S

Saagaa

Hej.
Behöver man rida tex något antal felfria eller med max 8fel för att få starta debutant fälttävlan. isåfall, vad ? :)
Tacksam för svar!

Sv: Kvala?

Ja, det behöver du

Efter 081001 måste du med sammanlagt högst 8 fel (tidsfel räknas ej) hoppat

om du har ponny (för att rida P70 = gamla debutant):
2 st 0.70 hoppningar (eller högre)

om du har ridhäst (för att rida 90-klass = gamla debutant)
en 0.90 hoppning och en 1.00 hoppning (eller högre)

Utöver det behöver du fälttävlansmärke (om du inte redan har det)

så om jag vill rida debutant fälttävlan på min d-ponny så behöver jag rida två LD (0.80) med max 8 fel? :)

Knapplån
Ska jag ha med mig ryttarboken på den tävlingsplats jagtänkt kvala eller kan jag skriva in i efterhand?

Du behöver bara ha med ryttarboken om du skall kvala på utbildningshoppning, inte på vanlig tävling (där fyller du själv i dina kval)

På utbildningshoppning skall domare / överdomare signera godkänt kval

så om jag vill rida debutant fälttävlan på min d-ponny så behöver jag rida två LD (0.80) med max 8 fel? :)

Det första jag tycker du ska göra innan du ger dig ut i fälttävlans svängen är att skriva ut och noga läsa Fälttävlans TR som finns på Ridsportförbundets hemsida. Där finns allt att läsa om hur fälttävlan går till på ett relativt lätt överskådligt sätt.

:) // Sita

Max 8 fel sammanlagt, alltså antingen 4 fel i en klass och 4 i en annan eller 8fel i en klass och 0 fel i en annan. Det är enbart felen i grundomgången som räknas.
Sedan måste du ha tagit fälttävlansmärket, som någon redan skrivit.

Tack för svaren! Jag ska skriva ut TR i fälttävlan nu :angel: :)

i TR står det:

”P”
För 70-, 80- och 90-klass ska hoppkval fullgöras på samma hinderhöjd som max-måttet på terränghindrens höjd i resp klass
”H”
För 90-klass ska ett hoppkval göras på minst samma hopphöjd som terränghindrens
höjdmått och ett kval på hinderhöjd överstigande denna med 10 cm.
”P” och ”H”
För övriga klasser ska kvalificeringen ske på nivå med hinderhöjder överstigande terränghindrens höjdmått i resp klass med minst 10 cm.
Enbart grundomgång eller fas 1 räknas (ej omstart eller omhoppning). Tidsfel räknas ej.
Sammanställning avseende minsta antal säsongshoppkval:
Säsongskval med max 8 hinderfel enligt ovan på standardhoppning till
”H”
90 klass en 0,90- och en 1,00-hoppning
100 klass två 1,10 hoppning
1*-klass två 1,20 hoppning
2*-klass två 1,20 hoppning
3*-klass två 1,30 hoppning
”P”
70-klass två 0,70 m
80-klass två 0,80 m
90-klass två 0,90 m
*-klasser Två 1,10 m

bara för att jag ska förstå det rätt, om jag ska rida en 70-klass (debutant) på min d-ponny så måste jag rida två LD (0.80) med max 8 fel tsm?

Ja.... och nej ;)

I princip kan du rida två utbildningshoppningar på 0,70 istället, eller om du skulle lyckas hitta tävling med lägre höjd än gamla LD vilket det ju finns möjlighet till nu i nya hopp TR

men jag får ändå starta då jag gjort högre än vad som krävs? :) tack för svar!

Lånar tråden lite... Hoppas det är Ok!

Om jag fått mitt FT kort i år, kan jag ändå tillgodoräkna mig resultat fr o m okt förra året som kval, eller måste kvalen göras EFTER det att jag fått kortet (eller - som det är nu, underskriften i ryttarboken)?

Någon som vet, jag har läst hela TRIV men kan inte hitta svaret...

//C:)

Ja.... och nej ;)

I princip kan du rida två utbildningshoppningar på 0,70 istället, eller om du skulle lyckas hitta tävling med lägre höjd än gamla LD vilket det ju finns möjlighet till nu i nya hopp TR

lånar tråd.

vad är egentligen utbildningshoppningar?
som pay & ride/pay & jump?

"vanlig" pay-n-jump räknas inte, bara om det finns både godkänd banbyggare och domare (som då måste skriva in resultaten) De gäller dock retroaktivt från okt-08 i detta fall, oavsett om du gjorde ditt prov för fälttävlansmärke innan eller efter.

pratade med en i gotlands ridsportförbund och hon sa att jag va kvalad. egentligen ska man gjort 70cm men eftersom de inte finns för d-ponny ska man typ göra 80cm :p

en liten fråga, jag ahr tävlat fälttävlan förra året å så. Förra året tog jag och kvalade 2 snabbt och lätt.

Men nu i år så med det där med Kvala?
jag har hoppat en L:C och fick 4 fel. Så nu ska jag hoppa en till (deb. d-pony då 80cm)
Kan man bli kvalad på Cleraound? Tacksam för svar!

har läst tr tusen gr om!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Rider du fälttävlan på H100 eller 2* nivå? Då kan du vara med och kvala till Stora Enso Riksmästerskap i fälttävlan 2024!
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Snurrfia
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
523
Senast: KeeNine
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva era tips på hur man hanterar sin nervositet när det kommer till tävling. Jag tävlar både hoppning, dressyr &...
Svar
11
· Visningar
1 723
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka