Ramona

Trådstartare
Jag har några funderingar hur det såg ut i Sverige innan förbudet mot kupering kom. Jag vet hur det ser ut på Irland, där man fortfarande kuperar vissa raser, men jag är som sagt nu intresserad av hur det var i Sverige "förr".

Vid vilken ålder kuperade man valparna? Vilken metod använde man sej av (klippte med sax, skar med kniv, lamm-ring)? Vilka komplikationer kunde uppstå (förutom infektion då förstås)?

Senast ändrad:
Sv: Kupering

Vet inte hur de gjorde, men det lär ha varit smärtsamt. Har själv aldrig haft en kuperad hund. Tycker att hunden ska ha sin svans, den är ju hundens kommunikationsmedel. Sen att många slår svansen blodig är ju en sak, det får man väl ta. Det är väl gulligare med hängande öron?, som t.ex dobermann. Men detta är min åsikt.

Nu handlar denna diskussionen inte om ifall hundar ska kuperas eller inte!! Det är förbjudet i detta landet och jag förutsätter därför att ingen kuperar sina hundar pga det.

Dock är jag intresserad av att veta hur det gick till.
Är du säker på att det var smärtsamt?
Spädbarns nervändar är inte lika aktiva som en vuxen människas förrens ett par veckor efter födseln. Det var därför vi fram till 70-talet opererade på spädbarn utan smärtstillning. Dessutom skulle de ju inte komma ihåg det när de blev äldre i alla fall.

Jag tycker ärligt talat att du är elak som skriver att en hund som slår svansen blodig är sånt man får ta! Nej, det får man inte. En hund som slår svansen blodig gör man någonting åt så att hunden slipper det lidandet!

Skrev nog lite luddigt det här med blodig svans. Inte är det OK alls, men det händer ju menar jag. Vet en varghund som konstant hade svansen blodig, fick gå med svansen i bandage titt som tätt, hon var så glad och svansen slog i stolar och bord. Vad beträffar smärtan vid kupering, så har jag hört på Veterinärerna i TV att det skulle varit smärtsamt utan bedövning, men det kan ju vara så som du skriver att de inte känner så mycket när de är nästan nyfödda. Jag vet inte alls, men nog måste det nog kännas något i alla fall. Nån veterinär här som vet?

Klart att det känns. Men frågan är hur mycket.
Och det går ju snabbt så smärtan varar ju inte speciellt länge egentligen.

Dock är det inte rätt.

Jag har bara en lite erfarenhet av detta. Red under en 5-årsperiod på en ridskola som också hade kennel. Hjälpte då till med div sysslor bla svanskupering på doberman.

Man klippte med en vass sax som bara användes till det. Valparna var riktigt små, minns inte mer än att de "bara" gnydde. Jodopax på (mm det var det som gällde då..) och var det så att det inte läkte snabbt nog användes Nelex.
Det blödde minimalt och det var sällan problem.

Inget som jag som 10-12-åring ifrågasatte eller tyckte var konstigt. :o

Kom på en sak. Vi släppte inte till tiken på några timmar (?) så att såret skulle torka lite först.

Åh, tack för infon!! :bow:
Precis sånt jag ville veta.

Vad är "läkte snabbt"? Typ ett par dagar eller en vecka?

Åh, tack för infon!! :bow:
Precis sånt jag ville veta.

Vad är "läkte snabbt"? Typ ett par dagar eller en vecka?

Några dagar. Det torkade snabbt. Jag jmrf kupering med griskastrering i tanken även om den senare ligger närmare i minnet. :D

Vad jag kan "fantisera" som problem, som jag dock inte vet något om eller hört vad gäller hundar, är att jämföra med smågrisar. Då kan ju en kulting börja suga på en annan... och "tömma" på blod. Inget vanligt men vi har varit med om det. :crazy:

Hur gamla kan valparna vara för att göra en sådan kupering som du nämner?
Hur sent har man kuperat valpar och det har gått relativt smidigt till?

Nä, jag ska inte kupera någonting alls!
Diskussionen började då jag och en kompis pratade om kupering av svansar på hund. Hon vill nämligen att jag ska ta in en dobberman som är svanskuperad till henne från Irland. Jag tycker att det är en onödig kostnad att transportera en hund från Irland, när man kan köpa dobbisar här i Sverige billigare.

Det hela ledde till en lång och djup diskussion om kupering, men jag känner att jag inte alls har tillräckligt med kött på benen för att argumentera om saken. Så jag tänkte att jag skulle starta en tråd på Buke om det hela.
Ju mer jag har tänkt på det ju mer nyfiken blir jag på det.

Varför har vi människor ett behov att ta bort saker och ting? Svansar och öron från hundar, omskärelse av personers kön, tandfilning etc. Vad är det som gör att vi vill ändra och varför tycker vi att det blir bättre?

Och ju mer man tänker på det ju mer intresserad blir man ju i hur det hela gick till i Sverige och fortfarande går till på vissa ställen.

Försök få tag på någon gammal bok om hunduppfödning. Jag vet nämligen att min mamma har en gammal bok där det står beskrivet hur man skall utföra kupering. Synd att jag inte har boken här annars kunde jag ha skrivit av. Det var längesedan jag läste den men jag vet att det stod utförligt beskrivet hur man skulle knyta gasbinda/snöre om svansen, koka saxen, var någonstans man skulle klippa på respektive ras, eftervård mm. Kommer tyvärr inte ihåg vad titeln på boken är, men den gavs nog ut sent 70-tal/tidigt 80-tal. (När förbjöds kupering egentligen?)

Ja, vilken bra idé! :bow: Att jag inte tänkt på dessa gamla böcker tidigare.

Sverige förbjöd kupering av hund 1989.

Okej, då förstår jag.
Det lät lite som om du var nyfiken för eget intresse.. :o

Ang doberman, jag tycker de är mycket snyggare kuperade.. :angel:
Men sen är det ju den biten om det är rätt eller fel...

Jag har en Dp med kuperad svans.. Hon hade nog behövt den för att hävda sig själv lite, hon är en aning vek, och svansen kanske hade hjälpt hennes självförtroende en bit på vägen.
Import polen, var sen ute med att be om att få ha den kvar.
En annan hund hade kanske inte alls haft några problem, hon är bara en tönt majja.. :D
Flertalet av de Dp jag har sett som är kuperade är nämligen inte alls som hon, tuffa och framåt.
Men om jag skaffar en till kuperad? inen aning, kanske om den redan är det och den har tillräckligt interessant stam.

Är inte helt säker på detta, men tror att svansarna kuperades direkt vid födseln och öronen när valpen var 8 v.

jag tycker i alla fall att pudlar är finare med "tennisboll-svans" det ser ju nästan läskiga ut nu med "falukorvs-svans"

Men smaken är kanske som baken.

Även fast jag ibland är hundvakt åt en stor pudel,så har jag inte tänkt på hur svansen ser ut..:crazy:
Men den kanske ser ut som en falukorv..jag får kolla nästa gång:idea:

Varför tror du att man inte längre opererar spädbarn utan smärtstillning?
Jag har kapat svansar på tillräckligt många småvalpar för att vara helt övertygad om att de känner smärta!
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är en människa men höga mål och det avspeglar ju sig i viss mån i mina djur, som går under höga krav. Men men Loka har inte det...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Senast: lady_vip
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 735
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka