Kvalité på Foderhalm??

Netika

Trådstartare
Hej!
Om man nu vill fodra med halm som en del av grovfodergivan, vilken halm ska man välja? Anledningen för mig att byta ut endel hö mot halm är att bibehålla (och eg. gärna öka) grovfodermängden till hästen dvs kunna ge tillräckligt med växtfibrer och minska på energin. Alltså inte behov av energi eller "näring" från halmen utan det viktigaste är att den ska vara av god hygienisk kvalité. Havrehalm har jag förstått är den "godaste" för hästen (men nu äter min Pålla det mesta... och lite till...) men samtidigt har jag hört att havrehalmen oftare är angripen av mögel och annat mysigt... :eek:
Tacksam råd!!
 
Sv: Kvalité på Foderhalm??

Igen som har något klokt att säga...:confused: (eller oklokt... ;) )
 
Sv: Kvalité på Foderhalm??

jag fodrar med lite havrehalm, en kaka var till natten, den möglar inte om den förvaras bra
 
Sv: Kvalité på Foderhalm??

Jag har för mig att man kan ge havrehalm och vetehalm till hästar, och havrehalm är den godaste för dem. Alla halmsorter håller sig länge om dom förvaras bra. Ytterligare en sort kan frorsaka kolik, tror jag.. Äch lita inte på mig :)
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 936
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp