Kryp i utebur?

gul_zebra

Trådstartare
Har tidigare haft planer på att skaffa utekanin, men lät bli när jag fick veta om krypen som gärna flyttar in i buren... Jag råkar nämnligen vara livrädd för tvestjärtar och sånt :o

Men ehm, nu har jag blivit erbjuden att få köpa en gammal grannes utekaniner, en hona och hennes dotter, och funderar på att köpa - men det hänger delvis på just krypen. Hur vanligt är det egentligen att kryp bosätter sig i buren?

Ska nog även nämnas att min lilla tomt är precis vid en gångväg där många rastar sina hundar. På andra sidan vägen finns en drös kolonilotter och bakom de finns skog. Antar att det har nån betydelse i det hela iaf...

Sv: Kryp i utebur?

Jag kan inte komma ihåg att jag haft problem med kryp i kaninernas uteburar. Hade där emot en mus som bodde hos kaninerna ett tag, men det var bara gulligt. :D

jag kan inte minnas att jag har haft problem med kryp i uteburen hos någon av mina kaniner. Och jag har trotsallt haft utekaniner sedan 98

Insekter trivs oftast inte om det är ljust, torrt och luftigt, tvestjärtar t.ex gillar ju att bo i fuktiga och mörka brevlådor.
Har aldrig haft problem med insekter i uteburen, oroa dej inte;)

Jodå, du kan visst få kryp, så oroa dig du.:devil:
Tvestjärtar trivs gärna i skarven på öppningar, där det liksom blir trä mot trä.
Dessutom kan du få lite gråsuggor. Under buren. De syns som regel inte, men de finns där.;)

Ett och annat kryp har man ju sett, speciellt om halmbädden legat ett tag. :D

Minns en gång när jag skulle städa ur en vinterbädd hos en utekanin. Det hade varit kallt länge, så bädden var bara påbyggd med ny halm eftersom alltihopa hade frusit allt eftersom och inte gått att ta ur. Så när det blev varmare ute tinade det såklart, och jag blev ditskickad att städa ur alltihop, beväpnad med spade och skottkärra. :D

Fluglarver till förbannelse (var nu DE kom ifrån, det var inte speciellt mycket flugor ute direkt), och en och annan gråsugga. Det var faktiskt på gränsen till lite äckligt.

*knapp*

Jag kanske inte behöver nämna att jag kommer tacka nej..? :angel: Även om det inte alltid dyker upp kryp så kan jag inte ta risken... Dyker det upp en tvestjärt så kommer jag inte kunna sköta kaninerna :o Se bara på hur det gick med kackerlackorna som dök upp hos mamma för över 1 år sen nu - jag har fortfarande inte vågat dra ut skärbrädan efter att ha sett en där :crazy:

Jo, jag har funderat på det men kommit fram till att det inte går. Kruxet är att jag bor i en etta med diverse andra djur så platsen är alldeles för begränsad, och så är jag allergiker och vill inte förvärra det i onödan. Kanin får det bli om några år, när jag har större lägenhet och inte måste sova i samma rum helt enkelt, tills dess nöjer jag mig med en art att vara allergisk mot :D

Jag & min kompis städade hennes bur och på sommaren var det juu så mkt tvesjärtar under "golvet"typ

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka