Kvala den 9 Maj eller inte?

B

BJÖRKIS

Träningen av araberna flyter på bra, inga skador, ömma benhinnor eller liknande. De är positiva och framåt. De har nu gjort 3 snabbjobb och sista gången klockade vi, hingsten sprang 1000 på 1,14,82 hemma på skjutfältet och det är minsann inte dåligt med tanke på att jag ändå måste hålla igen pga av två kurvor där jag inte vågar gå på fullt. Valackens tid slutade på 1,19 och det är jag nöjd med, han har kommit tillbaka fortare än jag trott efter sin olycka i vintras, kan dock tillägga att valacken trivs bäst på långa distanser.
Täby har vårpremiär den 9 Maj och jag är sugen på att kvala de två då, vad tycker ni? Hur hade ni gjort?
De har inga problem med att resa eller något sådant. Hemma tränar jag för det mesta hästarna själva eftersom jag inte har någon som kan hjälpa mig rida.
Därför tror jag att de kan visa bättre tider på kval då omständigheterna är annorlunda, de springer mot fler hästar och peppar varandra, banan gör att du inte behöver hålla igen osv.
Ska jag anmäla nu på Onsdag? Hur hade ni gjort? Jag ska testa dem hemma igen nu på Fredag.

Fösta löpet har du ju inte förrens den 17 juni, och det kan väl vara bra att kvala 2 veckor innan. Så mitt råd, vänta lite...
Risken finns väl också att dirttracken är långsammare än ditt skjutfält, antar att det är gräs?

Nej, det är faktiskt väldigt likt underlaget på Täby, inget gräs alltså. Jag ser inga fördelar med att kvala 2 veckor innan första tävling, jag ser hellre att de får smälta kvalet ett tag innan första löp som ju är planerat den 17 Juni på Jägersro. Det är ju trots allt 3 veckor kvar till den 9:e.
De hinner köra några snabbjobb till innan, dock är ju anmälan nu på Onsdag, vilket gör mig lite fundersam. Men jag tror att de ska fixa det om de bara håller sig friska och tränar på som de ska. Dock har de ännu inte riktigt fått till "magrutan" på magen men den är på väg, vill att de ska ha sin formtopp lagom till Kriteriet som är målet för i år.
Inte lätt det här med första året som tränare, men övning ger färdighet. :bump:

Jag tycker du skall anmäla, som CK sa det är ju bara att stryka om du märker att det inte går.

Lycka till, håller tummarna.

Jag tror nog att det blir anmälan på Onsdag, som sagt, skulle något kännas fel så är det ju bara till att stryka. Skulle inte kvala om jag inte visste att de hade en chans att klara av det, bara att hålla tummarna för att de kämpar ärligt. Tack ska ni ha.

Det ska jag absolut göra, vi håller oss i Sverige första starterna för att de skall få lite rutin. Jägersro blir banan för deras premiär. Skulle egentligen åkt upp till Täby idag för att träna startboxar men de är fortfarande inte klara med banan däruppe så boxarna står ute på parkeringen, då är det inte lönt att åka, blir förmodligen till helgen om de är klara. Vill träna på startboxarna en gång till innan kval, de har varit inne två gånger tidigare utan problem, men jag vill ändå friska upp minnet. De är inte särskilt snabba ut ännu men det kommer med tiden, de lär sig fort. Huvudsaken är att de går in utan att krångla och kan stå därinne utan att känna sig stressade och instängda.

Hur tränar ni startboxar med era? Man är ju alltid nyfiken på o veta hur andra tycker och gör ;)

Var så länge sedan jag var med och startbox tränade hästar så dom metoderna är nog totalt omoderna nu.

Men det finns säkert andra här som kan svara bättre på den frågan

Förresten räcker det väl att anmäla kval i samband med startanmälan, dvs mån den 3:e.

Det blir bara hingsten som kvalar nästa Söndag på Täby, ryttarna provred igår och som jag redan visste har valacken svårt för den korta distansen och behöver träna mer snabbhet, väntar runt 4 veckor till med honom. Men jag är mer än nöjd med deras prestationer igår. Är nu enormt nervös inför nästa helg, REDAN!

Ett förnufftigt beslut. Tänk om fler tänkte så, i många olika grenar. Lycka till med den andra, tala också om för oss hur det gick. Lycka till.

Jag tackar så hjärtligt för ditt svar! Blir glad för minsta lilla, jag älskar mina pållar och ser alltid till deras bästa, inte mitt! Det vore inte rättvist att kvala valacken, han är min själsfrände och livskamrat, en mkt personlig häst. Givetvis kommer jag rapportera om hur hingsten gick i kvalet, valacken följer med upp för ett jobb, 1000 m är åt h-e för kort för honom, en häst som vaknar efter typ 2000 m och vart hittar man såna lopp? Han kan ligga o mala i samma takt i runt 4000 m, uthållig som attan min lilla pojke. Tycker han inte att galopp är roligt kommer jag definitivt att testa honom i distans. :d

Jag blir också glad när jag läser och ser att folk behandlar sina hästar väl, och inte bara tänker i pengar. Lycka till med båda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka