peace

Trådstartare
Läste en gammal tråd som Tinafinis hade startat: hon fick tydligen bra effekt av kulbett på sin heta häst men som jag förstod slutade hon träna just den hästen??
Är det någon annan här som provat kulbett på het häst och då även kört fort med det?

Sv: Kulbett!

Jag har ett kulbett. Köpte det till en valack som jag hade för några år sedan som var stor och tung och som verkligen bet fast sig i bettet. Med kulbettet (som ledar överallt) kunde han inte få grepp om det och blev då "bara" het. Inte vråltung.
Körde dock aldrig något snabbjobb med det bettet då det ändå inte är tillåtet i tävling.

O.k
Min häst är kanske inte direkt "tung" i munnen men hon tar ju i så att det ibland blöder lite i munnen:cry:, så jag hade ju varit glad om det funkat i träning så jag kunnat vilat munnen på henne inför start!!

Har en på utleasing, han var tung i munnen innan han kom till mig & sen hela tiden hos mig. Han är lixom känd för "tunghuvet" & vrång käften. Hade crescendo & tungband men tog bort spärrgrimman, dock blödde han som f-n efter lopp iaf. Han har haft jobbigt med SI-leden hela "uppväxten", något jag tog tag i när han kom till mig "privat", och nu ca 1,5 år senare hos de nya "ägarna" har han byggt upp en ordentlig rumpa(blivit stabilare), breddar numera gallant & går sig fri och som ett brev på posten är han som ett lamm i munnen. Hel häftigt tycker jag :) Dock så släppte inte det mentala för honom & ska nu bli ridhäst.

Nu for jag iväg lite i tråden, sorry, men ville bara berätta om en sk "tungskalle" som haft alla olika bett känns det som.

Hon hade redan slutat träna (ej jag som träna henne). Hon var så himla het när jag körde och jag inte så tränad för körning som jag var "förr".
Jag provade då detta bettet och fick god effekt. Det fungerar bra när jag kör henne då hon inte känns så stark i munnen så att säga.
Har provat det på en totalt galen het häst då jag jobbade i ett travstall för ett par år sen. Då var jag van vid starka hästar och han var näst intill omöjlig att köra på vanligt bett. Han blev som ett lamm med detta bett och var sedan mycket lugnare när det var dags att komma ut på banan med vanligt bett. Inga dragkamper.
De finns ju anadra vägar att gå och denna häst var väldigt stressad o hade säkert ont nån stans oxå. Han pullade till o med i skritt.
Jag vet inte om jag hade föreslagit det på en hetsig häst som forsätter att pulla. Känns som om det finns snällare alternativ då.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 346
Senast: Görel
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
454
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar