kür hjälp

B

Bellson_

jag sitter här och ska börja sätta ihop mitt första kür program. jag har sökt lite men inte riktigt hittat någon bra tråd om detta. jag behöver lite hjälp då jag är nybörjare.

först: hur långt ska programmet vara?

jag kan tillägga att det är en ponny kür jag ska göra, min ponny är väldigt lik Satchmo i typen (ganska nätt och långbent), så jag skulle också vilja ha musiktips, jag vill ha något maffigt och stort fast bitvis lugnt och stilla:d ponnyns starka sidor är hennes ökningar och även den samlade galoppen är fin, hur framhäver jag detta på bästa sätt?

någon som har väldigt mycket tid över som skulle kunna hjälpa mig med detta i-landsproblem? ;)
 
Sv: kür hjälp

Programmetslängd är 4 ½-5 minuter (det står på programbeskrivningen på SvRF hemsida)

Leta efter musik som där trav,galopp och skritt musiken påminner om varandra så det inte blir hackigt, leta gärna blad lite äldre musik. Eller mixa ngt själv!
 
Sv: kür hjälp

tack! nu har jag fler frågor:angel:

får jag ha med t.ex galoppsluta i mitt program fastän att det inte står med? isåfall, bedöms den?

hur funkar bedömningen? om jag t.ex rider ökad trav över diagonalen en gång eller två gånger, vad blir skillnaden?
 
Sv: kür hjälp

Om du har med rörelser som inte står med frå du avdrag, så glöm galoppslutan ;)

De sätter poäng för varje rörelse du gör och tar sedan medelvärdet av det, så om du rider två ökadtrav med poängen 6 och 8 blir slutsiffran en 7:a, men om du bara hade ridit den första får du bara en 6:a - fattar du?
 
Sv: kür hjälp

tack så mycket! eftersom du verkar kunna detta så frågar jag lite till ;) behöver man visa upp sitt program någonstans i förväg för att det skall godkännas? och musiken? isåfall vart när och hur?
 
Sv: kür hjälp

nej det behöver du inte, bara att ta med till tävling :) Till när har du planerat att rida din kür, så man kanske kan se den? ;)
 
Sv: kür hjälp

okej tack så mycket för hjälpen! den 12 april hade jag tänkt;) får väl se hur detta ska gå