Kupering - av gäller vid utställning av utländska hundar i Sverige?

Aliil

Trådstartare
Ja den frågan dök upp ikväll mellan en granne och mig. Att man inte får ställa ut en kuperad hund i Sverige (med undan tag inom vissa raser, om det finns medicinsk anledning) vet jag som e födda 2008 och framåt.

Men hur e det om jag tex skulle importera en hund till Sverige som redan e kuperad. Får jag ställa ut den?

Och hur e det med utländska hundägare. Får dom komma hit och ställa ut sin hundar om dessa e kuperade?

Sv: Kupering - av gäller vid utställning av utländska hundar i Sverige?

I reglerna, som du kan hitta här: http://www.skk.se/Global/Dokument/U...tstallnings-och-championatregler-T35-2012.pdf
står det följande:
"Födda 1 januari 2008 eller senare
Utställning
• Får inte delta på utställning. Detta gäller
oavsett i vilket land hunden är född eller
om svanskuperingen gjorts av veterinärmedicinska
skäl."

Så jäkla bra är det! I vissa raser hade man problem för att de importerade hundarna vann stort hos många domare, och på kliniken var det tyvärr gansa vanligt att just de raser som brukar kuperas "råkat" få bildörren igenslagen på svansen :mad: En del vettar försökte komma åt det genom att kapa svansen så långt ut det gick så kuperingen inte skulle se sådär utställningssnygg ut. Vill inte veta om dessa människor justerade det själva sen när de väl fått intyget.

Håller med! Hur bra som helst!
Nu är jag visserligen glad för att de drog gränsen vid -08 eftersom min tant klämde svansen i dörr -06 och ställdes ut med intyg några gånger. Men ja, allt som gör att hundar får behålla sina svansar och öron är ju super :)

Vad jag gärna vill se statistik på, är hur många hundar som faktiskt fått problem med svansen för att kupering blev förbjudet. Alla som tex hade en kuperad Cocker Spaniel för sisådär 20 år sedan i Norge och före 2008 i Sverige minns ju hur den där lilla svansstumpen gick som en propeller på dessa hundar, och tanken på en lång svans på dessa hundar gick automatiskt till skador vid slag mot olika föremål pga hastigheten svansen hade på den tiden.

Fast det är fortfarande INTE förbjudet att kupera hundar om det behövs för att de skadar sig osv. Det är fritt fram att åka till veterinär och göra det. Däremot får du inte kupera svansen bara för att du tycker att det är tjusigast så.

...ganska vansinnigt att avla fram hundar med stenhårda långa svansar som får lida för det :( ...ex boxer, grand danois...och min numera framlidna Buster ...som aldrig varit en kuperad ras men aldrig vågade vifta på svansen inne då han slog i den överallt och det gjorde riktigt ont :( .. ( leonberger)

Fast det är fortfarande INTE förbjudet att kupera hundar om det behövs för att de skadar sig osv. Det är fritt fram att åka till veterinär och göra det. Däremot får du inte kupera svansen bara för att du tycker att det är tjusigast så.

Fast grejen med det är att det inte är ovanligt att hundar som har den hårdare typen av svans som boxer och liknande slår småsår på den för jämt om det ens hinner läka i mellan, men det är sällam tillräckligt för att veterinären ska godta att kupera förrän det pågått ett bra tag, och hundar som kuperas i vuxen ålder verkar reagera med mer balansproblem och liknande än dom som haft svansen borta sedan valp.
Så svanskuperingen tycker jag inte är helt bra reglerad idag, men vet inte hur jag hade velat dra gränserna för att få det att fungera i praktiken.
Däremot öronkuperingen ska ju bort helt finns ingen bra anledning att hålla på med det, och jag kan inte heller se något som rättfärdigar det lidandet som öronkuperingen innebär i bara ren smärta för att det ser snyggt ut.

/Camilla

Fast sen står det oxå:

• Hund av ras ur FCI grupp 7 (stående få-
gelhundar) född i land där svanskupering
var tillåten när den företogs eller som har
svanskuperats av veterinärmedicinska skäl
alternativt inte är född med naturligt hellång svans får delta på utställning.
Hund av ras angiven nedan och som inte är
född med naturligt hellång svans får delta
på utställning.
Grupp 1 australian shepherd, australian
stumpy tail cattle dog, berger
des pyrénées (båda varianterna),
bouvier des flandres, gos d’atura
catalá, hrvatski ovcar, mudi,
old english sheepdog, polski
owczarek nizinny, welsh corgi
pembroke, schipperke
Grupp 2 engelsk bulldogg, entlebucher
sennenhund, dansk-svensk
gårdshund.
Grupp 3 jack russell terrier, terrier brasileiro, tenterfield terrier.
Grupp 5 karelsk björnhund, västgötaspets.
Grupp 6 smålandsstövare.
Grupp 7 se undantag gällande grupp 7 ovan.
Grupp 8 perro de agua español
Grupp 9 bostonterrier, fransk bulldogg,
king charles spaniel.

Så jag tolkar det som om att du får ställa ut din importerade kuperade hund (efter 2008) om den tillhör raserna på listan, om det e lagligt i det land som hunden kommer ifrån. Alt om kuperingen e pga medicinskt skäl.

Som sagt. Det e fritt fram att kupera hundens svans om den skadar sig så allvarligt att det behövs. Men det vid utställning av hunden efteråt som inte e tillåtet.

Äh, bra svansar har inga problem med småsår eller att de går sönder av viftning. Kolla på Rottweilern. Hård svans som viftas lika hårt men inom den rasen är svansskador mycket ovanliga. Vorsteh, en ras som påstås ha dessa problem med sönderslagna svansar, där finns det uppfödare som aldrig haft problem med svansskador. Varför?
Jo, de avlar på linjer med bra svansar.
Även Dobermann har stenhårda svansar som slår hårt, men få får några verkliga skador idag.

Finns ingen anledning att hålla på och kapa svansar när det kan åtgärdas genom genomtänkt avel.

Fast sen står det oxå:

• Hund av ras ur FCI grupp 7 (stående få-
gelhundar) född i land där svanskupering
var tillåten när den företogs eller som har
svanskuperats av veterinärmedicinska skäl
alternativt inte är född med naturligt hellång svans får delta på utställning.
Hund av ras angiven nedan och som inte är
född med naturligt hellång svans får delta
på utställning.
Grupp 1 australian shepherd, australian
stumpy tail cattle dog, berger
des pyrénées (båda varianterna),
bouvier des flandres, gos d’atura
catalá, hrvatski ovcar, mudi,
old english sheepdog, polski
owczarek nizinny, welsh corgi
pembroke, schipperke
Grupp 2 engelsk bulldogg, entlebucher
sennenhund, dansk-svensk
gårdshund.
Grupp 3 jack russell terrier, terrier brasileiro, tenterfield terrier.
Grupp 5 karelsk björnhund, västgötaspets.
Grupp 6 smålandsstövare.
Grupp 7 se undantag gällande grupp 7 ovan.
Grupp 8 perro de agua español
Grupp 9 bostonterrier, fransk bulldogg,
king charles spaniel.

Så jag tolkar det som om att du får ställa ut din importerade kuperade hund (efter 2008) om den tillhör raserna på listan, om det e lagligt i det land som hunden kommer ifrån. Alt om kuperingen e pga medicinskt skäl.

Jag är dåligt insatt i svanslängd på raserna utanför grupp 7. Orsaken till grupp 7s undantag vad det gäller kuperingsreglerna är att det inte är några stora raser. Skulle man inte få ställa kuperade hundar och meritera dem i utställningsringen så skulle ingen importera och då blir avelsunderlaget väldigt litet.

Sedan tänker jag inte sticka under stolen med att en kuperad hund har fördelar hos många utställningsdomare såväl utländska som svenska. Hunden ser ju trots allt ut som den "designades" till att se ut.

Äh, bra svansar har inga problem med småsår eller att de går sönder av viftning. Kolla på Rottweilern. Hård svans som viftas lika hårt men inom den rasen är svansskador mycket ovanliga. Vorsteh, en ras som påstås ha dessa problem med sönderslagna svansar, där finns det uppfödare som aldrig haft problem med svansskador. Varför?
Jo, de avlar på linjer med bra svansar.
Även Dobermann har stenhårda svansar som slår hårt, men få får några verkliga skador idag.

Finns ingen anledning att hålla på och kapa svansar när det kan åtgärdas genom genomtänkt avel.

Fast rottisen har inte en "hard" svans. Rottisen's svans har dessutom oftast en boj over ryggen och dar har man storre problem att svanstippen sticker ner i ett glas eller kopp pa kaffebordet an att den slar ner grejor.:p

Jag har en kompis som foder upp Dobisar och hon har aldrig haft nagon som behovat amputera svansen, sa det ar inte sa helt vanligt att de slar sonder den sa de behover gora kirurgiska ingrepp atminstone.

Rottisarna har ju dessutom ganska tjock päls på sina svansar och även dobbisen lägger ju upp sin svans på ruggen ...det gör inte grandisen ...min leonberger snurrade som svansen lågt när han blev glad, mycket päls men ändå inte så tjock som man tror...han var iallafall jätterädd om svansen inne när han blev glad.

Glada dobbisar har inte svansen på ryggen. Det har jag och mina lår bittert fått erfara. :D

Angående din leonberger så lär det vara one of a kind. Aldrig hört talas om någon annan hund med den svanstypen som haft problem.

Jo, tack den informationen har jag oxå fått. Samt att glada dobbiser + soffbord + någon form vätska/ljus/vad som helst = dålig kombo:angel: Så om man vill behålla något på sin plats bör det vara över svanshöjd.

Reglerna gäller alla, oavsett om du är utrikisk eller inte.

Däremot får man alltid ställa ut hunden EN gång för att kunna få en kvalitets bedömning på den.

Angående din leonberger så lär det vara one of a kind. Aldrig hört talas om någon annan hund med den svanstypen som haft problem.
+1 på den.

Det var första gången jag har hört talas om en LB som har gjort illa svansen på det sättet och då känner jag ändå x antal stycken och har många kontakter med rasen + haft en egen :confused:

Vad jag gärna vill se statistik på, är hur många hundar som faktiskt fått problem med svansen för att kupering blev förbjudet. Alla som tex hade en kuperad Cocker Spaniel för sisådär 20 år sedan i Norge och före 2008 i Sverige minns ju hur den där lilla svansstumpen gick som en propeller på dessa hundar, och tanken på en lång svans på dessa hundar gick automatiskt till skador vid slag mot olika föremål pga hastigheten svansen hade på den tiden.

Just på jagande spaniels är svansskador väldigt vanligt. Många måste få svansarna amputerade. Vore en välgärning att kupera dem från början.

Däremot - jag antar att de cockrar du avser är "vanliga", d.v.s. utställningscockrar som traditionellt kuperades väldigt kort före förbudet. Det kan vara intressant att veta att en kuperad jaktcocker (som det görs i England) har betydligt längre svans. Man tar bort 1/3. Man vill att hunden ska ha svans KVAR för att svansen är ett viktigt redskap för att jägaren och hundföraren ska kunna läsa hunden.

De jättekorta cockersvansarna har alltså ingen som helst funktions/djurskyddsmässig grund. Det är ett rent mode, skapat för utställningsringarna. Jag tror inte att cocker (icke-jagande) är speciellt utsatt för svansskador. Visst händer det, men de allra flesta har fina svansar som viftar hysteriskt i sin fulla längd.

Jaktspaniels däremot är som sagt en annan sak. Deras svansar drabbas ofta. Något som man i princip aldrig ser på en UK-född, korrekt kuperad jaktcocker (som alltså har 2/3 svans).

Är det inte bättre att åtgärda orsaken, dvs klena svansar, istället för att bara bekämpa symptomen.

Om de kan avla Vorsteh med tåliga svansar borde de kunna också kunna få fram cockrar som inte slår sönder sig.

Liknande trådar

F
Övr. Hund (Kopierat från skk) Kuperade hundar på utställning Med anledning av Kennelfullmäktiges beslut i juni kommer Centralstyrelsen vid...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 345
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka