Kurvproblem

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare anastasia
  • Startdatum Startdatum
A

anastasia

jag har ett varmblod som har ett problem jag inte lyckas att lösa. Han travar bra på raksträckorna men sen kommer kurvorna där går väldigt orent. han har ett enormt baksteg med övertramp på nästan två decimeter om det kan ha med saken att göra!!! Har provat olika skoningar men med antingen skalpar ha sig eller slår sönder ballarna. någon som kan hjälpa mig..

Sv: Kurvproblem

Tänk så här. Vad är det inner bak INTE gör när det skuttar?
Det böjjer sig oftast inte i alla leder, vilket det ju måste.
Ytterbenet i en sväng kan vara rakare men innerbenet måste böjja ihop sig mer.
du får helt enkelt öva på att få honom att vinkla alla leder i innerbenet.
Lämpligtvis på volt under sadel i skritt. Hästen får inet förböjjas utan ska gå rak, ryttaren och hästen får INTE luta inåt och du får inet dra runt den på volten med hjälp av innertygeln.
Putta med ytterskänkel så att ytterframben går runt volten. sitt och tyng mer innerbak, rumpan väl under dig.
Hm..Lite svårt att förklara så här märker jag :D.Väldigt effektivt dock.

Jag är imponerad av din beskrivning... :idea:

Åtminstone förstår jag precis hur du menar!

en liten fråga bara - hingst eller valack?

Min ponnyhingst som tävlade för några år sedan travade illa i kurvorna tills han fick en susp som höll ordning på hans små kulor.... De kom tydligen i kläm.

valack. men jag vet att han har haft problem med kulorna när han var hingst, kan han vara rädd eller något kanske?? men han slår på sig så mycket oxå?

Är hästen uppkollad av veterinär?
Aktionsproblem/platsproblem är för mig tecken på smärta och är det just i kurvorna brukar det vara höft eller knä som är problemet. Sådana problem skapar ofta överbelastning på frambenen så vid en första undersökning kan man hitta problem fram också.

Bryter hästen inåt eller utåt? På vilket sätt fuskar han med travet? Är han helt rak i kroppen på raksträckorna?

Knähästar (hästar som har/har haft/kan få problem med sina knän) brukar ha problem i kurvorna oxå.
Har du kolla upp honom hos veterinär så att du vet att det inte är något sådant?

Annars är ridträning mycket bra!

Jag har en som nästan alltid går knackigt i kurvorna och han har ibland problem med sina (fram) knän. Det kan vara lite besvärligt för galopprisken är stor just då och jag får vara väldigt tydlig till kusken (om det är någon annan än onormalt) att h*n inte får byta spår eller göra hastiga tempoväxlingar i kurvorna.
Det lustiga är väl att han går bättre under sadel, även i kurvorna, trots att risken att han sliter på just framknän är större under ryttare än med sulky...
Han slår lätt på sig på framballarna/kronranden under sulky oxå men väldigt sällan under ryttare. Dessutom är han linjegångare och de slår ju på sig lite lättare än hästar som breddar bak.

F ö så ridtränas han ganska mycket och är i övrigt mycket mjuk och lösgjord.

Senast ändrad av en moderator:

veterinär har kollat honom och han har fått friskintyg. han funkar bättre under sadel
han breddar väldigt bak och lyckas knacka sönder ballarna iaf.

har en häst som också går bra på raksträckor men snett i kurvorna, hon har även ett förlångt övertramp så hon slår sig.
Sissta starten jag gjorde så travade hon bra o rakt hela vägen det enda jag gjort var att bromsa hennes bakben allså två brodd i trakten bak och aliminium fram. det kanske fungerar på din me :bump:

ja det kanske jag ska göra. min hovslagare tyckte jag skulle prova en trailersko men sliter inte det snett på benen då?

Du har bara broddarna i när du kör på banan. Banan är ju ett mjukt underlag så hoven blir inte snebelastad det skulle den därimot bli om du körde på en hård grusväg så inte broddarna går ner i marken. Du kan även prova med 4 el 6 brodd i bak men min fungerade bäst med bara 2 i trakten. hoppas det fungerar. :bump:

det kan ju vara pungproblem. men du kan ju prova att lägga 110g boots på höger fram samt 130g på höger bak. funkar det kan du sko om hästen sedan med järnskor på yttersidan & aluminium på insidan bara ett litet trix o de brukar funka

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 552
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka