Sv: Kvacksalveri...behandling av hästar
Jag har varit hos läkare många ggr, och inte blivit frisk. Och jag har gått igenom massa smärta i form av prov och mediciner som haft biverkningar. Men inget har hjälpt.
Har även varit med om flera fall där veterinärer felbehandlat, missat vad som egt var fel.
Tycker du jag ska ha mina pengar tillbaka??
Sak samma med alternativa metoder. Det är ägaren ansvar att vurdera om en behandling kan hjälpa eller ej. Man kan inte komma och klaga i eftertid... :smirk:
Legitimerad sjukvårdspersonal (t.ex. veterinärer) MÅSTE bedriva sin verksamhet i enlighet med
vetenskap och beprövad erfarenhet, detta enligt socialstyrelsens riktlinjer. Sedan finns det individer som är mer eller mindre skickliga inom sin yrkesutövning men alla har en god grundutbildning och måste följa socialtstyrelsens riktlinjer.
Legitimerad personal som felbehandlar kan (och ska) anmälas till socialstyrelsen. Där görs sedan en bedömning om det är en felbehandling eller om behandlaren på annat sätt gjort fel. De uttdelar sedan straff såsom varningar, disciplinpåföljd eller i värsta fall indragen legitimation och därigenom hindrar personen att utöva sitt yrke fortsättningsvis.
Ur kvacksalverilagen:
"Observera att socialstyrelsen inte utövar någon tillsyn över personer som omfattas av
kvacksalverilagen. Eventuellt brott mot kvacksalverilagen utreds inom rättsväsendet och aktualiserats
först genom att någon gör en polisanmälan. Däremot kan socialstyrelsen om någon döms för
hälsofarligt kvacksalveri, meddela förbud för den personen att under viss tid utöva sin verksamhet."
Nu vet jag inte om kvacksalverilagen gäller vid behandling av djur, men gissar att det är samma sak som gäller - dvs att om något olagligt har gjorts (vanskötsel, djurmisshandel) så kan man polisanmäla.
Sedan ska man heller inte glömma att det finns många tillstånd som faktist inte är behandlings- eller botbara. I många fall görs ändå ett försök att behandla åkomman och att det då misslyckas behöver inte betyda att personen som behandlat är okunnig.
Hur vi gör för att undvika att okunnigt folk pumpar hästägare på pengar? Vi måte börja ställa kvar på alternativbehandlarna och BARA använda dem som har dokumenterad utbildning och handledd praktik i bagaget. Klinikerna måste bli bättre på att sammarbeta med sjukgymnaster, kiropraktorer, ETs, massörer m.m. Om kliniken har godkänt en kiropraktor så kan jag nog som hästägare känna mig trygg när jag anlitar denne. Veterinärer måste få bättre kännedom om alternativmedicinska behandlingsmetoder och det måste startas fler formella utbildningar i Sverige. Vi måste ställa högre krav på att forskning kring behandlingsmetoder ska vara publicerade och att det är hög kvalité på veterinärmedicinska mfl tidskrifter. Det måste också in mera vita pengar i hästsporten, det är svårt att reklamera tjänster man betalat svart för. Och jag tror att många hästägare måste vara beredda att betala mer för kvalificerad hjälp, en behandlare som har fyra års studieskulder och utbildning bakom sig är dyrare en en som bara gått kurs i två veckor.