Kunskapskanalen om autism

oz_joj

Trådstartare
Av en slump råkade jag igår se ett entimmesprogram om autistiska barn på Kunskapskanalen, kl 20.00. Det var intressant. Ett amerikanskt program där det handlade om barn som inte fötts autistiska utan blivit allt mer inneslutna i sig själva efter bla stora magbevär (typ jättelånga diarréperioder). Efter att ha behandlats för magproblemen med specialkost och med intensiv träning i övrigt också hade dessa barn blivit mycket "bättre" och tom friskförklarade (säger man så? är autism en sjukdom?). Nu är min sammanfattning kanske lite skev för jag nattade barn samtidigt och stördes ibland, men såg någon mer detta? Ville även putta på detta för en förälder i programmet sa något om att alla med autistska barn borde få chansen att prova metoden så därför får man väl sprida detta tycker jag.

Sv: Kunskapskanalen om autism

Menar du att de fått diagnosen autism efter dessa magbesvär eller bara autismliknande drag?

Ja, det blev nog lite virrigt. :D

Min arbetskamrat berättade om det programmet idag. Det är ju så att vår tarmflora (med alla snälla, nyttiga bakterier) har stor betydelse för vår hälsa och rubbar vi denna med t ex antibiotika kan detta ge upphov till sjuklighet. Området är väl fortfarande mycket outforskat men man tror att det finns ett samband mellan en mängd sjukdomar och just rubbningar i tarmen.

//aemaria

Jag såg sista halvtimmen igår!! Jätteintressant!!:) Men jag tror inte det är nån magisk kur för alla med autism, och det poängterade de ju med. Missade ju början, men det förklarade ju lite att de inte var födda med det.

Det roligaste är att min kompis i Usa precis har startat en restaurang med denna inriktningen tillsammans med sin pappa!! De har tagit fram recept på gluten-och laktosfria soppor bl.a!! Här är länken:http://www.facebook.com/ext/share.php?sid=33670613982&h=NWeql

Vet själv hur dåligt man mår innan man får ordning på magen... Inte för att jag blev autistisk eller så, men innan min glutenintolerans uppräcktes var min personlighet helt förändrad. Såg allt i grått och var väldigt nära en depression... Så visst mår man skit både psykiskt och fysiskt. Så teorin tror jag definitivt på!!

Menar du att de fått diagnosen autism efter dessa magbesvär eller bara autismliknande drag?

Ja, det blev nog lite virrigt. :D

Tror det var autism men kanske en del "bara" hade autismliknande drag. Och de talade om flera samverkande fatorer, dels att en del barn nog fötts med disposition för att lättare förärva tillståndet (kan man uttrycka sig så?), dels svåra maginfektioner dels vaccinatiner (minns tråden här på buke nyss, men de nämnde vaccination som en faktor) och kanske något mer. De menade att en del barn kanske kunde klara sig igenom allt detta men andra (de med disposition för) förärvade autism.

Men nu har det ju gått ett tag sen programmet och jag så med ett halvt öga.

Nej, de garanterade inte att alla skulle bli friska eller ens bättre om jag minns rätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka