Många tikar har redan stött på herpes i sitt liv, särskilt om de har kontakt med andra hundar så som tävlingar, träningar, hunddagis osv. Då har de redan antikroppar och en vaccination är oftast onödig. Möjligtvis om det är en ung tik som mest bara varit hemma alt kommer utomlands ifrån där smittrycket är högre.
En del reproduktionsexperter säger så, andra rekommenderar alltid vaccination.
Jag frågade en mycket känd expert från USA angående vaccinet när jag var där på kongress. Hennes svar var att vaccinet inte ens finns i USA och således inte används. Det är bara godkänt i Europa. Hon tyckte att det oftast var onödigt.
Det viktigaste för att förebygga herpes är att hålla smittrycket lågt genom att inte bege sig iväg på tävlingar osv tiden innan valpning (inte med någon hund som har kontakt med valptiken) och inte ta emot besök första veckorna, se till att omgivningen är optimal vad gäller temperatur, luftfuktighet, städning av valplåda samt hålla koll på sina valpar. Väga flera gånger per dag och stödmata så fort man ser en negativ trend eller att någon valp inte mår bra.
Herpes är ändå inte så vanligt. SVA får inte in många bekräftade fall per år. Jag tror snarare att det misstänks mer än vad det faktiskt diagnostiseras och det finns många orsaker till valpdödlighet och många betydligt vanligare än herpes.
@Voff är det bekräftade fall du pratar om i din ras till exempel?
Jag upplever att de flesta uppfödare tackar nej till obduktion om de kommer in med valpar för avlivning eller valpar som dött.