Kvalificerade PRE hingstar i sverige

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mosaik
  • Startdatum Startdatum
M

Mosaik

Jag har (efter jag såg fuego i VM) funderat på att använda en prehingst till mitt halvblodssto. Jag vill behålla hennes ridbarhet men rörligare gång och mer knän och bättre bakbensaktivitet. Gärna en hingst som tävlat dressyr oxå :p

Jag råkade se pre avelstråden och efter jag läst igenom den så tror jag att jag vill använda en kvalificerad..... vilka är dom 3 i sverige och har ni sett några av dom?

Sv: Kvalificerade PRE hingstar i sverige

Jag har sett två av dom :)
men tycker om alla tre ! En som jag väldigt gärna skulle ha betäckt en av mina uppfödningar var Armars Veleño men hon tog en annan hingst istället .

Inco de JC tycker jag mycket om , Han har den typiska spanska typen kvar fast han är av den högre modellen
quartzo såg jag i kungsbacka men i mitt tycke lite för halvblods lik
Men det är ju bereonde på vad man är ute efter för typ på PRE :)
Lycka till

tesora

Ps halvblod med rätt PRE hingst kan bli en mycket bra kombination:love:

Men furtivo är nog inte calificado ?
Eller har han blivit det nu ?
Tesora

Varför inte kontakta Mr Cardenas och försöka att få Fuego på semin?

Inco de jc var helt underbar!!!! JAG ÄR KÄR :love::love:

Jag har sett två av dom :)
men tycker om alla tre ! En som jag väldigt gärna skulle ha betäckt en av mina uppfödningar var Armars Veleño men hon tog en annan hingst istället .

Inco de JC tycker jag mycket om , Han har den typiska spanska typen kvar fast han är av den högre modellen
quartzo såg jag i kungsbacka men i mitt tycke lite för halvblods lik
Men det är ju bereonde på vad man är ute efter för typ på PRE :)
Lycka till

tesora

Ps halvblod med rätt PRE hingst kan bli en mycket bra kombination:love:

Armas veleño såg trevlig ut på bilderna där han var lös men jag hittade tyvärr inga ridbilder, någon som vet var jag kan hitta det?

Quarzo hade ju fina resultat men lite för grov till mitt sto.

Inco de jc var den som tilltalade mig mest och som jag tror även skulle kunna passa mitt sto bäst. :)

Armas Veleño är en av mina favoriter. Har 2 underbart fina avkommor efter honom.
Tyvärr så har han väl inte visats så mkt här i Sverige men efter lite insider tips så kommer han troligtvis flytta till ett större stuteri och vara i aveln igen.
Här är iallafall en video på honom riden, hoppas de är ok att jag lägger upp den. Får skälla på mig annars
http://www.youtube.com/watch?v=xlXFHXwcvps&feature=related

Ja jag föstår inte att folk inte använder honom mera:)
Han är en jättefin hingst ! Med superstam!!!!!!!!!

Hoppas att han blir uppvisad nu om han kommer till någon !!!!!!
Kan ju ärligt säga att han är en av dom hingstar jag själv skulle kunna använda till mina ston ! och det säger en del ;)

Tesora

Jag lånar tråden lite,
vart går gränsen mellan godkäns och kvalificerad? och om en fölunge ska vara godkänd "korsning" (nu får man väl korsa pre igen va?) räcker det då att hingsten är godkänd?

jag är också sugen på att ta en PRE på mitt halvblodsto. För eget bruk (har ett hoppföl efter henne som blev bra men som ska säljas).
Främst är jag ute efter ridbarheten- lite lättare för samling, och galoppen!
Gångarter o förmågan att länga sig räcker om fölungen får hälften av hennes så blir det bra, är annan exteriört korrekt med raka ben osv.

Men hon är själv rätt grov o maffig så behöver egentligen en ädlare och högställd PRE, vilka finns det då?

Förstår inte vad du menar med godkänd korsning ??
Det finns en enda stamboksförd korsning och det är PRHà hispano arabé
Alla andra korsningar har ett pass där det står just korsninghäst, Sen spelar det ingen roll om dom förs in i en förening för spanska hästar eller SH
dom är fortfarande korsningar och har ingen stambok ;)

Man har alltid fått korsa PRE med andra raser :)
Skillnaden på basico godkänd och calificado är ganska så stor !!
En basico häst går igenom ett ganska så lätt godkännande och en basico hingst får ENDAST stå på naturlig betäckning på PRE ston !

calificadon (förenklat ) ska gå igenom ett nytt godkännande denna gång med poäng bedömning, ridprov, röntgen och spermaprov ,
Då och ENDAST då får dom stå på semin för PRE ston. Reglerna finns att läsa in den andra tråden här på avel ;)

Angående ditt sto så blir mitt råd att leta efter dom hinsgtar som du tycker passar ditt sto och har det hon saknar, Sen åk och träffa dom , Titta på deras avkommor vad dom har gjort och hur dom ser ut och framför allt är mentalt !!!
Ta inte en hingst bara för att den har meriter ,Utan tänk på att en avelshäst är inte bättre en dom avkommor demnna har producerat :)

Lycka till
tesora

Vad jag förstått så har ägaren tagit ut för högt pris. Jag är dock vääääldans glad över att jag har 2 föl efter honom. Nära att sälja den ena, men ångrade mig :love:
Iår betäckte han inte då de har vart strul med papprena(som jag fått skötit själv).
Nu är det ju ändring så och han flyttar så förhoppningsvis får det mkt bra och är i avel igen.
Som du sa, han är en stor favorit. Skulle gärna använda honom igen, gärna få ett hingstföl :love:

Titta på videon på honom: http://www.youtube.com/watch?v=GPWvb6MX3Mc&playnext=1&list=PLDCCD6D29E42FC987&index=45

efter 1:26 ser man att han biljaderar (tror jag det heter) men frambenen? Eller? Är det inte något man får poäng avdrag för? Hoppas inte det för jag har förälskar mig i en super snygg hingst men som tyvär gör lite så..

Inte för att jag är någon expert alls. Men räcker gångarterna till att komma 4:a i VM kan det ju inte orsaka så mycket avdrag. Men jag ser vad du menar, är inte heller förtjust i biljardering.

Inte för att jag vill ge dig på skallen utan detta är rent allmänt. Det finns alltid någonting som skulle kunna bli ännu mer perfekt... Man kan inte analysera sönder allting i dess beståndsdelar utan man skall glädjas för det som är så fantastiskt istället. Just PRE hästar verkar ha blivit på modet att dissekera sönder och samman här på Buke just nu. Det tycker jag är väldigt tråkigt eftersom det är underbara hästar som förtjänar mer än så.
Spanska hästar slänger lätt ut frambenen när det blir lite extra press, det har mer med temperamentet att göra. Det behöver inte betyda att den biljarderar på hemmaplan.
Vänligen, Kryddan

Jo. Men jag funderade mäst på det eftersom hingsten jag vill använda till mitt sto biljaderar. (fast nt på alla videor jag sett, ska åka och titta på honom oxå) SÅ om det är en häst som kan få så bra på tävling trors att han biljaderar så kan det inte vara något "vidare viktigt". :D Det finns ingen perfekt häst, det vet jag. Men har man ett sto som har ett fel så behöver man inte välja en hingst med samma fel ;)

Det är jättebra att åka och titta på den tilltänkta fadern! Ställ dig på kortsidan så ser du bäst, just en sådan sak som biljardering är svårt att se ordentligt om man står på långsidan. Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 735
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka