Kullens minsta valp

Nebraska

Trådstartare
Medför det någon extra risk att vara kullens minsta, medicinskt alltså?
Vad jag kan se bilder så är det inte påtagligt mindre än sina syskon, men som sagt den minsta.
Nu är det inte alls säkert jag ska köpa just den valpen. Men den är inte godkänt tecknad och då jag inte har intresse av vare sig utställning eller avel så är den i alla fall möjlig för mig.
Sen så skulle jag gärna vilja få en hint hur många % priset sjunker om de inte är godkänt tecknade?
Fast nej, priset är inte heller avgörande för mitt val av valp. Jag vill bara informera mig innan jag väljer valp. Och kull med för den delen.

Hur gammal är hunden?
Min ena hund var minst vid födseln, vid hämtning var hon ikapp sina kullsyskon. Hon är fortfarande av mindre modellen, men ligger på idealhöjden storleksmässigt.

Runt sex veckor. Såg nyss en bild på hela kullen, och jag kan inte se att den är speciellt mycket mindre. Om den blir mindre i storlek gör ju inte så mycket heller. Bara de inte är oftare utsatta för sjukdomar.

Vi har kullens minsting hemma. Hon var hälften så liten som de andra när sambon fick hem henne. Nu är hon tre år och klart nättare än en "vanlig" rottis och många frågar om hon verkligen är renrasig :p Hon är också mycket vekare i psyket än många andra, tar inte för sig och är himla försiktig av sig men vi har inte märkt någon extra risk med att hon var minst :)

Jag har en av de "normala" från kullen, men hon är minst i vuxen ålder. Ganska markant mycket mindre än de andra faktiskt. Själv tycker jag inte det är någon nackdel, hon är ju smidig och lätt i modellen.

Sen beror det ju på om det är en stor kull, det är nästan alltid några som blir mindre då eftersom de inte kommer åt lika bra. Och alla är ju inte lika, vissa blir mindre helt enkelt.

Angående färgen. 20-30% på priset skulle jag tycka iaf. Själv hade jag kanske inte betalt mer än 50%, för jag kan ju inte få några championat. Vad är det för ras?

Alltså, jag har inte bokat någon valp eller utsett någon kull bestämt ännu. Scannar marknaden kan man säga. Men det är en dalmatiner jag ska ha.

Vad jag kan se bilder så är det inte påtagligt mindre än sina syskon, men som sagt den minsta.
Nu är det inte alls säkert jag ska köpa just den valpen. Men den är inte godkänt tecknad och då jag inte har intresse av vare sig utställning eller avel så är den i alla fall möjlig för mig.
Sen så skulle jag gärna vilja få en hint hur många % priset sjunker om de inte är godkänt tecknade?
Fast nej, priset är inte heller avgörande för mitt val av valp. Jag vill bara informera mig innan jag väljer valp. Och kull med för den delen.

Att den är minst betyder ofta ingenting annat än att den är mindre än de andra.

Jag tror att det är etablerat att dra av 20 % för varje fel, i alla fall inom min ras :)

Jag fick hem kullens minsting (golden) i mitten av maj, idag var vi på valpträff med femmånadersfirande och hon var flera cm större än sina syskon. Så det behöver inte betyda nåt alls egentligen! :)

Min äldre tik (samma ras) fick en kull där en av hanarna var hälften så stor som de andra. Han fortsatte att vara minst och är i vuxen ålder stor som en normalstor tik ungefär, men frisk och pigg i övrigt.

Jag har också en minsting i en kull på 9 valpar, födelsevikt c:a 320 gram mot normalt 480 ungefär. Hon har varit liten hela tiden men är full normal i alla andra avseenden och är försigkommen, mentalt stark och har vid 6 mån ålder satt vår hanhund totalt under toffeln.

Min ena hund var minst i sin kull. Det var bara två valpar, men hans kullbror var nästan dubbel så stor som han när de var 8 veckor. Nu i vuxen ålder är han fortfarande liten för att vara hane, men frisk som en nötkärna och är supertuff i psyket, ingen vek och försynt typ direkt.

Den andra hunden jag har var den största i sin kull, men nu när de är vuxna har det jämnat ut sig så att alla hanarna är ungefär av samma storlek. Så i hans fall antar jag att han helt enkelt var glupskare och/eller växte fortare än de andra, medan den första helt enkelt är liten i modellen. Men som sagt, inte avvikande på något annat sätt.

Minstingar kan absolut vara sjukare men då talar vi om de som t. ex. har en födelsevikt på 90 gram när det normala är 2-300. Då kan risken finnas att de är prematura eller att de på något vis är underutvecklade. Men är de bara kullens minsting och växer normalt, äter normalt samt beter sig normalt så är det bara en liten valp. Inget att oroa sig för med andra ord.

Min unga galning är klart minst av sina syskon, och var mindre än dem från start. Inte så att hon var ovanligt liten, men hon var en klart nättare modell än de andra i kullen. Nu är saluki en ras som varierar i både typ och storlek, men tex kan nämnas att hon har bröder som är ca 70cm i mankhöjd och som väger närmare 30kg. Min Aysu, ja hon är 63cm och väger ynka 18kg (vilket är lägre vikt än någon annan saluki jag mött). Att hon är liten passar mig utmärkt. Jag gillar små tikar och precis som Belethien skriver så är det inget konstigt om de varierar i storlek så länge det inte är extremt.

Kan även tillägga att många "minstingar" som är det pga hälsoproblem inte klarar sig utan stödmatning i början och det är inte allt för ovanligt att de dör ändå. Tikarna brukar även vara proffs på att känna av när det är något fel på en valp och väljer ofta att inte ta hand om den utan istället lägga krut på de till synes friska valparna. Skulle därför själv inte låta bli att köpa en hund bara för att den var minst, inte så länge tiken brydde sig om valpen som vanligt och den åt bra och utvecklades i normal takt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 952
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar