F

Flamsan

Hej Bukar.

Min lilla hanhund på 7 månader är av en vet. konstaterat kryptokid, en testikel nere å en kvar någonstanns i buken, vet kunde inte känna den.

Ni som har kryptokider å har kastrerat dom, hur gammla var hunden ifråga vid kastration?
Hur länge vågar man vänta innan man kastrerar för att inte riskera tumörbildning?
Vad rekomenderar ni vid kastration så här års, nu när de börjar bli varmt? Hur hade ni gjort? Kastrerat nu på en gång pga risk för ev tumörbildning, eller väntat till den svalare å mindre infektionsriska tid, höst?

Hur är de efter en bukkastration, läkningstid och så?

Tacksam för svar. :bow:

Sv: Kryptokid

Hej Bukar.

Min lilla hanhund på 7 månader är av en vet. konstaterat kryptokid, en testikel nere å en kvar någonstanns i buken, vet kunde inte känna den.

Ni som har kryptokider å har kastrerat dom, hur gammla var hunden ifråga vid kastration?
Hur länge vågar man vänta innan man kastrerar för att inte riskera tumörbildning?
Vad rekomenderar ni vid kastration så här års, nu när de börjar bli varmt? Hur hade ni gjort? Kastrerat nu på en gång pga risk för ev tumörbildning, eller väntat till den svalare å mindre infektionsriska tid, höst?

Hur är de efter en bukkastration, läkningstid och så?

Tacksam för svar. :bow:

Jag kastrerade min hane när han var drygt 2 år. Inte för att jag var rädd för tumörbildning, då det för det mesta kommer väldigt sent i hundens liv. Utanför hans stress och könsdrift.

Hade han inte varit så kokobäng i huvudet hade jag nog inte kastrerat alls. Om det inte uppkom några fysiska problem då.

Får tillägga att jag gjorde kastrationen i samband med en större biopsi av mage och tarmar. Så Focus ingrepp blev något större, vilket gjorde läketiden längre än en normal kastration på en krypt.

Ok.
Men normal läktid på krypt, handlar om hur lång tid??

Antagligen kommer jag få all information jag behöver av vet, men eftersom att detta måste planeras in lite i förväg, så är jag intresserad av att ha lite skinn på näsan i gällande ämne inför.

Jag kastrerade min hane när han var drygt 2 år. Inte för att jag var rädd för tumörbildning, då det för det mesta kommer väldigt sent i hundens liv. Utanför hans stress och könsdrift.

Hade han inte varit så kokobäng i huvudet hade jag nog inte kastrerat alls. Om det inte uppkom några fysiska problem då.

De är ju samma information som jag fått, att ev.tumörbildning uppstår senare i hundens liv, men eftersom jag ändå bestämt mej för kastration, så vill jag få den gjord så fort som möjligt, fast dock lite skeptisk till den kommande varma årstid som är på ingång, har dock bara erfarenhet av kastration av häst, då vet gärna inte gör de så här års, pga infektionsrisk.

De är ju samma information som jag fått, att ev.tumörbildning uppstår senare i hundens liv, men eftersom jag ändå bestämt mej för kastration, så vill jag få den gjord så fort som möjligt.
Men varför så bråttom då, det är väl bara att vänta till hösten/vintern?

Min hane var krypt och han kastrerades vid ett års ålder. Såg ingen anledning att vänta längre och det gjordes i maj månad.
Om jag kommer ihåg rätt så ska dom endast koppel rastas i 2 veckor sen kan dom börja röra sig lite mer fritt ute. Men tratten inomhus runt huvudet får dom ju dras med minst lika länge och den brukar ju inte vara populär.......

Min hane var krypt och han kastrerades vid ett års ålder. Såg ingen anledning att vänta längre och det gjordes i maj månad.
Om jag kommer ihåg rätt så ska dom endast koppel rastas i 2 veckor sen kan dom börja röra sig lite mer fritt ute. Men tratten inomhus runt huvudet får dom ju dras med minst lika länge och den brukar ju inte vara populär.......

Tack för ditt svar.:bump:
Känner samma sak om du skrev, att han ska ju ändå kastreras, så varför vänta, men då kanske man fortfarande vågar göra de nu, innan sommaren.

Ja, tratten lär ju bli lite jobbig, men måste man, så måste man, och om han ändå visste att den sitter inte där för att vi "dumma" människor tkr de är kul utan för deras eget bästa.

Min hanne var krypt och efter en hel del funderande bestämde jag mig för att kastrera. Han var då dryga året gammal. Testikeln låg långt upp i bukhålan och de fick lägga 3 snitt för att hitta den!
Pinsamt nog minns jag inte exakt vilken årstid det var :angel::o men han hade inga som helst problem efteråt, läkningen gick jättesnabbt, han var precis som vanligt, fick ha tratt tills stygnen tagits men den var han närmast stolt över! :laugh:
Han är precis lika tokig och glad och pigg som innan (han är nu drygt 2 1/2 år gammal) men är givetvis inte intresserad av löptikar.
Kontakta din veterinär och be om råd, dom vet när det är bäst att operera! SÅ himla varmt är det ju inte än!

Tack för svar.

Ska in på koll igen v.19, hos en annan vet, som då får känna om hon känner den anndra testikeln, eller ev. skicka remis på ultraljud för å fastställa vart i buken den ligger.

Vi har en oplacering med detta problemet o de tog bort kulorna när de upptäckte att båda inte föll ner så han var 12 v gammal, men han bodde hos uppfödaren då...
Vi tog hand om honom när han var 3... Så jag vet inte mer än det hon sagt, hon fann ingen anledning att vänta, uppfödaren alltså, men man ska göra som man känner själv...

Vi har en oplacering med detta problemet o de tog bort kulorna när de upptäckte att båda inte föll ner så han var 12 v gammal, men han bodde hos uppfödaren då...
Vi tog hand om honom när han var 3... Så jag vet inte mer än det hon sagt, hon fann ingen anledning att vänta, uppfödaren alltså, men man ska göra som man känner själv...
Ursäkta?
Tvivlar på att någon Svensk vet gör det på en så ung hund, då vet man ju ff inte vars kulorna kommer att ta vägen.

Vi kastrerade vår krypt i höstas.
Han var 9 år då och började kissa väldigt mycket och länge vilket veterinären trodde berodde på cancer i testikeln i buken.
Dock var testikeln frisk och symtomen hade en helt annan orsak.

Jag skulle inte vilja göra operationen under sommaren/våren då vi endast fick gå kortare koppelpromenader, och ha tratt all övrig tid drygt två veckor. Sedan fick vi hålla honom borta från bus, bad m.m. ytterligare några veckor.

Har hunden inga problem tycker jag du ska vänta till det blir tråkigare att vara ute.

Jo, precis som du menar, man vill ju inte heller missa sommaren å allt mys, lek å bad. Han har inga som helst problem av det just nu, ville mest få de gjort som möjligt bara för att de ska ändå göras.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka