Kvalité på dyrare sadlar?

feel

Trådstartare
Har funderat lite över om kvalitén verkligen är så pass bra på dyrare sadlar som det sägs?

Har sett otaliga Childeric på annons som är ca 10 år gamla, alla är totalrenoverade... Min Crown som är 10 år gammal ser ut som ny trots dagligt användande i ur och skur, kommer nog aldrig behöver byta ut sitsläder, kåpor osv på den sadeln.

Även Amerigo verkar vara känsliga för dagligt användande, många ser ut att vara 10-15 år gamla trots att de bara har några år på nacken.

Är det verkligen så att "dyrast är bäst"? Nu räknar jag såklart inte in de billiga "skitsadlarna", utan jämför med billiga sadlar som Kentaur, Santa Cruz, Pfiff, sedan kan väl tex Crown & Stübben räknas som mellanprisklass.

Sv: Kvalité på dyrare sadlar?

Många gånger så är det väldigt mjukt läder i sådana sadlar. Det är ju mjukt och ger en väldigt lyxig känsla men samtidigt så är det ju känsligt för påverkan utifrån.

Mvh

Tora

Men det säger säg ju själv att en sadel med supermjukt läder av kalv eller insidan av buffel omöjligt kan vara lika slitstark som en hård och rejäl oxhud, vilket är vad som används på "minde exklusiva" sadlar.

Därför slits en Childeric snabbare än en Crown, och därför slits en Prestige Paris D snabbare än en Golden Star. Trots att den bara kostar hälften så mkt. Har sett flera Paris D med HÅL i kåpan medan en Golden Star skulle man nog få rida i 50 år för att uppnå samma slitage. Sen tror jag iofs att många av dessa väldigt slitna sadlar, särskilt Childeric och Amerigo har ägts av proffs som kanske rider 5-10 hästar varje dag. Då slits den såklart 10ggr så snabbt också.

Vill man ha det mjuka härliga lädret som dessa sadlar har så får man nog vara inställd på att ta hand om det, det är inte sadlar man har ute i ur och skur, då ser dom ut därefter... Och även vara medveten om att ett mjukt läder är känsligt och inte så tåligt. Man måste tänka på att inte repa det med dragkedjor, inte använda syntetstövlar, inte dränka sadeln i regn osv.

Men det ger ju en helt annan ridkänsla! :) Får vara upp till var och en hur viktigt man tycker det är att saden ska vara mjuk vs outslitlig.

Senast ändrad:

Precis som Centaur säger så slits det mjuka kalvskinnet fortare, inget konstigt med det, det är liksom priset man får betala. Men jag måste ändå säga att min pappa hade en gammal Stubben Parzival (som var bland dom första med kalvskinn) och den var nästan lika fin efter 20 år! Känns som att det skinnet var av bättre kvalite än det kalvskinnet som används nu för tiden.

Vad har Passier och Röösli för läder? De håller ju också i evigheter. Jag får en mkt bättre ridkänsla i Passier än i tex Amerigo, känner ingen skillnad på mjukheten i lädret och min Passier tål mer "stryk" än kompisens Amerigo.

Jag har en Amerigo och den har hållt väldigt, väldigt bra.
Är helt klart nöjd med både sadeln, och lädret!

Har haft en Dominus också, som faktiskt höll lika bra kvalité.

Den stübben jag hade för 15 år sen, var inte lika bra i lädret, och tappade dessutom färg.

Förutom Amerigo & Dominus, var jag också grymt nöjd med en County jag hade när jag red ponny :)

Alla mina sadlar har använts regelbundet, i ur och skur :)

Min ena Amerigo köpte jag ny för ett par år sedan. Den ser fortfarende snudd på ny ut. Den har någon repa efter en katt-:devil: som släpptes in i sadelkammaren i förra stallet. I övrigt är den i superskick. Jag har visserligen aktat mig för att repa den. Men jag har ridit både ute och inne mycket i den på både min ponny och annan häst och lite på unghästen en period.

Den sadeln har verkligen hållit bra både i läder och stoppning(stoppades efter ponnyn direkt vid köp av han som jobbar åt Ridin i Skåne)! Så jag tycker den är väl värd varenda krona.

Min andra Amerigo fick jag till unghästen. Den ser också fräsch ut trots att den är ett par år och har använts mycket på olika hästar.

Jag hade min unghäst i träning innan han köptes loss. Först fick vi med en Stübben Avalon. Den hade färre år på nacken, har använts på samma sätt av samma ägare. Och den såg betydligt tristare ut. Den hade tappat färg, lädret hade blivit lite styvare(var väl redan betydligt sämre från start) och den såg mer sliten ut på alla sätt.
Just att de tappar färg och mjukhet i lädret gör mycket för utseendet tycker jag. Och mjukheten i lädret är noga för funktionen och komforten i mitt fall. Sadlar med sämre läder upplever jag ofta som halare med. Inte helt kul på hästar som flyger runt stort och snabbt ibland.:p
Hellre en liten repa i lädret än stelhet, hal vaxighet och blekt utseende faktiskt om jag måste välja.

Unghästen får ingen ny ny sadel. Han får nöja sig med beg tills han växt lite mer klart. Men någon Stübben-variant eller Pfiff eller liknande slipper jag helst om jag kan.:p

Jag hade en Kentaur som var väl fem år när jag sålde den, den såg nästan ny ut då :)

Jag har samma erfarenhet som dig. Tycker engelska och tyska sadlar håller i en evighet och är jättefina trots att de inte varit pedantskötta i 10 år. Italienska/franska märken däremot tappar färg och får fula märken efter stigläder osv trots att de knappt blivit ridna i regn... Visst är det så att som någon påtalade, att kalvskinn håller sämre än nödhud/buffel då det är så tunt skinn, men även om man jämför t.ex. Amerigos vanliga sadlar med en Crown/Albion/Fb/Passier så håller Amerigon inte alls lika bra. Min Jensen har jag haft nu i 4-5 år, använd varje dag i alla väder och den har bara lite slitage efter stiglädrena (har buffel så linjerna i lädret syns inte lika bra vid stiglädrena), annars ser den ny ut.

Passier och Röösli har vanlig nöthud och kalvskinn i sits ch vulster. Det är det som håller bäst tillsammans med buffel.

jag hade en brun röösli förut, den blev jätteful i färgen, massa färgnyanser i olika brunt, så riktigt sliten ut, men lädret var helt. Spelar ingen roll att den blev så ful iof för den var ju hur bra som helst att rida i :love:

min amerigo tålde ingenting, lädret jättekänsligt. vågade inte ens förvara den i stallet. Nu var jag så rädd om den så den såg ju bra ut men jag märkte ju hur fort det blev märken efter stigläder och om ngt vasst nudda sadeln så fick man passa sig för märken.

childericen blir ful i färgen efter många år som rööslin men lädret är bättre än amerigon tycker jag. Blir iallafall inga märken.

Föredrar engelska sadlar. Tycker att de allra flesta märken därifrån har hög kvalitet och håller i många år.

Jag har Amerigo nu och håller med om att den är känslig. Jag är dock superduperpedant med sadlar så den håller sig fin ändå, flera har frågat om jag brukar rida i den . :P

Har en Höpfner (+30 000), och trots några år på nacken så är den fin i lädret.
Jag giller tyskt.

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för dressygjordar? Någon särskild anledning till att ni använder just dem? Nöjd med kvalitet, design etc? Lägg gärna upp...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 686
Senast: lil-sis
·
Utrustning :cry: min nya sadel har blivit angripen av mögel, trots isolerad sadelkammare, sadel skydd och att jag putsar samt torkar av den efter...
Svar
19
· Visningar
2 986
Senast: Buck
·
Dressyr Nu är det min tur att få hjälp med sadel problemen... Min kille blir 7 år i år, när jag red in honom fick jag problem med sadel knutor...
Svar
6
· Visningar
921
Senast: Busen
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 057
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025