Sv: Kvaliten
jag tycker absolut att du ska ta chansen att via din häst! Det är oerhört stor spridning på ekipagen både utseendemässigt och hur långt de kommit i ridningen/utbildningen. Även om den inte är helt balanserad i galoppen idag så tycker jag att du ska visa den, det finns fler bedömningspunkter än just galoppen! Exteriören till exempel, en del domare ger även goda råd till fortsatt träning.
Du visar din häst riden i alla gångarter, domarna lägger väl inte jättestor vikt på perfekta övergångar utan du ska kunna visa upp hästen i alla gångarter i en bra unghästform passande ändamålet. De kommer säga till hur du ska rida och var du ska göra volt eller byta gångart. Ökning av trav och galopp kommer du få visa. Ni rider två och två och i ungefär 5-10 min beroende på vad domaren vill se och.
Innan det är det veterinär kontroll där de kollar den allmänna statusen på hästen, böjprov förekommer inte utan du springer bara med hästen och de klämmer igenom den lite.
Om du löshoppar hästen brukar de ske efter ridprovet, det finns personal på banan som hjälper till att driva hästen så du behöver inte ha med hela släkten för att göra detta. Hästen hoppar mellan 5-10 språng på olika höjd. Första sprången brukar vara markbommar bara för att den ska veta vad som väntar. Hoppar du uppsuttet så hoppar du bana på runt metern tror jag det är. De flesta hästar jag visat har gått på löshoppningen så jag är inte så insatt i delen med uppsutten hoppning.
Även om du inte får topp poäng på din häst så får du en värdefull bedömning samt en väldigt rolig dag tillsammans med din häst! Bara själva resan och uppförandet på bortaplan är en viktig del i hästens vidare utbildning.
Lycka till med visningen av din häst i höst!