Kvala till nationella tävlingar....(ponny dressyr)

Anna-panna

Trådstartare
Hej hopp!:bump:
Vad är det för program som man ska ha över 62%(?) i på regional tävling för att kvala till nationella tävlingar?
För det måste ju innehålla vissa saker, enkla byten osv...

Och när man väl rider nationell dressyr, har kvalar man då till SM?

Jag o pollen har väl en bit kvar på vägen, men det skulle vara kul å veta!:banana:

Sv: Kvala till nationella tävlingar....(ponny dressyr)

För att kvala nat. kat. B ska man ha ridit LA på minst 62 % ?

För att kvala nat. kat. C och D måste du ridit på minst 62 % i tex. A:5, P:1, P:2 eller FEI inledande(brukar väl vara de vanligaste klasserna?)

För att kvala SM, kat. C och D, ska man ha ridit på minst 62 % i FEI Lagtävlan eller mästerskap. Men man brukar behöva ca 66 % för att få rida SM?

För att kvala SM, kat. B så ska man ridit på minst 62 % i LA:2, LA:4 eller FEI indeldande. Där brukar alla som kvalat få delta.

Från förbundets hemsida, delvis nya regler!!!!

Dressyr-SM Ponny 2007
Tävlingen är öppen för ryttare född- 89 eller senare, i kategori B född -93 eller senare, som har gällande svensk tävlingslicens, är svenska medborgare eller stadigvarande bosatta i Sverige sedan minst 3 år, räknat från folkbokföringsdatum samt beridna på hos Svenska Ridsportförbundet tävlingslicensierade ponnyer som är lägst sex år.
Kvalifikationer gällande under tidsperioden, föregående samt innevarande år, fram till anmälningstidens utgång.
Då procentsatsen höjts 2007 för kat. C och D innebär det att det blir ett "övergångsår". Om kvalprocent räknas från 2006(föregående år) gäller kvalregler enligt 2006 år SM regler. Sker kval under 2007 gäller SM regler 2007.

Kval enligt 2006 års SM regler
Kat. C och D: lägst 62% i minst två (2) ritter i FEI:s Lagtävlansprogram för ponnyryttare 2004 eller FEI:s Individuella Mästerskapsprogram för ponnyryttare 2004, vid nationell tävling.

Kval enligt 2007 års SM regler
Kat. C lägst 63% och kat. D: lägst 64% i minst två (2) ritter i FEI:s Lagtävlansprogram för ponnyryttare 2004 eller FEI:s Individuella Mästerskapsprogram för ponnyryttare 2004, vid nationell tävling.
Kat. B: lägst 62% i minst två (2) ritter i LA:2 2003 eller högre, vid nationell tävling.

Ryttare får starta med två ponnyer. I finalen får ryttare starta med en ponny i högst två kategorier. Maximalt antal startande i SM är 80 ekipage. Vid fler anmälningar än: kat.D 40 ekipage, kat.C 20 ekipage, kat.B 20 ekipage, görs uttagning efter uppnådd procent i kvalificerande klasser. Procent från kvalificerande klasser och tävlingstillfälle skall anges i anmälan. Om maximalt antal anmälningar inte uppnås i en kategori fördelas dessa platser mellan de övriga kategorierna. Dock högst 40 starter i en kategori.

SM rids i följande klasser
KATEGORI B
Kval 1 - Lätt A:2 2003
Kval 2 - Lätt A:4 2003
Final - Lätt A:P0

KATEGORI C och D
Kval 1 - FEI:s Inledande program för ponnyryttare 2004
Kval 2 - FEI:s Lagtävlansprogram för ponnyryttare 2004
Final - FEI:s Individuella mästerskapsprogram för ponnyryttare 2004

Startordning i SM-finalen lottas i två grupper ( 1-6, 7-12 ). De 6 främst placerade sammanlagt efter Kval 1 och kval 2 skall starta i den sista gruppen. Till SM-finalen kvalificeras de 30 procent ekipage från respektive kategori som uppnått högsta procenttal (två decimaler) efter kval 1 och kval 2, dock lägst 5 ekipage.

Svensk Mästare blir det ekipage som uppnått högsta procenttal då procenten från kval.1, kval.2 och SM-final räknats samman. Om två eller fler ryttare uppnår samma procent avgör procenten i SM-finalen.

SM-tecken utdelas.

storhästar då? bara undrar för att veta vad jag ska sikta på...

Man kan läsa sig till alla kvalregler i TR för dressyr och på förbundets hemsida. Vad det är för kvalregler på stor häst beror ju på om man är junior, YR eller senior.

ah, okej

tiotiotio

Hej
Jag undrar om man kan se någon stans vilka ponnyryttare som har kvalat till SM. Jag har letat hej vilt på både internet o förbundets hemsida, men hittar inget. Finns det någon som vet?
Tacksam för svar.

Det enda du kan se är vilka som är anmälda och deras snittresultat. Det gör du på Hammarös SM-sida (där går SM i år).

Okej.. Men det dumma är att jag har redan varit inne på den hemsidan flera ggr och jag hittar bara en lista över juniorer på stora hästar:confused: inga ponnyer

Längst ner i dokumentet är det "flikar" som man kan klicka på, som det står "B-ponny" "C-ponny" och "D-ponny" på.

Klickade runt lite och fann det till sist, tack för hjälpen:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 725
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Jag har tävlar en lokal LB på över 62% i höst och nu tränar jag och min ponny på LA/MSV nivå men har inte tävlat i det efter som...
Svar
4
· Visningar
4 022
Senast: hola
·
Ridning Hej! I mars fick jag hem min ponny, en stor C-ponny på 21 år. En ponny som jag skulle lära minst av utav och bygga upp mitt förtroende...
2
Svar
39
· Visningar
3 685
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar