T

tearsofsilver

Hej!

Jag ska rida min första kür (ponny) nu snarto ch jag undrar lite hur ni har gjort era program. Finns det någonstans på nätet där man kan kolla på olika kür program för lite inspiration? Det ska bli hur kul som helst och tävla kür och som de flesta andra så vill man ju ha den så bra som möjligt :)

Sv: Kür!

Ska du tävla i Falkenberg? :)

Jag är ju väldigt partisk, men min erfarenhet är att de bästa kürerna är "proffsgjorda". Vi har ju gjort massor med kürer sedan 2003, det jag tycker är viktigt är att musiken passar till hästen/ponnyn, att övergångarna är mjuka (inga tvära klipp eller tysta mellanrum) och att man undviker karaoke.

Finns som sagt massor med trådar, hittar du inte vad du söker där så bara fråga! Det är ju mitt favoritämne :).

Mvh Cissi

Tillägg: Jag försökte söka på kür, vet ju att det finns massor med gamla trådar, men fick inte en enda träff? Nån som kan hitta dom gamla trådarna, tänkte länka till dem?

Senast ändrad av en moderator:

tearsofsilver skrev:
Hej!

Jag ska rida min första kür (ponny) nu snarto ch jag undrar lite hur ni har gjort era program. Finns det någonstans på nätet där man kan kolla på olika kür program för lite inspiration? Det ska bli hur kul som helst och tävla kür och som de flesta andra så vill man ju ha den så bra som möjligt :)

Var ska du rida? Falkenberg eller Hästhagen?

jag gjorde ''själv'' mitt kür-program, jag gjorde först programmet, till ponnyns fördel så de skulle se hans starka sidor mest, sen valde jag musik, och sen satt jag med en kille som kunde noll om hästar och fick ihopa musiken riktigt bra :D, man jag var också väldigt kräsen med hur han gjorde, och jag visste precis hur jag ville ha det.. Vet några till som har gjort det på ungefär samma sätt och som har fått väldigt bra, men vet destufler som helt har misslyckats..

så som cissny säger så är det bästa att ta hjälp av något proffs på det, (kan rek, cissny) har sett många bra kürer som de har gjort!

tänk också på att du ska ha gott om tid på dig att få rätt på program och musik så det bllir riktigt bra så du inte går ut och gör det hafsigt bara för att du måste ha det nu..

Lycka till!!

Jag ska till Falkenberg med ska inte starta küren där utan i hästhagen.. vill ha lite tid på mig och falkenberg känns lite väl nära i tiden. Ska bli riktigt skoj faktiskt, bara ridit två nationella förrut så jag är lite ny i leken ;) Ska ni också dit, någon av ställerna?

Ja, min tränare har lovat att hjälpa mig hon har gjort några stycken. Min ponny är lite mer fräck, inte sån lätt elegant ponny så jag och min tränare pratar lite om ett lite mer fräckare program med kanske någon slags typ depeche mode liknande musik. men får se hur det blir :)

tearsofsilver skrev:
Jag ska till Falkenberg med ska inte starta küren där utan i hästhagen.. vill ha lite tid på mig och falkenberg känns lite väl nära i tiden. Ska bli riktigt skoj faktiskt, bara ridit två nationella förrut så jag är lite ny i leken ;) Ska ni också dit, någon av ställerna?

Ja, min tränare har lovat att hjälpa mig hon har gjort några stycken. Min ponny är lite mer fräck, inte sån lätt elegant ponny så jag och min tränare pratar lite om ett lite mer fräckare program med kanske någon slags typ depeche mode liknande musik. men får se hur det blir :)

okej, ja då tycker jag du ska sattas på ett fräckt program också! Jag ska nog till hästhagen, (hemmaklubben :P) nyfiken på vem du är då jag ridit nationellt nu i några år.. Var har du tävlat de andra nationella du ridit, vad heter din ponny ? (Nyfiken som vanligt:o :angel: ;)

Lancet skrev:
okej, ja då tycker jag du ska sattas på ett fräckt program också! Jag ska nog till hästhagen, (hemmaklubben :P) nyfiken på vem du är då jag ridit nationellt nu i några år.. Var har du tävlat de andra nationella du ridit, vad heter din ponny ? (Nyfiken som vanligt:o :angel: ;)

Jadu, Seacat Grey heter han. Vi var med i tjolöholm och hermanstorp förra året.. kom väl runt de sista placeringarna så kända i ponnyvärlden är vi inte, men kul var det :) Helt annan sak med nationell än regional. Asså, hemmaklubben och allt inte dåligt, hört att det är en fin anläggning. Vem är du då?, va har du för pållar?

Någon som kallar sig "Spoff" (här på bf) har köpt en cdskiva med musik till kür. Läste i en gammal tråd, men kommer inte ihåg hur jag hittade den. Det var en hemsida (från norge tror jag) med dressyrinriktning.

Jag undrar om det inte är www.dressyr.com - det är väl Isabell Werth som gett ut?

Risken med färdiga skivor är väl dels att det kan vara många som använder samma musik, dels att det inte stämmer i takt. Har inte hört någon av dessa skivor, så jag vet ingenting om kvaliteten.

Mvh Cissi

tearsofsilver skrev:
Jadu, Seacat Grey heter han. Vi var med i tjolöholm och hermanstorp förra året.. kom väl runt de sista placeringarna så kända i ponnyvärlden är vi inte, men kul var det :) Helt annan sak med nationell än regional. Asså, hemmaklubben och allt inte dåligt, hört att det är en fin anläggning. Vem är du då?, va har du för pållar?

Okej, känner tyvärr inte igen, var ändå både i tjolöholm o hermanstorp.. Ja det är det verkligen, sen är du kul på meeting så lär man känna många o så :D Ja där är bra att rida, vi brukar få bra kritik för tävlingarna iaf :D

Jag har ridit en c-ponny som heter Midnight Dancer och rider nu en ponny som heter Steerwolde's Lancet

Lancet skrev:
Okej, känner tyvärr inte igen, var ändå både i tjolöholm o hermanstorp.. Ja det är det verkligen, sen är du kul på meeting så lär man känna många o så :D Ja där är bra att rida, vi brukar få bra kritik för tävlingarna iaf :D

Jag har ridit en c-ponny som heter Midnight Dancer och rider nu en ponny som heter Steerwolde's Lancet

Är ju inte så känd heller ;) Men han är en grå liten prick, connemara fast ändå rätt grov i typen, riktigt fin när han väl går, men han är inte lätt, alldeles för mycket personlighet och egen vilja fast det är skoj :)
Okaj, där ser man! Tror jag vet vem du är, iaf. midnight dancer ;) Är Steerwolde's Lancet en Dponny eller?

tearsofsilver skrev:
Är ju inte så känd heller ;) Men han är en grå liten prick, connemara fast ändå rätt grov i typen, riktigt fin när han väl går, men han är inte lätt, alldeles för mycket personlighet och egen vilja fast det är skoj :)
Okaj, där ser man! Tror jag vet vem du är, iaf. midnight dancer ;) Är Steerwolde's Lancet en Dponny eller?

haha, jo men det är ju kul när de har lite egen vilja :P, Dancer hade en enorm vilja :D Japp han är en d-ponny som jag fick tag i, som visade sig vara väldigt bra, så jag rider han i år o ska utbilda o tävla han, hoppas på att kvala han till sm och sedan sälja han.. Hur gammal är du?

Lancet skrev:
haha, jo men det är ju kul när de har lite egen vilja :P, Dancer hade en enorm vilja :D Japp han är en d-ponny som jag fick tag i, som visade sig vara väldigt bra, så jag rider han i år o ska utbilda o tävla han, hoppas på att kvala han till sm och sedan sälja han.. Hur gammal är du?

Ja det är jätte skoj men inte så lätt alltid! ;) Jag är inne på sista ponnyåret nu så jag ska sälja honom till hösten antagligen.

Snart klar med det! Ska rida och filma det på fredag och sen lkippa ihop musiken, hur bra musik som helst!

Det är en lite utstickande uppvisning, fast med en utstickande ponny så tror jag att det kan bli bra. Får se om domarna tycker att det är en flipp eller en flopp!

Är så nöjd!! Tack för alla tips!

Hahah joo, gick la sådär :S
Typ nästan sist varje klass, men jag är glad ändå :smirk:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
945
Senast: ufot
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka