kvalificering

S

sessan78

om man läser tex tr så står de ju om hur man som ryttare kvalificerar sig i klasserna , men hur e de för hästen?
om tex en ryttare ridit 2 st 50 km o e klar för 80 , måste inte hästen vara det med?

eller kan en ryttare som ex får rida 120 km göra de på vikken häst somhelst??

o om hästen startat flera tävlingar , om man byter ryttare måste då denne "börja om " med hästen för o kvalificera sig.

Sv: kvalificering

Om du kollar Distans TR mom 625 så står det så här:
" När man kommer upp i ritter på 121 km eller mer på en dag eller vid flerdagstävling med i genomsnitt 100 km/dag skall även hästen ha kvalificerat sig genom att ha genomfört minst två ritter på 100 km eller mer inom de senaste 36 mån före start"
I princip så kan alltså en häst starta direkt på en 100 km tävling, ja egentligen på en 120 km också.
Men det känns inte riktigt schysst mot hästen tycker jag. Det är så viktigt att den är van och bekant med allt som händer på en tävling, så det kan bli psykiskt jobbigt för den även om den är väl tränad för sin uppgift, vilket ju du som ryttare intygar i och med att du anmäler dig och hästen.
Ryttaren och hästens kvalifikation hänger alltså inte ihop.
Hälsn Lilian

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 241
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama