kvala till sm!

silversvart

Trådstartare
vad krävs för att vara med på en kvaltävling till sm?

måste man ha en viss poäng för att vara med i kvaltävlingen eller kan vem som helst kvala?

lille hingsten fick ju väldigt bra poäng i uttagningen i 5 gång öppen klass i höstas flera 6 or på allt utom passen som drog ner totalpoängen då den inte va så snabb då.

Nu e han på träning hos ett proffs som tror jätte mkt på honom o om han går igenom avelsbedömningen på första försöket e de tänkt att han ska komma tillbaka i maj så jag kan glida vidare på en tränad o fin häst :p

Vore kul o testa kvala, men jag hinner ju inte starta han något innan kvaltävlingen eftersom han e hos tränaren så då e frågan om man får starta eller inte.

Sv: kvala till sm!

För att kvala måste du ha uppnått A-klass poäng och sen igen SM-kvalspoängen i A-klass. SM-poängen brukar vara samma somA-klasspoängen.

Förstår du?

Du kan vara med på kvaltävlingar utan att ha uppnått några kvalpoäng, då startar du i C klass. men du kan inte kvala till SM första kvaltävlingen om du inte kvalar upp till A-klass under tävlingen och får rida om pogrammet själv på banan efter uppnått A-klass poäng och sedan uppnår du samma eller högre poäng igen när du ridit om ditt pogram, då är du SM kvalad i den grenen!

Dåligt beskriviet blev det men hoppas du fattar:)

så man måste alltså få en viss poäng för att få starta A klass tror de e 5,70 i femgång.

hm då hinner vi inte för jag hinner ju inte starta han innan den tävlingen och på den är det bara A klass dessutom.

men om jag åker på en annan tävling där de har c klass får jag starta c klass först o sen A klass o kvala till sm om jag får till räckligt bra poäng?

Nej.
Du är automatiskt C-klassad. Så när du anmäler dig till en kvaltävling t.ex. så startar du i C-klass, därefter måste du uppnå B-klasspoäng, om du inte uppnår A-klasspoäng direkt i C-klass. Eller det kanske var det du menade. :)

En kvaltävling går enbart ut på att kvala upp sig mellan de olika klasserna. Rider du C-klass och uppnår A-klasspoäng så blir du tillfrågad om du vill rida A-klass sen. Så går det till på regionala klasstävlingar iaf.

aha så om jag åker på de kvaltävlingarna som har C klass så får jag automatiskt starta A klass om jag vill och har uppnått A klass poäng i C klassen och kan sen kvala till sm i A klassen?

Då är det ju inte helt kört om jag bara åker lite längre på en annan kvaltävling det var ju flera men de var längre bort och den jag tänkte på hade bara a klass.

Dom har alltid C klassen först? och går C klassen och A klassen samma dag?

Om man i C klassen får tex B klas poäng är man då uppklassad och får starta B klass nästa tävling? får man sen starta lättare klasser igen eller är man uppklassad och fast i de svåra klasserna :p

Hur är det sen nästa år måste man kvala upp sig till b eller A klass igen då eller får man fortsätta?

just det kollade igen på den i eskilstuna de står inte att dom bara har Aklass de står bara att Aklass ekipage har företräde, betyder de att dom har C klass också eller är det alltid Cklass eller hur vet man vilka klasser det är ?

de står bara V1 och F1 mm trodde de hette V2 och F2 mm om det var c klass men jag kanske har virrat till det.

Vad menas om det står såhär, i mån av plats C klass ? startar man b klass då om man e C klassad eller får man inte va me :P

Senast ändrad:

Kvaltävlingar ska nog alltid ha alla klasser har jag för mig?!
den tävlingen du tävlade förra året med din häst va det en öppen tävling? för det är så att öppna tävlingar kan man också kvala till B och A klass (du är alltid i C klass om du inte kvalat till någon av de högre klasserna) Så jag tänkte om du uppnått B eller A klass poäng på din förra tävling så är du ju kvalad till den klassen.

Kvalpoängen räcker för ett ekipage tills du kvalat ner dig, som menas att om du rider under kvalpoängen 3 gånger så är du ned klassad, men om du får under 2 gånger och sedan rider du över kvalpoängen och sedan ner dig igen så har du inte kvalat ner dig. alltså du måste rida ner dig tre gånger i rad för att kvala ner dig.

Tävlingar skriver att A klass har företräde eftersom om det är många som anmäler sig till tävlingen prioriterar dem A-klass kvalade främst till tävlingen. Även B-klassade brukar få företräde framför C-klassade. men det betyder inte att C-klassade inte får rida tävlingen, anmäl dig och se om du kommer med!

Kolla in Svenska tillägget om du har fler frågor bättre skrivet än vad jag förklarade, jag hoppas jag har skrivit rätt nu!:angel:
http://www.icelandichorse.se/pdf_09/svenska_tillagget.pdf

jag kollade i fipo svenska tillägget och då stod det att man får starta B klass o A klass om man kvalat upp sig under tävlingen men att detta inte gäller nationella tävlingar förstår inte riktigt hur dom menar:confused:

Den i eskilstuna är ju nationell så frågan är ju om det går att kvala upp sig via C klassen eller om man ska åka på en regional istället vore ju kul om möjligheten fanns iaf.

Jag kollade upp mina poäng från tävlingen det var öppen klass och jag fick 4,83 totalt så de e himlans synd att jag precis passerat youngrider annars hade vi vart B klassade. Vi kom 3.a i A finalen och fick bara 5or och 6or på alla gångarter utom pass som drog ner, passen var ju inte så mkt tränad då och inte så snabb.

nu e han ju proffstränad så jag tänkte de vore kul o försöka iaf om han går igenom bedömningen på första försöket annars stannar han ju längre så då blir det inget.

Vore ju kul o glida vidare på tränarens framgång:p

C-klass är öppen för alla deltagare utan kvalifikationsgräns. Upp till fem ekipage rider uttagningsprogram samtidigt i fast gångartsföljd. Ryttare skall
ange önskat varv i anmälan. Om varv ej angivits får lottningen avgöra. Efter lottning godtas ingen ändring. Uppklassning till högre klass under tävling
berättigar ryttare att rida uppnådd klass under förutsättning att dagsprogrammet tillåter detta. Tävlingsledare skall tillåta att minst tre ekipage, som
klassats upp till B-klass får rida. B och C-klass rids ihop (regionala tävlingar). B- och C-klasserna lottas och rids ihop och ryttarnas uttagningspoäng
är gällande för placering i final eller uppflyttning i A-klass (enkelt förklarat är detta en öppen klass utan kvalpoäng). (Detta arrangeras inte på
Nationella tävlingar).

Betyder detta att jag inte kan flyttas upp på en nationell tävling utan bara på en regional?

I sånna fall är det ju bättre om jag åker till den kvaltävlingen som är längre bort och bara regional.

Jag tror att nationella tävlingar inte tar emot C-klass ryttare och därför inte klassar upp till B klass. Men om du tävlar i B klass och når upp till A klass poängen så är du A klassad, imån av tid ska då du få rida om hela pogrammet i A klass. det är väl hödst 3 st som får rida om så det brukar vara dom som vunnit b klass uttagningen som får en förfrågan om dom vill starita i A klass (om dom uppnått A klass poäng förståss).

Regionala tävlingar ska ha alla klasser även C-klass så att man får möjlighet att kvalas upp. men Nationella är det oftast Bara A klassade ekipage som får rida men om tävlingen inte blir full så fylls den på med B klassade ekipage samt C klassade. Men regionala tävlingar är mer inriktade för att ha möjlighet att kvalas upp i de olika klasserna och till SM medan på nationella är de ekipage som redan är på de högsta klasserna och tävlar för att få en placering och komma med i landslaget.

Jag föreslår att du ska försöka rida så många tävlingar som möjligt rid öppna, kvaltävlingar och regionala tävlingar där du har chansen att kvala upp dig till de olika klasserna. men sedan när du är i A klass så rider du regionala och nationella tävlingar där du har möjlighet att kvala till SM:)

Vad heter din hingst? vem är han efter? :angel:;)

oki tack för svaret och tack till alla andra som svarat i tråden också :)

såg nu att det fanns en regional kvaltävling 6-7 juni också och då hinner jag tävla en öppen klass den 24.e Går det bra på denna så har inte anmälningstiden gått ut till kvaltävlingen och då kan jag åka på denna också :)

Han heter Valtyr från Hasthagården och är e. Tyr vom Rappenhof och ue:Galsi frá Saudarkroki

Liknande trådar

Islandshäst Hej!:) Finns säkert massor med kunniga människor här som är bra på tölt, så hjälp mig!! Det är såhär, jag har en fyrgångare med väl...
Svar
18
· Visningar
2 675
Senast: Boj
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 335
H
Hästvård Hej! Jag har ett sto som blev halt 8 mån efter att jag köpte henne. Hon behandlades i båda kotorna fram + ett knä fram ngr ggr sedan...
Svar
8
· Visningar
1 422
Senast: Hoppsan
·
Islandshäst Efter 1 år har vi nu ett pass på vår Saga. Historian började vintern 2004/2005 när jag tyckte vårt gamla sto Perla var hemskt tjock...
Svar
17
· Visningar
1 882
Senast: Vili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka