Sv: Ks
Läst lite på internet nu och berättar nu lite vad det handlar om..
Kissing Spines?
Hej, jag köpte en tolvårig arabvallack i somras. Vi provred honom och han var jätte trevlig. Han skuttade lite i galoppen men det var för att han tyckte det var så roligt sa ägarna.
Han är mycket känslig i munnen och ibörjan när vi precis fick honom skakade han på huvudet nästan hela tiden, även när man red. Kan ha vart för insekterna.
Ibörjan hade han en sadel som satt bra men åkte fram så han fick ha svanskappa och gelpadd. Han gillade inte svanskappan utan sparka lite lätt och såg missnöjd ut så vi tog ut en sadelutproare som hittade en sadel som passade bra och inte gled fram.
Vi upptäckte att han hade några knölar vid sadelläget (ungefär vid övre bogen) innan vi proade sadeln men vi trodde att det bara var insektsbett. De har dock försvunnit nu.
Jag började att rida igen ute eftersom vår ridbana inte var byggd än. När vi skulle galoppera så kunde han börja bocka lite och sparka men när jag drev på honom lite hårdare så lyssnade han oftast direkt.
Sedan har han stått en period för att han tappat skor och vaccinerats. Han markerade lite bak en gång så då lät vi han stå och han blev bra några dagar senare.
Volten blev klar och underlaget var bra så då red jag på volten. Jag skrittade och travade första gången och han kändes superfin.
Andra gången testade jag en liten galopp och då kändes det som om han exploderade, han började att bocka och sparka bakut. Jag försökte att låta han bralla av sig lite och mest bara hålla i mig men det hjälpte inte så då blev jag arg och skrek lite. Han började då galoppera i en konstig galopp, kändes som att sitta i nerförsbacke.
Andra gången jag testade en galoppfattning så var det lika dant men då testade jag att ge lite mer på tygeln och få honom att tänka framåt. Då drog han ner huvudet och bockade rejält ett par gånger så jag flög av.
Efter det så longerade jag honom i galopp ordentligt och det hade han inga problem med utan tyckte att det var riktigt kul och lyssnade jättebra.
Han har alltså inga problem när man longerar honom i galopp eller skrittar och travar honom under ryttare. När han börjar bocka är det bara att sakta av så slutar han direkt.
Jag tycker inte att han ömmar eller haltar. Han har patella upphakning så han kan vara lite stel bak men annars så ser jag ingenting.
Det känns som han blivit sämre och sämre ju kallare det blivit. Han är en positiv häst som verkligen vill vara ryttaren till lags.
Ska man kolla upp honom med vetrinär innan man börjar jobba honom? Kan det vara Kissing Spines? Ska man ta ut en vetrinär eller en kiropraktor? Behöver man rönka honom?
Väldigt tacksam för svar. / Elin o Glitzen