Kunniga häst folk se hit

Underbar

Trådstartare
I mitt stall står det 9 hästar. 4 unghästar om man ränkar med min (han är 6 år ) räknas han verklingen som unghäst då? En tjej i stallet säger att dom är unghästar tills dom är 8 :confused:. Och att dom ska avmaskas 4 gånger per år. Bara unghästarna då. Men unghästarna går tillsammans med dom andra hästarna som inte är unghästar. Fattar inte varför unghästarna ska avmaskas, alla måste ju göra det samtidigt annas är det la helt meningslöst?

Hoppas ni fattar va jag menar:D

Sv: Kunniga häst folk se hit

:bow: Undra hur jag ska få henne att förstå det. Hon vill ju inte släppa min pålle med hennes hästar för att han inte har blivit avmaskad men dom andra hästarna i stallet som inte är unghästar är det inga problem att släppa ihop med :devil:

Din häst är inte unghäst, den är fullständigt fullvuxen.
Unghästar Upp till ca 2-3 år,behöver oftare avmaskas.
Vuxna hästar avmaskas bara om de behöver det, och det vet man om man tar ett bajsprov.
Om man avmaskar utan att veta om det behövs, kan maskarna bli resistenta, dvs inget medel i världen kan ta död på dem. Bra att veta kanske.

Hon menar nog rätt men ändå fel. Man kan anta att hästar alltid har mask mer eller mindre och i olika stadier. Unghästar har ett sämre imunförsvar och blir därför sämre av att bära på många parasiter. Ex. de får sämre tillväxt, blodbrist etc. Medans en vuxen häst inte blir lika påverkad. Därför finns en extra avmaskning vad gäller yngre hästar, den görs i februarimånad, så att det inte ska bli så långt mellan höstavmask. fram till betesavmask.! Så för hennes del om hon har en vuxen häst, torde det inte spela någon som helst roll!!

Man kan ju inte riktigt säga att en 6-åring är helt fullvuxen.. De växer fortfarande en aning och utvecklas. Man brukar räkna dem som helt vuxna vid 8 år ålder.
Men om avmaskningen har du rätt ;)

Fattar inte varför unghästarna ska avmaskas, alla måste ju göra det samtidigt annas är det la helt meningslöst?

Alla hästar som BEHÖVER avmaskas skall avmaskas med den substans som tar de maskar de har, lyder de senaste råden. Man börjar då med ett träckprov för att se dagens status.

Man kan ju inte riktigt säga att en 6-åring är helt fullvuxen.. De växer fortfarande en aning och utvecklas. Man brukar räkna dem som helt vuxna vid 8 år ålder.

Ja, det var väl det vi pratade om och inte kroppsutveckling i övrigt?

6-åringar räknas som vuxna, men inte i tävlingssammanhang, eftersom de då bara är ridna ca 3 år.

Om den fortfarande växer- är den extremt sent utvecklad/ underutvecklad.

Föl/åringar behöver EVENTUELLT avmaskas extra på vintern mot spolmask, men oftast inte faktiskt.

2-3 åringar kan behöva lite mer hjälp på traven mot parasitinfektioner. Men det bästa är att hålla markerna så rena som möjligt och kolla med träckprov om något behövs.

Min kompis båda 5 åringar som hon haft sen de föddes resp. 6 mån ålder har det tagits träckprov på varje år, de har INTE haft nån smitta alls...

unghäst upp till 8 år?! jag skulle blir rejält besviken om jag skulle ut och kika på unghäst,så är det en 8 åring..

6-åringar räknas som vuxna, men inte i tävlingssammanhang, eftersom de då bara är ridna ca 3 år.

Om den fortfarande växer- är den extremt sent utvecklad/ underutvecklad.

Det beror väl lite på vilken disciplin man pratar om?
I den största tävlingsdisciplinen vi har i Sverige så räknas en sexåring som ganska gammal och en 12 åring som pensionär.

Men i ridhästsammanhang är sista årgångstävlingen som 6-åring.

Räknar inte 7-årschampionatet:angel:

Numera efter monténs intåg i sverige så vill vi också räknas med när man säger i "ridhästsammanhang" :D

Fast ingen kapplöpningssport främjar vitaliteten- blir tidigt pensionerad.

Njae vi har ju ganska många stjärnor inom travet som sprungit en lååång karriär, bara för att nämna zoogin och järvsöfaks som två enastående exempel. Fast STC verkar mer och mer förorda en tidig utslagning stick i stäv med de aktivas vilja.:crazy: Fast nu vågar jag inte skriva mer utanför tråden, då får jag en spark i arselet av Boj

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 049
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 960
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 431
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 324
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31