N

Novalee

Tänkte starta där med min 4 åring till hösten:)
Och undrar lite hur det går till...Vet i stort sätt bra vilka moment som ingår men inte hur dessa går till:crazy:

Någon som vet och vill berätta:bow: :bow: :bow:

Sv: Kvaliten!

Jag var med o "tävlde" en häst i kavliteten i Halmstad 2004 (Häst)

Följande moment i följande ordning:
- Veterinärbesiktning
- "Vid-hand" visning, exteriör
- Dressyr
- Hoppning
varje moment tog ca 10 minuter, men det var desto längre väntetid däremellan. Har för mig att vi hade ute hästen i 3 timmar och hon var rätt trött när det hela var över. Iofs var hon redan trött på hoppningen. Hade inte tränat så hemskt länge innan kvaliteten, vilket hade behövts..... men det gick bra ändå!

vet inte vad du vill veta riktigt? mer ingående om varje moment eller?

Vi var med min sköthäst på kvaliten på Strömsholm förra året och där var det tvärtom, ingen väntetid emellan alls, alla stationer gick i ett kör.

Jag vidareutvecklar ditt svar lite:

1. Veterinärbesiktning.
Hästen visas först i ett rum för veterinär, där mäts hästens mankhöjd och skenbensmått. Sen görs en helkroppskontroll, tänder, hud, ögon, lyssnar på hjärta och lungor, hovar osv. Detta får hästen ett betyg 1-10 på. Givetvis kan hästen underkännas och får då inte fortsätta bedömningen.
Vid andra veterinärstationen görs ett böjprov och hästen får även här ett betyg 1-10, även här kan hästen hindras från att visas ytterligare.

2. Exteriörsbedömning.
Hästen visas på en ridbana där man går ett litet "program" och uppställd. Hästen får 5 betyg och betyg för skritt och trav vid hand bedöms.

3. Gångarter.
Hästarna visas två och två och vad man får göra beror lite på hur mycket ridna hästarna verkar. Domarna brukar vara bra på att se vad hästarna klarar. Men man ska visa hästen i alla gångarter på fyrkantspår och på volt, även korta och länga steget. Här får hästen ett betyg på varje gångart och även på temperamentet/allmänt intryck.

4. Hoppning.
Man får välja om man vill visa uppsutten hoppning eller löshoppning. Vid uppsuttet hoppas en bana på 1 meter. I löshoppningen hoppar hästen med ett hjälphinder och ett stigsprång på 1,10 m. Hästen får ett betyg för teknik/förmåga och ett på temperament/allmänt intryck.

Vill du veta mer är det bara att fråga!

Tack för svaret:)

Vet du vad det är dom tittar på? vilken form vill de se i dressyren tex och hur vill dom att de hoppar (banan) vet att det klart kan skillja mellan dommarna och så:angel:

Och mer ingående, hur går exteriör bedömningen till?

Sen skrev du att det inte var någon väntetid emellan, hinner man int byta sadel eller så?

:banana: :bump: :bow:

Klart du hinner byta!

Det jag tycker folk är sämst på, även undertecknad, är visning för hand. ÖVA MYCKET PÅ DET, Där finns poäng att hämta att kunna visa en korrekt uppställning och att kunna tex visa en längning, för hand.

Vad det gäller ridningen så är det proffs som ska bedömma hästens kvalitet, så "piloten" ska störa så lite som möjligt, rid hästen i balans för att ge den alla möljligheter att bäst visa sina gångarter.

Ett annat tips, be inte om ursäkt när du kommer in på banan! Utan var lite "Här kommer VI, och nu ska ni få se..." Ha heldre lite för mycket tryck i hästen än för lite, tex i skritt, se till att den mascherar frammåt.

Vid hoppdelen kan hästen vara trött, tänk då inte "stackars brunte, den vill vila nu" Utan tänk; strax är tiden slut och vi måste hinna visa vad vi kan innan det är över! KÄMPA PÅ HÄR!

När vi var där var det ca. 10 minuter mellan dressyren och hoppningen (visserligen löshoppades han), men visst hinner du byta sadel! Visa upp hästen så stadigt och fint som du kan, det sista betyget på gångartsbedömningen blir ju bättre ju bättre hästen visas.

På exteriörsbedömningen får du först ställa upp hästen för domaren, sen ska du gå fram och tillbaka på medellinjen i skritt, sen i trav, sen ska du vända snett igenom och visa längning, sen skritt på volten vid C, nånting i den stilen. Banan finns i kompendiet för kvalitetsbedömning som du hittar på www.asvh.se. Sen får hästen som sagt 5 betyg:
1. Typ
2. Huvud/hals/bog
3. Extremiternas korrekthet (benens konstruktion typ)
4. Skritt vid hand
5. Trav vid hand

Uppsuttna hoppningen vet jag inte så mycket om eftersom min sköthäst visades löshoppad.

Tack för ditt svar!!!

Lite mer frågor;)

Ska man sitta ner eller rida lätt i traven och stå eller sitta i galoppen eller kanske både och?

hinner man hoppa fram mellan dressyr och hoppning eller får man göra det innan?:bump: :banana: :bow:

Du bestämmer själv om du ska sitta ner eller rida lätt, ta det som är bäst för hästen.

Jag antar att du bestämt dig för att visa uppsutten hoppning, det behöver du inte om du har en gångartshäst du vill visa, då har du ju inga ambitioner att komma till final i hoppningen utan du kan visa enbart löshoppning.

I villket fall, du hinner hoppa fram emellan, du ska ju inte visa så många språng och ofta så behöver man ju inte hoppa fram så mycket heller med tanke på att hästen antagligen börjar "krokna" vid det här laget.

Tack för ditt svar:banana:
Jag tittade in på ASVH men kunde inte hitta någon utförlig beskrivning om hur det går till:( Har kanske inte kommit upp än:D det är ju ett tag tills det är dags!!

Jag har en hopphäst;) Men vill ju göra allt så bra som möjligt:idea:

Funderar på om jag verkligen ska ha dressyrsadel fast att det är en "hopphäst":confused:

Finns det något liknande för oss stackare som har okänd stam på våra hästar? Våre skoj att ha något mål när man sätter igång.

Så dommarna ser gärna att man har dressyrsadel även på "hopphästar"?:D

PathOfClovers skrev:
4. Hoppning.
Man får välja om man vill visa uppsutten hoppning eller löshoppning. Vid uppsuttet hoppas en bana på 1 meter. I löshoppningen hoppar hästen med ett hjälphinder och ett stigsprång på 1,10 m. Hästen får ett betyg för teknik/förmåga och ett på temperament/allmänt intryck.

Hindren kan höjas till 1.10 vid uppsutten hoppning, löshoppningen är hindren upp tom 1.30.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 885
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 115
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar