Kval regler?

Filippa99

Trådstartare
Hur är reglerna för att en 5 åring ska få gå högre än 110 cm?
Visst får man kvala en 6 åring till avd A?
Hur högt får en 5 resp 6 åring gå?
Är det något mer som man ska ha koll på när man rider 4/5/6 åring?
Är det kvalregler för att få rida nationellt också?

Sv: Kval regler?

Hur är reglerna för att en 5 åring ska få gå högre än 110 cm? En 5-åring får gå upp till 120cm, och om du har gjort 3 st 120 klasser med 0 fel innan sommaren(vet ej datum) så får du starta i falsterbo och breeders!
Visst får man kvala en 6 åring till avd A? ja, TROR det är 3 st felfria rundor i den klassen? vet ej säkert?!
Hur högt får en 5 resp 6 åring gå? en 5-åring får gå 120 cm(kanske 130?) och en 6-åring får gå 130 Avd B och på hösten 140cm Avd A.
Är det något mer som man ska ha koll på när man rider 4/5/6 åring? En 4 åring kan du kvala till 4 årschampionatet genom att rida 3 st felfria 1m, finalen där går i 1.05-110cm?! 5 och 6 åring kan du rida falsterbo o breeders på.
Är det kvalregler för att få rida nationellt också? nej.;)

Hur är reglerna för att en 5 åring ska få gå högre än 110 cm?
Inga alls. 5-åriga hästar får gå upp till 1,30. Alltid i avdelning B.

Visst får man kvala en 6 åring till avd A?
Ja, två felfria rundor i aktuell klass eller högre pågående år. 6-åringar får gå upp till 1,40 m. Till 1,40 kvalas det genom att den ska gå två felfria rundor i 1,30 m pågående år, alltså samma kval som för 1,30 m avdelning A.
I 1,40 m finns bara avdelning A så det är därför det blir samma regler.

Hur högt får en 5 resp 6 åring gå?
Som skrivet, 5-åringar upp till 1,30 m alltid i avdelning B. 6-åringar upp till 1,40 m, kvalas till 1,40 m på samma sätt som den kvalar till avdelning A.

Är det något mer som man ska ha koll på när man rider 4/5/6 åring?
Skynda långsamt ;)

Är det kvalregler för att få rida nationellt också?
Nej.

Tack så jätte mycket för svaren!
Jag har inte köpt nått TR än men ska göra det så fort som möjligt, men det har inte varit aktuellt i år eftersom jag haft en 4 åring som inte skulle gå championaten iaf

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: Snurrfia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix