Kupering - av gäller vid utställning av utländska hundar i Sverige?

Sv: Kupering - av gäller vid utställning av utländska hundar i Sverige?

Var finns nagon lank som bekraftar att jagande spaniels har mycket svansskador? Borde det inte synas i forsakringsbolagens statestik?
Sverige har ju fantastisk statestik genom att de flesta hundar ar forsakrade, nagot som tillhor ovanligheterna har, och man kan se valdigt mycket pa vad forsakringsbolagen betalar ut pengar for. Jag luslaste ett par listor for ett par ar sedan (som jag hittade linkar till har pa Buke;)) och har sedan anvant det i min 'propaganda' har i USA att det inte ar for hundens skull man kapar svansen.:grin:

Ursäkta sent svar.

Folk som jagar med spaniels arbetar för att samla in fakta för att skapa statistik. Det syns sannolikt inte i försäkringsstatistiken eftersom jaktspaniels är en mycket liten del av de aktuella raserna (cocker och springer). Jaktcocker och jaktspringer är ju rasmässigt samma som "vanlig" cocker och springer och även om en mycket hög andel av de hundar som jagar skulle drabbas så är det en ytterst liten del av alla cocker och springer som finns. Man måste därför följa upp dels den jaktavlade populationen, dels den som faktiskt jagar/startar på jaktprov.

I UK får man fortfarande kupera working cocker och springer. Där inser de problemet. Det här är inte en fråga om att kupera för utseendets skull. Som sagt, en korrekt kupering av en working cocker/springer lämnar största delen av svansen kvar. Den behövs i arbetet.

Har du sett hur en cocker jagar? Går i låg, tät terräng och använder sin svans på ett mycket intensivt sätt.

Visst, det optimala är att lyckas få fram bättre svansar. Men vill man fortsätta att jaga under tiden så kommer ett kuperingsförbud att innebära lidande för hundar, det är ett faktum. Jag ser betydligt hellre en kupering när den, som i detta fall har en arbetsmässig grund, än en amputation senare i hundens liv.

Däremot är jag helt mot kupering av utseendemässiga orsaker. I princip ingen ställer ut jaktavlade spaniels, så det är inte anledningen i detta fall. I UK får man, kuperingsförbud till trots, fortsätta kupera den jaktavlade populationen. De är då diskvalificerade från utställning, men det är det ingen som bryr sig om.

Fast väldigt många jaktcocker är ju inte reggade, så då är det ju bara att kupera på..?

Äh, bra svansar har inga problem med småsår eller att de går sönder av viftning. Kolla på Rottweilern. Hård svans som viftas lika hårt men inom den rasen är svansskador mycket ovanliga. Vorsteh, en ras som påstås ha dessa problem med sönderslagna svansar, där finns det uppfödare som aldrig haft problem med svansskador. Varför?
Jo, de avlar på linjer med bra svansar.
Även Dobermann har stenhårda svansar som slår hårt, men få får några verkliga skador idag.

Finns ingen anledning att hålla på och kapa svansar när det kan åtgärdas genom genomtänkt avel.

Rottweiler har inga problem svansar, där har det bara varit en utseende grej att dom kuperades, däremot boxern och dalmatiner har jag sett mer än en hund som typ konstant går omplåstrad på svansen för att där är sår som dom konstanst slår upp. Dalmatinern är ingen av de vanliga kuperingsraserna ändå är det hos dom jag sett flest kuperade svansar av veterinärmedicinska skäl.
Dobbisen ska jag erkänna att jag bara tog för givet att det var samma problem då den enda jag har i närheten är en sådan med mer eller mindre sår på svansen konstant och det är samma typ av hårda svans som du har på både boxern och dalmatinern.
Men visst går det säkert att påverka genom avel.

/Camilla

Liknande trådar

F
Övr. Hund (Kopierat från skk) Kuperade hundar på utställning Med anledning av Kennelfullmäktiges beslut i juni kommer Centralstyrelsen vid...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 345
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka