kür hjälp

B

Bellson_

jag sitter här och ska börja sätta ihop mitt första kür program. jag har sökt lite men inte riktigt hittat någon bra tråd om detta. jag behöver lite hjälp då jag är nybörjare.

först: hur långt ska programmet vara?

jag kan tillägga att det är en ponny kür jag ska göra, min ponny är väldigt lik Satchmo i typen (ganska nätt och långbent), så jag skulle också vilja ha musiktips, jag vill ha något maffigt och stort fast bitvis lugnt och stilla:d ponnyns starka sidor är hennes ökningar och även den samlade galoppen är fin, hur framhäver jag detta på bästa sätt?

någon som har väldigt mycket tid över som skulle kunna hjälpa mig med detta i-landsproblem? ;)
 
Sv: kür hjälp

Programmetslängd är 4 ½-5 minuter (det står på programbeskrivningen på SvRF hemsida)

Leta efter musik som där trav,galopp och skritt musiken påminner om varandra så det inte blir hackigt, leta gärna blad lite äldre musik. Eller mixa ngt själv!
 
Sv: kür hjälp

tack! nu har jag fler frågor:angel:

får jag ha med t.ex galoppsluta i mitt program fastän att det inte står med? isåfall, bedöms den?

hur funkar bedömningen? om jag t.ex rider ökad trav över diagonalen en gång eller två gånger, vad blir skillnaden?
 
Sv: kür hjälp

Om du har med rörelser som inte står med frå du avdrag, så glöm galoppslutan ;)

De sätter poäng för varje rörelse du gör och tar sedan medelvärdet av det, så om du rider två ökadtrav med poängen 6 och 8 blir slutsiffran en 7:a, men om du bara hade ridit den första får du bara en 6:a - fattar du?
 
Sv: kür hjälp

tack så mycket! eftersom du verkar kunna detta så frågar jag lite till ;) behöver man visa upp sitt program någonstans i förväg för att det skall godkännas? och musiken? isåfall vart när och hur?
 
Sv: kür hjälp

nej det behöver du inte, bara att ta med till tävling :) Till när har du planerat att rida din kür, så man kanske kan se den? ;)
 
Sv: kür hjälp

okej tack så mycket för hjälpen! den 12 april hade jag tänkt;) får väl se hur detta ska gå
 
Sv: kür hjälp

Så många som jag kan ;) defenetivt küren :D Älskar min kür, tycker det finns alldeles för få kürer på tävlingarna :(
 
Sv: kür hjälp

jaså så du ska dit båda dagarna? ja det gör det absolut. fast jag ska väl inte säga för mycket innan jag ridit min första:crazy: men då blir vi alltså konkurrenter, för du rider d-ponny eller? ;)
 
Sv: kür hjälp

Ja det blir båda dagarna. Såvitt jag vet så är det bara hästhagen som har kür som är öppen för alla... :( ja jag rider D-ponny, leta efter en galen fux så har du hittat oss :D
 
Sv: kür hjälp

helt säker?? hade vart jobbigt om jag har med något som jag inte får..
 
Sv: kür hjälp

Vet inte om det är din musiksmak alls, men tips på fin musik att rida till är Detektivbyrån. De har jättefina helt instrumentala låtar som alla påminner om varann utan att vara likadana. Tror att de är ganska enkla att göra fina övergångar i.. (De spelade en av deras låtar när jag red idag, och till galoppen var den helt perfekt!!)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Myrten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 613
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 465
Senast: bfpb
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 585
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp