Kvala till 4års championat?

Lollan

Trådstartare
Var på internet kan man få info om 4årschampionatet i flyinge? Hittade inget på flyinges hemsida..

Sv: Kvala till 4års championat?

Flyinge håller i Breeders, Swedehorse i championatet..Lycka till

Jag har vatt inne å läst lite på sidan men vet ändå inte riktigt vad som gäller.. Vad krävs för att kvala till hopp/dressyr? Tre nollor 1.00 +semifinal, eller kval från kvaliteten. Stämmer det? Och dressyren nån som vet vad som gäller där? Tänkte ev försöka kvala min 4-åring antingen i hoppning eller dressyr om hon verkar "palla trycket" men är lite osäker på hur jag ska lägga upp träningen under året. Vilka tävlingar jag ska satsa på osv. Någon som har tips?!!

Dressyren har jag noll koll på, men jag har som mål för min 4-åring att kvala till hoppningen. Sen vet man ju att det aldrig blir som man tänkt sig med hästar - men det är kul att ha mål! ;)

Han har precis startat sin första 90 och ska starta sin andra i helgen.

Tanken är att han ska gå dessa två inomhus (på lokal tävling), sen ett par utomhus innan betet. Sista tävlingen förhoppningsvis då även starta 1 m. Det är inte höjden som är något problem för honom utan han är väldigt försiktig, snudd på feg.

Han får en månad på bete (har tagit det väldigt lugnt i vinter också) sen är men ingen att han ska igång igen och se om han kan pallra sig runt sina tre 1 m-klasser, då också på regional nivå.

Men som sagt var, hittills har det aldrig blivit som jag planerat! :)

Haha, nej det brukar inte bli som man tänkt sej! Har väl ungfär samma planer med min 4-åring. Hon är också lite försiktig så jag vill inte pressa henne men första hopptävlingen kommer snart. Var ute förra helgen och red en L:B dressyr för miljöträningens skull;)
Vad är det för stam på din? Hur mycket red du den förra året och hur mycket rider du den nu?

Landor S - Dammen - Racot

Han har gjort väldigt lite men har oerhört lätt för sig. Han har en grym balans och har inte svårt för något!

Han gick 3-årstestet förra våren, sen gick han på bete till augusti. Därefter har jag ridit kanske tre dagar/vecka, mest ute i skogen. Började hoppa lite försiktigt i höstas men då var han så feg att han knappt vågade gå över en vanlig bom. När han väl vågade hoppade han en meter över. :smirk:

Han har haft flera länge pauser och nu rids han ungefär varannan dag. Ibland oftare men då får han vila lite mer. Jag har fullt upp med andra hästar, så det är bara skönt att kunna låta en av dem vila ibland. :)

aaah, jag har så himla svårt å veta vad som är rätt när det gäller detta med kvalet... jag börjar dessutom bli stressad, då min fyraåringen är en väldigt välväxt herre som vuxit enormt senaste året, vilket gjorde att han inte reds in förrns oktober förra året. Han är riktigt duktig och otroligt cool, men som ni säkert förstår har jag aldrig ännu hoppat honom, planerar att göra det när snön är borta. Men hur ska jag hinna få iväg honom på tävlingar utan att det blir för mkt för honom? nån som har några tips??

Min rids väl 4-5 dagar i veckan, försöker vara ute så mycket som möjligt. Hoppträning 1 gång i veckan, det går jätte bra hon tycker att det är kul och har börjat förstå vad man ska göra.

I dressyren går det också bra, rids i alla gångarter tar hö och vä galopp. Går i en bra form för det mesta, är lite tjaffsig mot bettet i början och studdsar omkring men det blir bättre och bättre. Får hon galoppera ett par varv så börjar hon slappna av men det blir mindre och mindre tjaffs för varje gång.

Vi har också börjat med lite sidvärts, hon blir lite trög så vi tar bara några steg i taget och fram direkt.

Vi har planerat att vara med på kvalitets till hösten och sedan får vi se.

Roligt att läsa hur långt ni andra har kommit.

Var med på hoppträning med den lilla igår och han hoppade serie (tre räcken med ett galoppsprång mellan). Han börjar tycka det är riktigt kul så det var inte lätt att få honom att gå in i serien i trav, han laddade på tvären i galopp. Bakom satta han nosen mellan knäna och bockade. :love: Sen hoppade han trippelbarr, linje med räcke oxer och sen en komibation med oxer - räcke.

Han fegar ut ibland och stannde en gång på trippelbarren som hade en farlig vit grind i framkant, men han förvånade mig och vågade hoppa ett enkelt vitt plank på första försöket. Så det tar sig!! :)

Det kanske blir hopphäst av honom också! Jag trodde ett tag att jag skulle behöva sälja honom som dressyrhäst.

Det roliga är att han tycker det är så kul! Sen att han är så lättriden. Han fattar lätt galopp från skritten och håller en bra balanserad galopp. Han är liksom byggd i form så han är väldigt bärig. Lilla plutten! :love:

Jag har en 5-åring som ligger långt efter min 4-åring. Hon är inte hälften så "färdig" som han är. Så har du en stor valipg unghäst ska du absolut inte stressa.

Min stora tjej gick ett par 90-klasser i höstas, sen har hon vilat hela vintern (bla pga operation) men hon växer mer så det gör inget. Hon är nämre 175 i mkh och har väldigt lång rygg och långa ben, så det är mycket för henne att hålla reda på. Målet med henne är att hon ska gå 90 och 1 m i år. Allltså samma som 4-åringen. Skillnaden med henne är att om hon väl fattar mentalt vad det går ut på så har hon mycket lättare för höjder än den lilla. Hon hoppar lätt stora hinder men är svårbalanserad.

Man får ta hästen som den här, championaten är inget man behöver stressa för om man tex. inte ska sälja hästen. Championaten kan man se som en riktlinje, men långt ifrån alla är klara för det. De flesta riktigt stora hästarna hinner inte med championaten utan mognar senare!

/C

nope, swedehorse håller även i breeders, men tävlingarna hålls alltid på Flyinge..

Precis så tänkter jag, att det är bättre att inte stressa. Min är väldigt cool, eller verkar väldigt cool, men hon tänker mkt. Hon visar inte så mkt och går med på det mesta. Har hoppat plank, murar och vattenmattor, dock i väldigt små format. Hon tar det bra och krånglar inte, men man märker att hon är trött efteråt, som att det har varit jobbigt psykiskt. Tror det är viktigt att inte tänja på gränserna för mycket då så att man knäcker dem.
Jag har inga planer på att sälja så för den sakens skull behöver hon inte gå några championat. Samtidigt tycker jag det är kul att hela tiden ha ett mål att jobba för, men jag missar hellre vissa mål än att förstöra min häst.
Tänker försöka starta henne ett par 0.90 nu i vår och se hur det går kanske även hinner bli nån 1.00 innan betet. Kvalar hon sen i höst så är det ett plus, men annars kommer det som sagt fler chanser och nya årgångstävlingar!

Liknande trådar

Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
757
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 908
Senast: Badger
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Sytråden del 4
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur