Sv: kunnande

Det, tycker jag i alla fall, helt beror på om man har andra hästvana människor runt omkring sig; stallkompisar, föräldrar osv. som man kan fråga om råd eller hjälp om man inte vet själv.
Har man inte det utan är "helt" ensam tycker jag i alla fall att det sätter helt andra krav på kunnandet, då måste man vara mycket mer säker i sin kunskap och hantering, då man inte har någon att fråga om råd om något händer.

Håller med HotrodKitten, det beror ju på... :)

Men du behöver ju i alla fall kunna lägga upp hästens träning, foderstat (även om du får en foderstat av ägarna kan den ju behöva ändras om t. ex. träningen ändras), kunna märka om hästen blir sjuk, eller om något annat inte står rätt till med den (t. ex. hälta eller ömhet) och såklart sadla, tränsa, rykta, mocka, lasta...

Det finns säkert en massa mer som är bra att kunna men kommer inte på så mycket mer nu... ;)

Som foregaende beror det helt pa vilken hjalp man far. Jag kunde inte linda ben eller nagonting nar jag skaffade foderhast. Men jag stod uppstallad bland massor med kunniga manniskor som larde mig allt eftersom och som alltid fanns tillhands pa anlaggningen.

Basgrejerna, kunna symtom på några vanliga sjukdomar och hur man ska agera då.
Veta hur du bör behandla sår och med vad.

Ungefär som med dig själv, du går ju inte till doktorn om du vet att du har magsjuka eller är förkyld, inte heller om du fått ett sår som du kan sätta plåster på själv.

Är man osäker kan man ju alltid ringa veterinären och rådfråga innan man ev väljer att ta ut veterinären.

Det finns även en bok som heter Hästveterinären som jag tycker är en bra bok att ha hemma, i den finns många frågor och svar om hästars hälsa och sjukdomar.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
345
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 385
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
751
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka