lil-sis

Trådstartare
Hur vet man egentligen vilka kurser som är bra?
Och vilka utbildare som är bra?

Jag har noll koll på hundvärlden. Men om vi ska komma överens med lilla Edwind och dessutom ha en trevlig och rolig vardag så känns det lämpligt att börja me någon form av grundlydnad och det ganska snart. Han är nästan två nu så valpkurs är ju inte så aktuellt precis.

trottedwind.jpg

(Tassarna är smorda med salva = fleecetossor inne för att skona möblerna medan salvan går in).

Sv: Kurser

Man får prova sig fram :)

Jag har gått kurs på tre ställen. De två första var dåliga men nu går jag på brukshundklubben och hittills har jag varit nöjd.
Men alla är ju ute efter olika saker, så man får testa tills man hamnar någonstans där det känns rätt och man märker resultat!

De flesta brukar ha en kurs som heter vardagslydnad. En bra start!

Min ena ska på valpkurs nästa vecka, min andra går allmänlydnad som började den här veckan. Allmänlydnadskursen känns helt optimal för oss.

Igår var vi jag och valpen exempelekipage på ett instryktörsforum hos klickerklok.se - SÅ HIMLA BRA! De har massor av kurser.

Min ena ska på valpkurs nästa vecka, min andra går allmänlydnad som började den här veckan. Allmänlydnadskursen känns helt optimal för oss.

Igår var vi jag och valpen exempelekipage på ett instryktörsforum hos klickerklok.se - SÅ HIMLA BRA! De har massor av kurser.

OT och lite trådkap:

Är det möjligen på deras valpläger ni ska nästa vecka?

Nix, det blir en valpkurs på brukshundklubben.

Det är maken som ska gå med Ivan, så det får vara så basic som möjligt. Då är 10 minuters enkel resväg till träningslokalen är bättre än en och en halv timme.
Men vi kanske tar något läger eller någon kurs till sommaren i stället :)

Det vet man inte... :D
Jag frågade runt bland bekanta som hade hund om dels var det fanns kurs möjligheter och dels vad deras uppfattning var, sen måste man ju även bilda sig själv en uppfattning. Jag har gått mest hos en privat kursledare som är inriktad på jakt vilket har passat oss bra som har jakthundar.
Med förra gick jag även på brukshundsklubben, men då agilitykurser, tyvärr var deras "lydnadsgäng" ett väldigt konservartitvt gäng som inte gärna släppte in oss som inte passade in i mallen. Sen blev de väldigt sura när vi i agilitygänget hade lite lydnadsträning för oss själva... :angel: Men det blev bättre mot slutet när jag var där, med våran nya huligan så har jag hållt mig till våran jaktinriktade kursledare.

Sen har jag även tänkt att åka i väg på kurser med våran nuvarande huligan men det är mer specifika kurser runt jakten.

Hur vet man egentligen vilka kurser som är bra?
Och vilka utbildare som är bra?

Jag skulle rekommendera dig att du tänker igenom vad DU vill ha ut av en kurs?
HUR vill du arbeta med din hund? (Klicker eller inte tex)
Vad förväntar du dig av instruktören?

Därifrån kan du enklare utgå från vad du skall leta efter för instruktör. Kolla upp så att instruktören faktiskt har en utbildning, finns många som påstår sig vara lämpliga att hålla kurs trots att de inte alls är det.
Fråga dig gärna runt bland vänner och bekanta om de har gått kurs och vad som var bra/dåligt.

Idag finns ett stort utbud av instruktörer och kurser (lite beroende på var man bor).

Lycka till!

Hade jag haft hundvänner där jag bor så hade jag frågat de ;)

Positiv förstärkning hellre än "Nej" är melodin.

Men jag känner inte hunden tillräckligt för att veta vad som fungerar bäst.

Uppsala håller vi till.

Det är jättesvårt att rekommendera något. Inom samma klubb kan det finnas instruktörer med olika erfarenhet av olika hundar samt förmåga att lära ut. Du kan gå en topppenbra kurs och så nästa termin åker du på en nit.
Men i Uppsala med omnejd finns det väl en hel del olika alternativ.

Då skulle jag rekommendera att kolla instruktörer genom tex hundens hus, de jobbar med positiv förstärkning. IMMI kan du också kolla, på deras hemsida hittar du alla godkända IMMI instruktörer i Sverige.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 851
Senast: mackan
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 389
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
887
Senast: Dino
·
H
Hästmänniskan Jag vet inte vad jag ska göra! Blev medryttare på en häst för ett par månader sedan, den är verkligen jättefin, trevlig och snäll...
Svar
12
· Visningar
1 379
Senast: Corallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka