Kryssning till Polen

Whisperia86

Trådstartare
Är det någon som har tagit en 36 timmars kryssning till Gdynia här? Jag o sambon vill komma iväg en helg o har kollat lite på den men inte hittat så mycket. Vad finns att göra i Gdynia? Billigt? Nåt att undvika? Eller är det inget att ha öht? ☺

Gdynia fick jag intrycket av att det var lite tråkigare än både Sopot (som är lite sol/bad-ställe) och Gdansk som är mer livlig stad och har vacker arkitektur.

Jag var i Sopot förra sommaren, som ligger strax bredvid och det var jättemysigt! Bra priser på maten som också var god, trevliga marknader, härliga stränder och bl a ett lokalt museum som just då hade häst/galopp-utställning :up: Det är väldigt enkelt att ta sig mellan de tre städerna så varför inte ha Gdynia som utgångspunkt? Eller så tar ni flyget till Gdansk och kör de ställena med en gång. Jag tyckte Polen var supertrevligt!

Med båtarna från Karlskrona? Båtarna är ganska tråkiga och maten sisådär, även om man väljer á-la-carte. Men kanske är det mer "fest" vissa helger på året? Oavsett är min bedömning att både Karlskrona-Gdynia och Nynäshamn-Gdansk har lägre standard än båtarna till t ex Finland. Fyller mer ett förflyttningsbehov än kryssning. Så föreslår att ni satsar på middag före avresa, sover på båten och sedan roar er i land.

I Gdynia finns ungefär exakt ingenting att göra. Men det är nära till Sopot och Gdansk som är trevliga ställen båda två :)

Jag har inte kryssat dit, men har varit en sväng i Gdansk och besökte då även Gdynia och Sopot. De tre städerna sitter ihop och kallas något i stil med "Trestaden" (men på polska förstås). Det går jättebra med pendeltåg mellan städerna, eller så kan man hyra cykel och cykla runt (finns bra cykelvägar). Gdansk är har en riktigt fin stadskärna med många sevärdheter, jag skulle gärna åka dit igen. I Gdynia var jag bara en sväng i ett shoppingcenter. Sopot har långa fina stränder och mycket restauranger, men också väldigt mycket turister. Shopping och mat är billigare än i Sverige, men det var inte jättestor prisskillnad vad jag kan minnas (jag var där 2011).

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·
Tjatter Jag ska upp till Sundsvall ett par dagar och kommer spendera en dag på egen hand när sambon jobbar. Vad hittar man på där uppe tro...
Svar
15
· Visningar
593
Senast: Exile
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 562
Senast: Sel
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama