C

Cronis

Hur långt är ett kür program, ungefär...? Det är stor häst vi pratar om.

Och när vi snackar musik, gör det nått om det är lite sång i?

Sv: Kür

Vilken nivå pratar vi om? Något av de officiella programmen (Msv och högre) eller typ klubbtävling?
Sång är inte förbjudet men rekommenderas heller inte.

Mvh Cissi

Vi pratar typ SM...

Det är inte direkt "sång" så man hör... jag kan lägga ut den tänkta mixen via länk om du vill...

Junior och YR har samma längd på programmet - minst 4.30 max 5 min från halt till halt, ett tips är att ha mellan 4.35 och 4.55 eftersom tidtagarna ibland kan missa några sekunder...
Du kan pm:a länken så kan jag lyssna senare idag! :)

Mvh Cissi

PS. Du har väl full koll på vad som ingår, vad du får och inte får ha med? DS.

Du menar full koll på vadå?

musiken eller innehållet i dressyren?
jag fixar musik sen får syrran fixa hem guldet ;)

koreografin! :) vilka rörelser som ska vara med, vad som inte får vara med :)

Mvh Cissi

Aha!
Ja det har syrran koll på, hon är ingen nybörjare precis!

jag pm:ar dig nu

Har fått ditt pm och lyssnat på en bit - ska be sambon lyssna också (han är professionell musiker mm, vi har ju gjort ett antal kürer inkl vinnarkürer vid Cuper/mästerskap).

Förstår att din syster inte är nybörjare ;) men det är mycket att hålla reda på.

Jag skriver mer sedan, när både sambon och jag lyssnat! :)

Mvh Cissi

Nej, det sägs ju att sång inte är att rekomendera men utvecklingen säger inte rikitgt det samma.

I bla Ankys vinnar kür så har hon ju lite egensjungen sång med. Väldigt lite iof men ändå...

McDonald hade ju jättemkt (alltså förhållandevis ;) ) sång med i sin senaste otroligt populära kür.

På vanlig nivå så blir det oxå mer och mer vanligt att man hör sång (från att ha varit helt bannlyst).

Jag har bla genomlidit en kür med "flickorna från Småland" med sång!!! Men den placerade sig...

Har även hört flera andra bla på den senaste tävlingen jag var på så var det en av lärarna på Flyinge som i sin kür red till indiansång. Hon placerade sig oxå.

Så kontentan av det hela är att det börjar bli allt mer vanligt med sång. Och det har inte iaf hittills verkat inverka negativt på betyget.
Men att märka är ju då att det oftast handlar om kortare strofer som i Debbie McDonalds fall. Men jag har som sagt hört en hel kür med sång som placerade sig!

Personligen så är jag inte så förtjust i det. Ska det vara så ska det vara ytterst lite tycker jag. Men jag kan se en poäng i det när man gör som Debbie och ger en liten extra hint genom att även ta med lite text.

Det är ju inte meningen att min syster ska rida till "små grodorna" eller nått, även om det hade varit fränt. Men FRÄNHET sysslar man inte med på sm-nivå.

Den låten jag hade tänkt ut är lite lagom sång i, kanske några meningar. O man märker knappt av dom, men det är inte ens säkert att jag ska ha den låten nu,.

Jasså ska hon inte...??? :D :D :rofl:

Fast lite fränhet skadar inte oavsett vilken nivå ;)
Jag menar Debbie var ju frän nog att be om lite "respect" från domarna eftersom att hon tycker att de brukar vara lite snåla med poängen... Cool attityd tycker jag....

Nej, skämt å sido. På SM-nivå ska man ha en kür av riktigt hög kvalité. Det är viktigt för att küren som tävlingsform ska fortsätta utvecklas. Och det vill vi ju så gärna!
Personligen anser jag på att på SM-nivå så bör man överlämna kürmakandet åt en professionell. Göra den själv anser jag bara att man bör göra om man är absolut tvungen.

Jag ska försöka, dels för att jag tycker det är skojjigt, å det är kul om man kan. Sen att behöva kasta ut nästan 10 lax på en grejj som kommer användas EN gång, känns lite....:crazy:

Men mkt kostar det inte! det är på Grand Prix-nivå!

Men man får ändå räkna med ett par... vilket ju iof ändå kan vara saftigt om man inte är störtrik..

Fast det är kanske senior SM hon ska tävla?

Hon rider JR-sm om hästen vill hålla....Den är på mälarkliniken idag! :crazy:
Typiskt, när hon ska rida för Markne nästa helg...

Nej kanske inte 10 lax, men mellan 6-8 å det är nite gratis...

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 165
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I höst anordnar Stora Koviks Ryttarsällskap kür för lite lägre klasser. Tanken är att det ska locka fler startande ekipage och att det...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 101
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Tog några klunkar dricka tidigare, varav en blev stor och gick ner på tvären så att säga. Gjorde jätteont som det brukar. Men det...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka