Kvällsgriniga bäbisar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

Hjälp vad gör ni med era kvällsgriniga bäbisar...
Vad är det som är fel - vad gör jag för fel......
Varför kommer denna grinighet varje kväll, det slår ju aldrig fel.
Skriker, grinar och inget är bra.....
Snälla tipsa mig på vad jag kan göra med min griniga kvällsbäbis på 2,5 månad!
Hon är ju en solstråle ända tills det blir kväll, och sedan blir hon som ett lamm när vi lägger oss vid 21 - 22 tiden och sover hela natten och vaknar med ett leende!!! Men tiden mellan 19-21 är ju hemsk.
 
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

Om du ammar så är väl mjölken minst fet på kvällen.
Det är väl då oftast som små bäbisar lever rövare i allmänhet?
Min lillstumpa är snart 4 mån o OM hon skriker så gör hon det på kvällen.
Men jag kan ha fel :angel: :o
 
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

Var glad att skriktiden är mellan 19-21 och inte mellan 2-4...
Ibland måste ju en bebis vara vaken och tycka till om livet lite grann.
Det är jobbigt att lyssna till men sover hon bra i övrigt är det nog bara att vänta ut henne. Gillar hon att bada, så prova att bada en sväng under skrikperioden kanske kommer hon av sig då.
 
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

Vi hade skriktid halva dagen tidigare.
Började som lite gnäll vid lunch, accelereade under dagen och blev som värst mellan 20-00 ungefär.
På BVC sa de att det är vanligt att de blir skrikiga om kvällen.Eftersom Neo var skrikig i så många timmar blev vi rekommemderade att testa Minifom för magen.
Vet inte om det var Minifom:et som gjorde det, eller om det var åldern, eller psykologiskt för oss, men "dagskrikandet" försvann. Kvar fanns bara kvälssskrikandet, mellan 22-00, kortare tid nu alltså.

Så började jag bli lite noggrannare med hans sömn.
Han behöver sova mycket, men "på äldre dar" :smirk: får man hjälpa honom att somna. Innan somnade han ju av sig själv.
Så en kväll somnade han hos oss vid 22-tiden och har fortsatt med det. Inget skrik längre.
I Neos fall skulle det kunna vara så att han var övertrött och överstimulerad när det blev kväll.
Eller så var det bara "det där vanliga skrikandet" som de pratade om på BVC.


Men, när han skrek testade vi allt!! Det enda som verkade hjälpa var att gå och bära honom. Så vi gick och gick och gick och gick och....:smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

Har hört att små barn ofta har sin skrikperiod just på kvällen. Det är helt normalt även om det är jättejobbigt som förälder! Gläd dig åt att bebis redan sover hela natten...:)
Vår son som nu är ett år hade sin skrikperiod också på kvällen, men det försvann efter ett tag, tror han var så övertrött när kvällen kom att han bara skrek...
 
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

Låter som övertrötthet. Försök få bebis att ta en 20-30 minuters lur INNAN det börjar (timingen är viktig!). Har funkat med mina pojkar.
 
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

två timmar ? :smirk:

Jag hade två timmar per dygn min första INTE skrek :cool:

Men ett tips om man ammar är att pumpa ut mjölk på morgonen och ge extra på kvällen, om bebin tar flaska också. Det är som att tuttarna ger minst när de behövs mest, undrar om vi stressar omedvetet eller varför det blir så egentligen ?
 
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

Lånar knapp.

Min son skriker ju inte alls så jag skäms över vårt saliga tillstånd när jag läser såna här trådar. Men när han var yngre var han "manisk" på kvällen, från 19.00-23.00, och ville bara äta, äta, äta. Då blir det ju också bajsa, bajsa, bajsa och det var väl den cykeln vi hade.

Något som funkade för mig var att amma liggnade, med allt släckt och lite mjuk Vivaldi på låg volym. Då somnade han emellanåt, och sov halvtimmar i stöten. När han somnat kunde jag till och med knäppa på TV:n ljudlöst och ligga kvar och titta på den för att inte väcka honom. Hans mani kanske motsvaras av gråten ni upplever, så prova det.

PS - Han sover även till 9.00 på morgnarna, och tycker om att bada i badkaret med mamma. Nu är det över 2 dygn sen han grät över huvud taget. Jag är sanneligen välsignad som mor.

Fny
 
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

två timmar ? :smirk:

Det är som att tuttarna ger minst när de behövs mest, undrar om vi stressar omedvetet eller varför det blir så egentligen ?

Jag gav tillägg på kvällarna den första månaden. Hellre en bebis som är mätt och sover än att man kämpar och försöker amma och inget kommer, mamma gråter och bebis skriker :crazy: . Småningom har nog utbudet nått efterfrågan iaf. :)

Båda mina pojkar har varit matfriska och tvåan var stor, 4,3 kg, så då skall det vara ordentligt med mat!
 
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

Det var när min var i den åldern jag köpte min första sjal. Det räddade nog mitt psyke! Ner med barnet i sjalen och så gå. Det funkade! Den busungen tog nämligen inte flaska. Den äldre pumpade jag ur till på morgonen och gav på kvällen, det hjälpte mycket.
 
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

Båda mina pojkar har varit matfriska och tvåan var stor, 4,3 kg, så då skall det vara ordentligt med mat!

Jag vet inte om det är det som avgör det...
Min son vägde 3000 till sina 52, och hade enligt läkaren säkert magrat de sista 3 veckorna, då moderkakan inte såg särskilt fin ut. Han fick tillägg de första 4 dagarna, tills min mjölkproduktion kommit igång ordentligt. Sen åt han. Bara åt, i princip. Han hade gått upp till dubbelt vid två månaders ålder. Inte klokt egentligen.

På BB fick vi ordination att köra tillägg, men jag får en känsla av att de som haft det trassligt med amningen ofta känner av den totala hysterin kring amning som ju råder. Precis som att lite tillägg är hela världen? Hellre det än att skapa ett stort trauma kring det hela. Äta från bröstet 10 minuter, sen tillägg så man blir mätt. När mamma orkar, äta 20 minuter. Inga krav. Vad är det för fel på det? Jag känner jättemånga som skäms för det, som inte vill vistas bland andra utifall barnet skulle bli hungrig, etc. Hemskt!

Fny
 
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

Jag vet inte om det är det som avgör det...
Min son vägde 3000 till sina 52, och hade enligt läkaren säkert magrat de sista 3 veckorna, då moderkakan inte såg särskilt fin ut. Han fick tillägg de första 4 dagarna, tills min mjölkproduktion kommit igång ordentligt. Sen åt han. Bara åt, i princip. Han hade gått upp till dubbelt vid två månaders ålder. Inte klokt egentligen.

På BB fick vi ordination att köra tillägg, men jag får en känsla av att de som haft det trassligt med amningen ofta känner av den totala hysterin kring amning som ju råder. Precis som att lite tillägg är hela världen? Hellre det än att skapa ett stort trauma kring det hela. Äta från bröstet 10 minuter, sen tillägg så man blir mätt. När mamma orkar, äta 20 minuter. Inga krav. Vad är det för fel på det? Jag känner jättemånga som skäms för det, som inte vill vistas bland andra utifall barnet skulle bli hungrig, etc. Hemskt!

Fny


Håller med dig- det är en hysteri med amning... gav tillägg i princip hela tiden under de första månaderna. Men så hade jag också en mätt och nöjd bebis som sov hela nätterna från 5 v ålder...
Eftersom min amning aldrig fungerade, utan fick pumpa fram i 3 månader (gav faktiskt upp sen), var jag delvis beroende av tillägg om man inte hunnit pumpa fram ngt....
 
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

. Precis som att lite tillägg är hela världen? Hellre det än att skapa ett stort trauma kring det hela. Äta från bröstet 10 minuter, sen tillägg så man blir mätt. När mamma orkar, äta 20 minuter. Inga krav. Vad är det för fel på det? Jag känner jättemånga som skäms för det, som inte vill vistas bland andra utifall barnet skulle bli hungrig, etc. Hemskt!

Fny

Precis så där har jag gjort 4 första veckorna med båda barnen. Och inte skämts ett enda dugg för det...;)
 
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

KL
Tack alla för era tips!!!

Jag har faktiskt märkt en otrolig skillnad när jag pumpar ut på morgonen och ger på kvällen, dessa kvällar jag har gett utpumpad mjölk så har kvällarna varit perfekta! Nu är mitt problem att pumpningen inte fungerar så jag får inte ut så mycket så att det räcker på kvällen, jag har nu funderat på att ge ersättning på kvällen. Det kan ju räcka med litegranna tillsammans med bröstet under kvällen för att hon ska bli nöjd.
Har även funderat på om man kan ha ersättning som reserv om jag som mamma vill åka bort en stund och pappa är hemma, kan man ge ersättning då som en måltid tills mamma kommer hem. Återigen är det ju pumpningen som inte funkar men hon älskar att ta flaskan, kan ligga hur länge sm helst och snutta på den och var helnöjd!!!
 
Sv: Kvällsgriniga bäbisar....

Det låter ju jättebra! Och suveränt att det funkar med flaska om du nu vill gå ut en stund för dig själv. Om ni inte gett tillägg än, och är osäkra på om bebisen vill ha det, så kan du ju blanda med bröstmjölken till en början.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 883
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 922
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 754
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp