korrekthet tex inåttåad eller om den rör sig tätt edyl), Skritt vid hand, Trav vid hand
Dessa ovanstående betyg (7st (ev 9 med tempvet) står alltid först därefter skiljer betygen beroende på om det gäller gång eller hopp
Gång utdelas 4 betyg, skritt, trav, galopp, samt allmänt intryck (temp, ridbarhet, kapacitet mm) samtliga uppsuttna.
Hoppningen väljer man uppsutten eller löshoppning (UH el LH)
där ges 2 olika betyg det första för teknik och förmåga det andra som ovan på allmänt intryck.
Därefter räknar man ut slutsumman efter en viss formel
Veterinär: Vet 1 + 2x vet2 /3
Exteriör: De fem betygen/ 5
Lovande gångartshäst: Vet + Ext + 2 x Gång + TG/5
Lovande hopphhäst : Vet + Ext + 2 x UH + TH / 5

Det kan inte skilja något mellan exteriör betygen mellan de olika då har det blivit fel i listan

Tyvärr finns det en brist i dessa formler Galoppbetyget ingår inte alls i hoppbetyget vilket jag tycker det borde göra.

Chippen88 skrev:

Så här ser det ut när vi räknar ponnyresutaten.

Veterinärbetyg V= (Vet I + 2* Vet II)/3
Temperamentsbetyg/Vet TV= (Temp Vet I + Temp II)/2
Exteriörbetyg E= Medeltalet av de fem delbetygen
Löshoppningsbetyg LH= Avgivet betyg
Temperamentsbetyg/Löshoppn. TLH= Avgivet betyg
Gångartsbetyg G= Medeltal skritt, trav och galopp
Temperamentsbetyg/Gång TG= Avgivet betyg
Totalbetyg temperament TT= (TV + TLH + TG)/3
Totalpoäng = (V + E + H + TT + G )/5

Poäng som lovande gångartsponny = V+E+2*G+2*TG
6
Poäng som lovande hopponny = V+E+2*LH+TLH
5
Poäng som lovande allroundponny = V+E+H+TT+G
5
Skiljer sig nog inte så mkt från halvblodens uträkningar.
I år så hade vi 2 ponnier med samma slutpoäng i hoppningen. Vi tyckte inte att det kunde stämma då den ena hade fått betydligt lägre på exteriör men när vi satte oss ner och räknade för hand så stämde det. Exteriörn har väldigt lite att säja till om när det gäller slutresultatet.
När vi ska skilja 2 lika poängade åt så tittar vi först på hoppbetygen och sedan på galoppen för att sära på dem.

Ahhh, tack för rättningen! Fick för mig att galoppen inverkade på hoppbetyget... Borde, som du säger, göra det!!!

Liknande trådar

Avel Vet inte om den här kommer hamna under rätt kategori nu men jag försöker.. :p Funderar lite vad alla dessa siffror betyder. Okej, jag...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: zin
·
B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 935
Senast: Båbbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix