Jag är medlem och tränar aktivt på 4 olika brukshundklubbar. Endast på en av dem är bruksraserna de man ser mest. På de tre andra är det övervägande fluff, krull och retrivers. Jag tycker det är superkul med mixen och att (som jag upplever det) fler hittar till klubbarna och har ett genuint intresse att träna och tävla oavsett vilken gren man gör det i.Då satsar vi på det nog , får bli medlemskap och unghundskurs hos SBK till hösten till att börja med så tar vi det därifrån. Kommer bli kul, en fluffig bomullstuss och schäfrarna (jag vet att alla inte har schäfer) .
Min närmsta klubb skulle jag dock aldrig gå kurs på med mina schäfrar för de har helt enkelt inte instruktörer med erfarenhet av den typen av hundar. När kompisen ville gå slyngelkurs där med sin brötiga men väldigt snälla unghund så var hon inte välkommen om hon ville göra mer än att vistas på parkeringen. Tjejen tränade för IGP och hade stenkoll på sin hund men behövde träna på att vara i olika miljöer och med olika hundar för han hade en period då han lät väldigt mycket runt nya hundar. Slyngelkurs var det ja . (hon blev alltså nekad innan de ens hade sett hunden, bara på hennes egen beskrivning av att han lät mycket så det var inte det att han kom dit och betedde sig illa)