KUB test, var?

MayDay

Trådstartare
Efter mycket filurande och googlande har jag och maken kommit fram till att vi alla fall vill utforska möjligheterna att göra ett KUB test. Dock blir jag inte klok på vart det finns... Så nu vänder jag mig till kloka buke. Vart hittar jag information om de olika ställena som finns?
Google funkar sådär har bara lyckats hitta en klinik i Göteborg med hjälp av det.

Också följdfråga. Ni som inte blir erbjudna testet via efter landsting hur har ni gjort? Pratat med er BM och fått remiss eller löst det helt privat?

Sv: KUB test, var?

Var bor du? Vi har gjort det privat på en klinik i Malmö. Om det är någorlunda rätt i landet får du gärna skicka PM så berättar jag mer. :laugh:

Jag kollade också upp det lite, det finns en privatklinik i Göteborg, men tyvärr kommer jag inte ihåg namnet. De ligger inte tätt de där klinikerna, så det gäller att veta exakt vilken vecka (dvs både sista mensen och längden på din menscykel) man är i så att man slipper åka två gånger.

Antagligen heter den Mamma Mia, kostar runt 2000.

Om man inte får säga företagsnamn i Forumet så stryk gärna det och så får det bli PM.

Vi blev erbjuden NUPP-test när jag var gravid med Ella, men vi tackade nej till testet :)

Vi diskuterade fram och tillbaka ( jag och sambon ), vi kom fram till att vi skulle behålla barnet oavsett och ansåg att testet då var onödigt .

Om det skulle vara så att vi upptäcker att vi har ökad risk för att barnet har en kromosomförändring så kommer vi välja att gå vidare med ett fvp. Därmed inte sagt att vi inte skulle behålla ett barn med ett "fel" på men det finns ju kromosomfel som gör att barnetinte är livsdugligt vilket oundvikligt leder till mf eller ett döfött barn. Skulle en sådan avvikelse upptäckas så skulle vi välja att avsluta graviditeten.

+ susanne

Tack för tipsen! Är förmodligen samma som jag har hittat. Hoppades i min enfald att det skulle finnas något på närmre håll.

Självklart, det var inte något illa menat med mitt inlägg.

Berättade bara vad jag och sambon kom fram till, vi gjorde en organscreening + hjärtdiagnostik och vi sa samma sak: kommer dom fram till att bebisen har en väldigt stor/allvarligt fel så kommer vi välja att avbryta graviditeten.

Har du kollat med Barnmorskegruppen, där var jag på några undersökningar och dom var otroligt bra och professionella :)

Jag tog inte illa vid även om mitt inlägg kanske lät väldigt barskt, ursäkta :)

Det stora probelemt sitter väl egentligen mellan öronen på mig :o Är väldigt i behov av information och behöver granska, läsa på och ta reda på saker för att vara nöjd. I vanliga fall är det inte så farligt men jag kan väl lugnt påstå att den här upplevelsen, att bli gravid, verkligen plockar fram och förstärker alla mina dåliga egenskaper. :angel: Jag hoppas och tror att ett test skulle få min nojja att lugna sig lite... ;)

Jag är lite som du, och behövde verkligen det där testet för att sluta nojja mig... jag är definitivt inte i nån riskzon för kromosomfel, men jag kände att mitt psyke behövde det. Pratade med min BM som fixade tid, kostade inte en krona (förutom 50 kr för de 3 bilder vi fick med oss hem :love:). Så fick jag iaf en sak mindre att nojja över i 9 månader ;)

lite OT;
Trodde i min enfald att det gick att göra testet överallt i Sverige och att alla blev erbjudna det... men efter att ha läst diverse trådar här verkar det som om jag ska vara rätt tacksam över att bo i sthlm...

Lycka till och grattis btw! :D

*KL*
För oss kändes det självklart att göra KUB för att se om vi ville gå vidare med fvp. Om ett fvp hade visat på mycket allvarliga fel hade vi valt att avsluta graviditeten. Nu fick vi en risk på 1:2840 på KUB, så vi har valt att inte göra fvp utan bara njuta av graviditeten :D Till saken hör att jag är 36 år :crazy:

Jag är skåning och har gått privat i Trelleborg men blev helt kostnadsfritt KUB:ad på Curakliniken i Malmö. Som jag förstått det så beror det på vilket landsting man tillhör, vissa är väldigt snåla (t ex Gbg enligt väninnor däruppe). Dock har jag hört att du även kan göra KUB i Linköping, det kanske är närmare? I Skåne är de (iallafall om man går privat som inte kostar nånting) generösa med UL samt gör KUB + glukosbelastning på alla gravida. Dock ska man nog för att få KUB:en egentligen vara 35... MVH Lilo Wonder

PS. Grattis och lycka till!

Dom hittade en skuggig fläck op hjärtat på mitt foster i magen och då gjorde de fostervattenprov på sjukhuset. Betalade ingenting för det.
Annars erbjuds det inte i Uppsala utan vi får åka till sthlm.

Liknande trådar

Gravid - 1år Just nu har jag gråtit mest hela förmiddagen, jag är bosatt deltid i östersund och deltid i sthlm (är dock skriven i sthlm) Jag fick...
2 3
Svar
57
· Visningar
22 780
Senast: Nemo
·
T
Gravid - 1år Har gått upp lite i vikt, och även fått frågan om jag är gravid :o Jag har hormonsprial så det är ju något som inte alls är troligt...
2
Svar
21
· Visningar
9 192
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈