Claudia2

Trådstartare
Hej
Funderar på att visa min häst på Kvaliten. Skulle vara kul att få reda på lite hur det går till. Har någon visat sin häst, och har tips? Jag har läst det som går att läsa på ASVH. Är de petiga, hur bra måste hästen gå? Perfekta avsaktningar och ingångsättningar mm. Om någon har en film skulle det vara toppen.

Sv: Kvaliten

Jag var med och visade min sköthäst, (inte jag som red men löshoppningen tex). Han är född 2001 så det var 2005. Petiga och petiga, allt beror ju på vad du förväntar dig för poäng. Domarna vill ju givetvis se hästar som är väl förberedda för uppgiften, men poängen blir ju givetvis därefter. Finns det några lite mer specifika saker du undrar över?

Jag visade en häst för några år sen, undrar om inte det oxå var 05? Iaf, så var hon riden ca 20 ggr innan, jag hade ridit henne kanske 4 ggr...Inte så bra förbereda med andra ord! :angel: Men det gick bra (eller bra och bra, fick 6 rätt igenom, men hon var inte så fin i övrigt), fick en felfattning i galoppen, men det var ju bara att göra om.

Nu ska jag visa en i augusti, hon är riden ett halvår ungefär och jag har dödsångest inför detta.....Hon går stadigt, men är vääldigt spökig...Men jag tar det som det kommer, vi satsar mer på 5-års säsongen!

Hej
Tack för svaren, min är inte så stadig i galoppen ännu och övergångarna sitter inte riktigt ännu. Hur hårda är de när det gäller 'formen'.

Som sagt, beror ju på vad du har för mål. Gångarterna påverkas ju också av formen, om hästen ska visa sig från sin bästa sida underlättar det ju om den är lösgjord och någorlunda stadig. Sen det fjärde betyget står ju för allmänt intryck och framtida möjligheter typ och där kan man ju plocka lite poäng om den visas stadig osv. Min sköthäst kom från Tyskland strax före jul 2004, var då riden i alla gångarter, rätt stadig i formen och väldigt "färdig" i kroppen. Kanske inte 100% styrbar osv men ändå helt OK. Reds under våren, gick på bete på sommaren och sattes igång typ en månad innan kvalitén. Han fick 8-or rakt igenom på dressyrprovet, kvalade alltså till Flyinge men tyvärr fick han en rejäl hovböld som satte stopp för det.. :(

Kul med andras erfarenheter. Vi får väl se hur det går, det är tänkt att hon ska hoppas uppsuttet också. Det är bara galoppen som inte är så säker ännu. Men det ska väl bli bättre till september. Är det stor spridning på ekipagen eller är det bara de finaste hästarna som visas? Vill ju inte känna sig som kusinen från landet.

Hehe, nej det är rätt stor spridning, det är ju så sjukt många hästar så hela skalan visas ju i princip upp. De allra finaste går ju oftast championatet också, de brukar inte visas på kvalitets. Sen visas de ju två och två (gjordes iallafall då...) och då gäller det kanske lite granna att ha tur med vem man visar samtidigt som, men det ska ju inte spela någon roll...Kanske bättre för sitt eget självförtroende om inte annat!

jag tycker absolut att du ska ta chansen att via din häst! Det är oerhört stor spridning på ekipagen både utseendemässigt och hur långt de kommit i ridningen/utbildningen. Även om den inte är helt balanserad i galoppen idag så tycker jag att du ska visa den, det finns fler bedömningspunkter än just galoppen! Exteriören till exempel, en del domare ger även goda råd till fortsatt träning.

Du visar din häst riden i alla gångarter, domarna lägger väl inte jättestor vikt på perfekta övergångar utan du ska kunna visa upp hästen i alla gångarter i en bra unghästform passande ändamålet. De kommer säga till hur du ska rida och var du ska göra volt eller byta gångart. Ökning av trav och galopp kommer du få visa. Ni rider två och två och i ungefär 5-10 min beroende på vad domaren vill se och.

Innan det är det veterinär kontroll där de kollar den allmänna statusen på hästen, böjprov förekommer inte utan du springer bara med hästen och de klämmer igenom den lite.

Om du löshoppar hästen brukar de ske efter ridprovet, det finns personal på banan som hjälper till att driva hästen så du behöver inte ha med hela släkten för att göra detta. Hästen hoppar mellan 5-10 språng på olika höjd. Första sprången brukar vara markbommar bara för att den ska veta vad som väntar. Hoppar du uppsuttet så hoppar du bana på runt metern tror jag det är. De flesta hästar jag visat har gått på löshoppningen så jag är inte så insatt i delen med uppsutten hoppning.

Även om du inte får topp poäng på din häst så får du en värdefull bedömning samt en väldigt rolig dag tillsammans med din häst! Bara själva resan och uppförandet på bortaplan är en viktig del i hästens vidare utbildning.

Lycka till med visningen av din häst i höst!

knapplån

så jag med en tysk importerad häst kan visa honom på kvalitén?

hur är det pass o grejjer..min häst har tyskt pass.
Måste dom ha från svensk förening eller går det bra med sitt ursprungspass?
Sen funderar jag lite på det där med "raser" vad får man visa på kvalitén?
räknas alla "varmblodshästar" (inte vbl travarna) som hästar man får visa? Det finns ju allt från svenska halvblod, hannoveranare, trahkener, Bayer osv...

om ngn har filmer ifrån kvalité så kan ni väl visa lite på era hästar för skojs skull :-)

Hej
Min är också importerad men jag tar för givet att det går att visa eftersom hon har gått 3-årstest.

Min sköthäst är ju tyskfödd men visades på kvalitets. Minns inte riktigt hur det var men hans resultat blev inte "officiella" förrän vi hade kompletterat med svenskt registreringsnummer. Då fick vi diplomet osv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar